۰
اسپوتیک گزارش داد:

خدمت نفتی روسیه به ایران

شرکت های نفت روسیه می توانند به توافق های تجاری با پالایشگاه های اروپایی ادامه دهند و بدین ترتیب، از جایگزین شدن توسط رقبای سعودی، کویتی و عراقی جلوگیری کنند. طرف ایرانی نیز بسیار مایل به افزایش حضور در اروپا است و این شرایط به او اجازه می دهد تا به بهای کمتری، هدف خود را محقق کند.
نواک و زنگنه - عصر نفت
نواک و زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، خبرگزاری اسپوتنیک در خبری نوشت:
«مهرداد عمادی» مشاور امور انرژی اعلام کرد: ورود دوباره ایران به بازار جهانی انرژی، با تشکیل سطح جدیدی از همکاری های راهبردی میان این کشور و روسیه همراه بوده است؛ به همین علت تهران به جای آنکه یک رقیب برای مسکو قلمداد شود، به یک شریک مهم برای روسیه تبدیل شده است که پیامدهای ژئوپولتیک مهمی را در پی خواهد داشت.

ایران روز چهارشنبه با پیشنهاد مطرح شده توسط روسیه، ونزوئلا، عربستان سعودی و قطر در خصوص کاهش تولید نفت خام موافقت کرد. انتشار این خبر نیز باعث شد بهای فروش نفت خام برنت برای تحویل در ماه های آینده با بیش از 7 درصد افزایش به حدود 35 دلار در هر بشکه برسد.

عمادی که از مشاوران شرکت «BetaMatrix» در انگلیس است در گفتگو با خبرگزاری «ترند نیوز ایجنسی» جمهوری آذربایجان گفت: بر خلاف پیش بینی های برخی کارشناسان نفتی مبنی بر آنکه ورود دوباره ایران به بازار جهانی انرژی باعث آسیب دیدن دورنمای عملکرد روسیه در بازار خواهد شد، این اقدام ایران مزایای عمده ای را در سطح راهبردی، پیش روی مسکو قرار داد.

وی افزود: با توجه به موج اخیر تحریم های ضد روسی بروکسل، روسیه با چالش های جدیدی در فروش انرژی به قاره اروپا روبرو شده است.

عمادی در ادامه گفت:‌ «به علاوه، به علت تحریم ها، پالایشگاه هایی که نفت خام خود را از لوک اویل یا روسنفت دریافت می کردند، با مشکلات قانونی در ارائه محصولات پالایش شده به کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو هستند.»

وی افزود: «اکنون که تحریم ها علیه ایران لغو شده است، با موافقت شرکت های نفت روسیه، این پالایشگاه های اروپایی با تمایل و توانایی ایران در پر کردن جای خالی تامین روسیه روبرو شده اند.»

این تحلیلگر همچنین روند مذکور را یک «شرایط برد-برد برای ایران و روسیه» توصیف کرد.

عمادی افزود: «شرکت های نفت روسیه می توانند به توافق های تجاری با پالایشگاه های اروپایی ادامه دهند و بدین ترتیب، از جایگزین شدن توسط رقبای سعودی، کویتی و عراقی جلوگیری کنند. طرف ایرانی نیز بسیار مایل به افزایش حضور در اروپا است و این شرایط به او اجازه می دهد تا به بهای کمتری، هدف خود را محقق کند.»
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 12091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *