۰
آسوشيتدپرس بررسی کرد:

پیامدهای جنگ اول خلیج فارس

عراق که خشمگین از نادیده گرفته شدن سهمیه های سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام اوپک از سوی کشور کوچک کویت و امارات متحده عربی بود ، دوم اوت سال 1990 میلادی به کویت حمله کرد؛ اقدامی که صدام ادعا کرد 14 میلیارد دلار برای کشورش هزینه داشته است.
جنگ اول خلیج فارس - عصر نفت
جنگ اول خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، آسوشيتدپرس نوشت:

در جریان جنگ 1991 خلیج فارس ، تنها 100 ساعت نبرد زمینی با ورود نیروهای آمریکایی به خاک کویت برای پایان اشغالگری عراق در این کشور صورت گرفت،‌ اما انعکاس آن درگیری، پس از گذشت چند دهه در منطقه خاور میانه هنوز ادامه دارد.

این جنگ، آمریکا را به سوی راه اندازی پایگاه های نظامی در منطقه خلیج فارس و عربستان سعودی سوق داد و خشم اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده را برانگیخت و بستر مناسب را برای حملات القاعده که منجر به حملات 11 سپتامبر 2011 آمریکا شد، فراهم کرد.

صدام که جرج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا او را بدتر از هیتلر دانسته بود ، بیشتر از رقیب آمریکایی خود بر سر قدرت ماند تا آن که پسر بوش تهاجم تحت فرماندهی آمریکا را در سال 2003 آغاز کرد که منجر به سرنگونی دیکتاتور عراق شد.

اکنون 25 سال از آن زمانی که نخستین تفنگداران آمریکایی با عبور از مرز وارد خاک کویت شدند، می گذرد، نیروهای آمریکایی در حال مبارزه با داعش هستند که از گروه القاعده در اراضی عراق و سوریه ریشه گرفته است. متحدان عربی که به ائتلاف سال 1991 پیوستند اکنون درگیر نبردهای داخلی و خارجی خود هستند و ایران در تلاش برای کسب قدرت منطقه ای بیشتر در پی توافق هسته ای با قدرت های جهانی است.

عراق اکنون در حدی جنگ زده و تجزیه شده است که پس از پیروزی آمریکا در سال 1991 کمتر کسی می توانست آن را تصور کند. داعش قوانین خود را در بسیاری از مناطق سنی نشین این کشور اعمال کرده اند و کردها در شمال عراق کشور کوچک خودشان را دارند و شیعیان - که بسیاری از آنها متحد با ایران هستند- دولت را در بغداد در دست دارند.

در کل می توان گفت آمریکا اکنون خود را در چنان مخصمه ای یافته است که آرزو داشت به پیش از سال 1991 برگردد.

ژنرال نورمن شوارتزکوف فرمانده عملیات " طوفان صحرا " در خاطرات خود می نویسد: « اگر ما کل عراق را گرفته بودیم کاملا در مخمصه افتاده بودیم و هنوز هم باید در این کشور حضور داشتیم و ما -نه سازمان ملل متحد - باید متحمل هزینه ها برای آن اشغالگری می شدیم.»

عراق که خشمگین از نادیده گرفته شدن سهمیه های سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام   از سوی کشور کوچک کویت و امارات متحده عربی بود ، دوم اوت سال 1990 میلادی به کویت حمله کرد؛ اقدامی که صدام ادعا کرد 14 میلیارد دلار برای کشورش هزینه داشته است. صدام همچنین کویت را به دزدی دو میلیارد و 400 میلیون دلار با استخراج نفت خام از یک میدان نفتی مورد مناقشه متهم کرد و از این کشور خواست 15 میلیارد دلار بدهی انباشت شده عراق را در جریان جنگ دهه 1980 این کشور با ایران حذف کند.

مقامات آمریکایی از بیم آن که عربستان سعودی پس از کویت هدف حمله قرار گیرد، سریعا نیروهایشان را در منطقه مستقر کردند. پس از ماه ها گفتگو و هشدار ، آمریکا 24 فوریه 1991 حمله به نیروهای عراقی در کویت را آغاز کرد.

از جنبه های صرفا سیاسی و نظامی ، جنگ اول خلیج فارس برای آمریکا که هنوز پیامد های ناشی از جنگ ویتنام بر آن سایه افکنده بود، یک موفقیت بزرگ محسوب می شد.

بر اساس آمارهای پنتاگون ، آمریکا در جریان این درگیری 148 نفر از نیروهای رزمی خود را از دست داد و از بین بیش از 500 هزار نیروی مستقر این کشور، 467 نفر زخمی شدند. آمریکا یک ارتش متحد را حفظ کرد و اقدام جنگی آن با تصویب چند قطعنامه سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفت و این درگیری ها ، موقعیت این کشور را به عنوان قدرت جهانی مطلق به دنبال پایان جنگ سرد و فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تحکیم کرد.

گزارش های کنگره آمریکا نشان می دهد متحدان عرب آمریکا همچنین بیشتر هزینه 61 میلیارد دلاری این جنگ را پرداخت کردند. عربستان سعودی و کویت حدود 16 میلیارد دلار پرداختند و امارات متحده عربی چهار میلیارد دلار ارائه کرد.

ژاپن و آلمان با یکدیگر 16 میلیارد دلار دیگر پرداختند و کره جنوبی 251 میلیون دلار ارائه و بقیه هزینه را نیز آمریکا پرداخت کرد.

بازیگران اصلی جهان عرب در زمان آن درگیری اکنون دیگر نیستند. فهد پادشاه عربستان در سال 2005 درگذشت. قیام مردمی سال 2011 منجر به سقوط رژیم حسنی مبارک دیکتاتور مصر شد. حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه و دشمن دیرینه آمریکا در سال 2000 درگذشت. پسرش بشار اسد رئیس جمهور سوریه با وجود جنگ پنج ساله این کشور که بیش از 250 هزار کشته بر جا گذاشته است و دهها هزار نفر از بیم خشونت های سراسر منطقه راهی اروپا شدند ، هنوز قدرت را در این کشور در دست دارد.

در فلسطین اشغالی ، خاطره شلیک موشک اسکاد عراق موجب شد تا ارتش اسرائیل به برنامه دفاع موشکی خود که شامل توسعه سامانه دفاع راکتی گنبد آهنی با کمک آمریکا بود ، سرعت بخشد.

اسحاق شامیر نخست وزیر تندرو وقت اسرائیل به درخواست بوش رئیس جمهور وقت آمریکا که نگران از دست دادن حمایت اعراب برای این جنگ بود، از تلافی این حمله موشکی صرف نظر کرد. با وجود کمک سالانه بیش از سه میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل، روابط بر سر مذاکرات صلح فلسطینیان تیره مانده است.

صدام به رغم آن که شاهد عقب نشینی نیروهایش از کویت بود، بر سر قدرت ماند و از قیام شیعیان و کردها به دنبال این جنگ جان سالم به در برد. آمریکا و متحدان آن عملیات گشت زنی در منطقه پرواز ممنوع شمال و جنوب را به منظور حفاظت از شیعیان و کردها آغاز کردند و صدام در کنار سیاست های آمریکا برای بیش از یک دهه بر سر قدرت ماند.

بوش دسامبر 1995 در مصاحبه ای گفت: «من اشتباه برآورد کردم ، فکر می کردم وی از قدرت کنار می رود.» تهاجم سال 2003 جرج دبلیو بوش برای پایان بخشیدن به حکومت صدام ، در بحبوحه اقدامات آمریکا در افغانستان صورت گرفت. به دنبال آن ، شبکه القاعده در عراق قد علم کرد و با هجوم نیروهای ارتش آمریکا و با حمایت قبایل سنی سرکوب شد.

اما با عقب نشینی آمریکا از عراق و دست کشیدن بغداد از حمایت قبایل سنی ، داعش از خاکستر بر جا مانده از القاعده در عراق پدید آمد و در سال 2014، کنترل حدود یک سوم عراق و کشور همسایه اش سوریه را در دست گرفت.

امروز ، آمریکا خود را گرفتار در منجلاب جنگ طولانی شوارزکوف و دیگر کسانی می بیند که فرماندهان عملیات طوفان صحرا بودند.

بهای نفت که موجب تهاجم صدام به کویت شد، ظرف مدت تنها یک سال و نیم از بیش از 100 دلار به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسیده است. بخشی از علت این سقوط بهای نفت، مازاد تولید همان کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام " اوپک " است که صدام دیکتاتورعراق در خاورمیانه کنونی در برابر آنها قد علم کرد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۱
کد مطلب: 12178
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *