۲
۹
ضعف های 16 گانه زنگنه

آقای وزیر؛ با نفتی ها چه کردید؟

وزیر نفت در حالی سخن از تربیت مدیر در طی پنج سال آینده سخن می گوید و بخشنامه صادر می کند که در طی دوسال اخیر تعداد قابل توجهی از مدیران صاحب تحصیلات مرتبط، دارای تجارب ارزنده در بدنه صنعت نفت وکار آمد را که عمدتا دارای سن 40 تا 50 سال بودند با بی تدبیری هرچه تمام تر از سمت های مدیرتی حذف و منزوی کرده است ولی از طرفی وزیر نفت به ظاهر و جهت انحراف افکار عمومی از تربیت مدیران با سن 40 سال سخن می گوید!
آقای وزیر؛ با نفتی ها چه کردید؟
ميزنفت / متن زیر توسط یکی از کاربران این پایگاه خبری - تحلیلی ارسال شده است:

بررسی عملکرد دو ساله اخیر وزیر نفت سندی گویا از ناتوانی برخی از مدیرانی است که فقط خود را قبول دارند و اصولا گوش شنوایی برای انتقاد ندارد.در این مقاله سعی می کنیم به برخی از اشکالات به وجود آمده در طی این دو سال بپردازیم:

1-حذف یکباره چندین هزار سمت در رده های مختلف شغلی تا سطح سرپرستی از شرکتهای اصلی عملیاتی و ستادی وزارت نفت بدون بررسی کارشناسی مدون و اخذ نظرات خبرگان صنعت.

2-عدم امکان استخدام نیروهای جوان و با استعداد علیرغم نیاز آتی صنعت نفت در بخش بالادستی برای پایداری تولید نفت و گاز.

3-جذب متخصصان با استعداد و با انگیزه و نخبه کشور توسط شرکتهای خارجی خصوصا کشورهای همجوار.

4-وابسته کردن صنعت نفت در میان مدت و دراز مدت به متخصصین خارجی.

5-تعدادی از شاغلین دانشگاه صنعت نفت جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج و داخل بورس شده بودند که اخیرا بورس آنها لغو و به کاریابی معرفی شدند. برخی از آنها مجبور به ترک محل تحصیل خود شده و جهت کاریابی در داخل کشور سرگردان و بلاتکلیف گشته‌اند.

6-بلاتکلیف و سرگردان شدن بسیاری از کارمندانی که مراحل پایانی استخدام و یا انتقال خود را گذرانده‌اند ولی به یکباره و بدون اطلاع قبلی، سمت های جدیدی که قرار است تصدی کنند، حذف شده است. جالب آنجاست که مسئولین نیروی انسانی بدلیل بی اطلاعی، پاسخ قانع کننده ای برای ذینفعان نداشته­‌اند.

7- ممنوعیت هر نوع استخدام، طی بخش نامه رسمی وزیر نفت. این مسأله بدون در نظر گرفتن امکان تولید نفت و گاز حداقل تا نیم قرن آینده و نیاز به نیروی انسانی برای تحقق آن بوده است که خود گواهی بر فقدان چشم انداز برای نیاز نیروی انسانی صنعت نفت می­‌باشد.

8-بالا بردن سن بازنشستگی از 60 سال به 65 سال و قابل ارتقاء به 70 سال. این بخشنامه عمدتا با هدف حذف سیاسی مدیران متخصص دارای سوابق اجرایی و تحصیلی و مدیریتی بالا آن هم به جرم خدمت به کشور در سالهای گذشته صادر شده است. در عوض بکارگیری مجدد افراد بازنشسته ناکارآمد و وابسته به جریان سیاسی و فکری موافق خود در دستور کار قرار گرفته است. البته وزیر نفت در حالی سخن از تربیت مدیر در طی پنج سال آینده سخن می گوید و بخشنامه صادر می کند که در طی دوسال اخیر تعداد قابل توجهی از مدیران صاحب تحصیلات مرتبط، دارای تجارب ارزنده در بدنه صنعت نفت وکار آمد را که عمدتا دارای سن 40 تا 50 سال بودند با بی تدبیری هرچه تمام تر از سمت های مدیرتی حذف و منزوی کرده است ولی از طرفی وزیر نفت به ظاهر و جهت انحراف افکار عمومی از تربیت مدیران با سن 40 سال سخن می گوید!

9- پیری و ناتوانی جسمی بیش از حد اغلب مدیران منصوب شده فعلی که منجر به ناکارآمدی و بی انگیزگی نیروی انسانی در این صنعت عظیم و در این برهه حساس شده است.

10- اصولا معاونت منابع انسانی وزارت نفت به دلایل متعدد از جمله دستورات قهری وزیر و تفویض اختیار این معاونت به قائم مقام خود به طور کلی ناکارآمد شده است.

11- با توجه به کاهش کار و عدم تدوین برنامه های فعال متناسب با وضعیت فعلی صنعت نفت بویژه در شرکتهای اصلی، نیروی انسانی از رکود و بیکاری مفرط رنج می‌­برد. این مسأله آفت و چالشی جدی برای آینده است.

12-علیرغم خروج کارشناسان بازنشسته از صنعت نفت طی دو سال اخیر، هیچگونه اقدام عملی برای تربیت نیروی انسانی انجام نشده است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از نیروهای توانمند و متخصص صرفا به دلایل سیاسی از گردونه کار موثر حذف و یا سرگردان شده­‌اند.

13-تصویب مصوبه فوق العاده تخصصی شغل در هیات مدیره شرکت ملی نفت و تعمیم آن به کل نیروهای رسمی و پیمانی وزارت نفت، توسط آقای زنگنه بدون کار کارشناسی که موجب کاهش فاصله دریافتی حقوق و مزایا بین نیروهای شاغل در مناطق غیرگرمسیر و غیر عملیاتی با مناطق گرمسیر عملیاتی شده است. هم اکنون و با گذشت زمان کوتاهی از اجرای این مصوبه، نتایج آن در رشد سریع مهاجرت معکوس نیروی انسانی متخصص به سمت مناطق غیرگرمسیر و غیر عملیاتی برخوردار قابل مشاهده است. این امر قطعا می‌تواند در روند تولید نفت در این شرایط حساس، تاثیر منفی گذاشته و آینده مناطق عملیاتی را با مخاطره جدی مواجه سازد. لازم به ذکر است که اعتراضات کارشناسی به این مصوبه تا­کنون نتیجه بخش نبوده و گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

14-کاهش مداوم و هر ماهه اضافه کاری کارمندان که به بهانه پاسخگویی به دستگاههای نظارتی انجام می شود.

15-تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان که بعضا در روز دوم یا سوم هر ماه انجام می شود که آن هم استرس بسیار زیادی به کارکنان وارد می نماید.

16-و در انتها عدم اجرای آئین نامه اختیارات وزارت نفت که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد به تائید شورای نگهبان رسید و رئیس جمهور محترم ابلاغ فرمودند.هیچ اراده ای جهت اجرای این آئین نامه حداقل در این دولت وجود ندارد.آیا دو سال زمان زیادی برای اجرای یک مصوبه نیست؟

و اما سخنی با رئیس جمهور محترم:

جناب دکتر روحانی عزیز . بنده به شما رأی دادم چون حرف از تدبیر و امید زدید.آیا از وضع معیشتی پرسنل خدوم ، سختکوش ، آماده و گوش به فرمان رهبر عزیز اطلاعی دارید؟متاسفانه باید اعلام کنم نارضایتی از عملکرد فعلی وزیر نفت بسیار بالا است و در این مقاله نمی گنجد.از حضرتعالی درخواست داریم یا با تغییر در صدارت وزارت نفت امید را مجددا به خانواده های نفت برگردانید و یا اینکه بنده حقیر و تعداد کثیری از همکاران قطعا در انتخابات سال 96 تجدیدنظر خواهیم نمود.یا حق

از طرف كارآموز نفت
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۹
کد مطلب: 12442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مناطق
Iran, Islamic Republic of
اقای زنگنه کجایید بشنوید
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
خدانگذره ازون کسیکه کارمندای زحمتکش و مظلوم نفت رو به جایی رسونده که به لحاظ مالی و روحی مورد تمسخر و ترحم کارمندان دیگر ارگانها قرار گرفتن.خرج مملکت از زحمت ما در میاد بعد خودمون بدبخت تر ازهمه ایم.ادمین جان لطفا چاپ کن تاهمه بفهمن نفت شده رفت!
ایکس
Iran, Islamic Republic of
دو سال شب عید حقوق مون رو داره آخرین روز میده و جلوی زن و بچه خجالت زده مون کرده
manoch
Romania
واقعا واسه اقای زنگنه متاسفم و امیدوارم هرچه زودتر دوران اسفبار وزات ایشان تمام شود
وحید
Romania
آقای زنگنه خدا جای حق نشسته. ما رو پیش زن و بچمون شرمنده کردی. آقای زنگنه، این صندلی چند صباحی بیشتر وفا نداره.
سامان
Iran, Islamic Republic of
دستت درد نکنه برادر که اینجور حرف دل همه رو زدی ولی واقعا کو گوش شنوا.این نا رضایتی آخرش کار دست شرکت میده.همه کارمندها و پرسنل نمیتونن سرشونو از خجالت بلند کنند.
بابک
Iran, Islamic Republic of
خدا از آقای زنگنه ... که اینقدر پرسنل زحمتکش نفت رو با بی مهری های خود اذیت میکنه شب عیدی همه به چه کنم افتاده ایم
رضا
Iran, Islamic Republic of
اقای زنگنه بشنوید ویا تدبیر پیشه کنید یا اینکه رها کنید و بگذارید کسی که توان مدیریت دارد در راس کار بیاید.
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه عزیز شما از 28 سالگی معاون وزیر و وزیر بوده اید،درد کارمند یا کارگر بودن، طعم کار سخت و طاقت فرسا در میادین نفتی وسط بیابان و وسط دریا را نمی دانید چون همیشه شیک و مجلسی روی فرش قرمز آمده اید و رفته اید،درد این را که کل عید در وسط دریا در بی پناه ترین جای دنیا روی سکو بگذرانید نمی دانید،به جان عزیزتان،به هرچه اعتقاد دارید دیگر دست از سر وزارت و تکبر قدرت بردارید،ما ژنرال نمیخواهیم ما کسی را میخواهیم که درد کشیده و زجر کشیده این صنعت باشد و از پایین به بالا آمده باشد...ما انسانی با تقوا میخواهیم که همه افتخارش به عبد بودن خداوند باشد و از ترس حق الناس از سر تکبر و خودکامگی به کارگران و کارمندان زجر کشیده صنعت نفت بیش از این ظلم نکند،شما را به مقدساتی که به آن اعتقاد دارید، استعفا بدهید و جمع کثیری را خوشحال کنید و بیش از این بار حق الناس خود را در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی سنگین نفرمایید،هدف صرفاً امر به معروف و نهی از منکر بود از طرف کسی که برای آخرت شما نگران است،سپاس