۰
گزارش نمودارها از کشورهای نفتی

روند تولید کشورها را ببینید و تحلیل کنید

سوال اين است كه آيا نفت شيل آمريكا آنقدر بزرگ شده است كه بتواند كاهش توليد جهان كه به دنبال كاهش سرمايه گذاري در اين حوزه رخ مي دهد را پوشش دهد؟ سرمايه هايي كه براي پروژه هاي بين سال هاي 2015 تا 2020 در نظر گرفته شده بود، در سال 2014 نزديك به 1 تريليون و 800 ميليارد دلار كاهش يافت.
روند تولید نفت در جهان - عصر نفت
روند تولید نفت در جهان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژي آمريكا اخيرا منتشر شده است. اين گزارش به بررسي آمار توليد نفت آمريكا در مقايسه با جهان، كشورهاي عضو اوپك، كشورهاي غير عضو و كشورهاي منتخب غير عضو در ماه اكتبر پرداخته است.



توليد ايالات متحده در ماه آوريل به 9 ميليون و 694 هزار بشكه در روز افزايش يافت و در ماه دسامبر اين ميزان با 500 هزار بشكه كاهش به 9 ميليون و 191 هزار بشكه در روز رسيد.



در اينجا يك جدول از توليد 2 ساله آمريكا ميبينيم كه ديدي وسيع از آنچه اتفاق مي افتد به ما مي دهد. توليد ماه نوامبر و دسامبر امسال پايين تر از مدت مشابه در سال 2014 است.



توليد كشورهاي غير عضور اوپك در سال 2014 به 47 ميليون 207 هزار بشكه در روز رسيد و با كاهش 730 هزار بشكه اي در روز به 46 ميليون 444 هزار بشكه در روز تا ماه اكتبر 2015 رسيد. به عقيده نگارنده جدول بالا به وضوح روند كاهشي توليد كشورهاي غير عضو اوپك را نشان مي دهد. احتمال مي رود اين روند براي امسال يا حتي سال هاي پس از آن ادامه داشته باشد. سوالي كه پيش مي آيد اين است كه اين كاهش توليد تا چه ميزان ادامه خواهد داشت و بايد توليد به چه ميزان برسد كه قيمت ها افزايش يابد تا سرمايه گذاري بخش بالادست براي افزايش توليد به سمت صنعت بازگردد؟ و اين اتفاق چه زماني روي خواهد داد؟



توليد جهاني در ماه جولاي به 80 ميليون و 531 هزار بشكه در روز افزايش يافت و در ماه اكتبر با كاهش 461 هزار بشكه اي به 80 ميليون 70 هزار بشكه در روز رسيد.



توليد روسيه در ماه ژانويه به 10 ميليون 246 هزار بشكه افزايش يافت و اكتبر اخير با كاهش 106 هزار بشكه اي به 10 ميليون 140 هزار بشكه در روز رسيد. وضعيت روسيه تا قبل از كاهش اندك در سال 2016 به نظر ثابت مي رسد.



توليد چين در ماه ژوئن 2015 به 4 ميليون 408 هزار بشكه در روز افزايش يافت و در ماه اكتبر اين ميزان بر روي 4 ميليون 259 هزار بشكه در روز ثابت ماند.



توليد بريتانيا براي حدود 3 سال و نيم بر روي 800 هزار بشكه ثابت ماند، اما در اكتبر  توليد اين كشور افزايش يافت و به 912 هزار بشكه در روز رسيد.



نروژ همچون بريتانيا موفق شد جلوي كاهش توليد خود را براي حدود سه سال و نيم بگيرد و ثبات توليد 1 ميليون 600 هزار بشكه را در اين مدت حفظ كند و با افزايش 104 هزار بشكه اي در ماه اكتبر به يك ميليون 685 هزار بشكه در روز رسيد.



توليد نفت مصر روند كاهشي خود را حفظ كرده است و در ماه اكتبر توليد اين كشور بر روي 509 هزار بشكه در روز ثابت ماند.



آمار كانادا از انجمن ملي انرژي استخراج شده است. اعداد اين انجمن مربوط به ماه دسامبر بود و تنها چند روز پيش به روز شده است. آمار زير بر اساس توليد بشكه در روز است.



توليد كانادا در ماه اگوست 2015 افزايش يافت اما از آن زمان به بعد اوضاع بر طبق خواسته آنها پيش نرفت. كاهش توليد در ماه آوريل، مي و ژوئن اتفاقي است كه هر ساله معمول است اما كاهش توليد در ماه سپتامبر امر غير طبيعي است.

اين آمار برخي تحليلگران را بر آن داشت تا به نتايج شگفت انگيزي برسند:
سوال اين است كه آيا نفت شيل آمريكا آنقدر بزرگ شده است كه بتواند كاهش توليد جهان كه به دنبال كاهش سرمايه گذاري در اين حوزه رخ مي دهد را پوشش دهد؟ سرمايه هايي كه براي پروژه هاي بين سال هاي 2015 تا 2020 در نظر گرفته شده بود، در سال 2014 نزديك به 1 تريليون و 800 ميليارد دلار كاهش يافت.

با اين حال تقاضا براي نفت همچنان افزايش مي يابد. اقتصاد جهان در سال 2020 به 7 ميليون بشكه نفت بيشتر در روز نياز دارد. با توجه به كاهش سرمايه گذاري هاي كه در سال هاي اخير رخ داده است، كاهش طبيعي 13 ميليون بشكه در روز در آن زمان امري كاملا طبيعي است.
در حال حاضر ظرفيت توليد جهاني تنها نزديك به 1.5 ميليون بشكه در روز با تقاضا فاصله دارد و اين در حالي است كه عربستان سعودي و روسيه و ديگران با همه ظرفيت خود در حال توليد هستند.

به عقيده اين تحليلگران آنهايي كه اميد دارند خيلي سريع از دست اوپك خلاص شوند، احتمالا نا اميد مي شوند. حتي بيشتر كشورهايي كه در حال افزايش توليد خود هستند يا توليد ثابت دارند همچون عربستان سعودي، عراق، امارات متحده عربي، ايران، روسيه و ديگران همه با مشكل كاهش سرمايه گذاري مواجه هستند. اگر شما اين كاهش سرمايه گذاري ها را در احتمالات خود در نظر بگيريد، قطعا با شكست در پيش گويي مواجه مي شويد.

برخي رسانه ها چند هفته گذشته جدول زير را منتشر كردند. اما اين جدول در واقع سال 2014 توسط آليانس برنستين منتشر شده بود و هزينه هاي كنوني را بازتاب نمي كند چرا كه هزينه ها سال گذشته كاهش داشت. اصطلاح "breakeeven cost" به هزينه هاي توليد يك بشكه نفت اشاره دارد و ارتباطي به بودجه كشور ندارد.



مشخص نيست كه چرا تصور كرده اند كه قيمت نفت متعارف آمريكا اينقدر بالا بوده است. اما جالب است كه توجه داشته باشيم قيمت نفت ماسه اي كانادا گرانترين نفت در جهان است.
اين جدول قيمت هاي بسيار بالايي براي توليد در نظر گرفته است. اگر به دقت نگاه كنيد قيمت توليد نفت نيجريه 60 دلار در هر بشكه است. اما اين مقاله ارقام متفاوتي دارد: نفت نيجريه هم اكنون با 5 دلار ضرر توليد مي شود.
 
 
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب: 12023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *