۱
۱۹
خطاب به وزیر نفت مطرح شد:

شما می روید، کارکنان می مانند

افسوس به حال وزارتخانه ‌ای که با چند ساعت «عدم حضور» معدود کارمندانش؛ به دامان «ناکارآیی» بیفتد.همیشه روال بر این بوده که در زمان‌های کاهش بودجه، ابتدا به سراغ هزینه‌های کارکنان می‌روند. این بار هم چنین شد. اما آقای زنگنه؛ باکی نیست.کارکنان این صنعت بزرگ، به خاطر شما نیامده ‌اند که به خاطر بی‌مهری شما بروند.
شما می روید، کارکنان می مانند
به گزارش ميزنفت، یکی از کارکنان ستادی شرکت ملی نفت در نامه ای ارسالی به این پایگاه خبری - تحلیلی درد دلی را خطاب به وزیر نفت به رشته تحریر درآورده است که در ادامه می آید:

بخشنامه وزیر نفت در ممنوعیت تعدیل مدرک تحصیلی، هرچند می تواند به خودی خود یک بخشنامه به مانند بقیه بخشنامه ها باشد؛ اما یک پیام مهم در درون خود دارد.
آنچه که در متن بخشنامه بر آن تصریح شده «ضرورت و اهمیت تمرکز کارکنان بر انجام مطلوب و بهینه ی  وظایف شغلی و سازمانی» با هدف «ارتقای سطح اثربخشی و کارآیی» اعلام شده است.

هرچند محتوای چنین بخشنامه ‌ای به خودی خود  کلیشه‌ای است؛ اما ذکر چند نکته خطاب به تمامی متولیان امر در صنعت نفت و خصوصاً  شخص وزیر محترم  لازم به نظر می ‌رسد.

تصمیم بر آن بود که این نامه را در یکی از نشریات همسوی وزارت نفت منتشر کنم؛ اما چون امکان آن را نداشتم (که خود گویای شیفتگی بیش از حد و مرز رسانه‌های وابسته به وزارت نفت است که گویا از ترس قطع ارتزاق، ترجیح دادند همچنان در اختیار  وزیر و مدیران و متولیان روابط عمومی وزارتخانه ی ما باشند)؛ لذا این نامه را برای سایت ميزنفت ارسال کرده ام و البته  نمی دانم که آیا منتشر می شود یا خیر.

اما فحوای سخن من این است:
 1 -  قرار بود که در صنعت نفت دولت تدبیر و امید؛ فعالیت‌ها به صورت رقابتی باشد. این همان جلوه‌ای از «ارتقای سطح کارآیی» و اثربخشی است.

2 -  قرار بود در صنعت نفت دولت یازدهم، روش‌های تعامل و مواجهه با نیروی کارشناسی اصلاح  گردد.

3  -  امید داشتیم  در این دولت حمایت از خلاقیت و نوآوری در بازسازی منزلت و موقعیت کارکنان و ارزش‌آفرینی خدمت و کار به جای عوامل ارتقای غیر‌حرفه ‌ای  فراگیر شود.

4 -  فکر می‌کردیم تنش‌ها و ناشکیبایی‌های رو به تزاید در فضاهای کاری نفت در دولت یازدهم  کاهش یابد.

5 – و از همه مهم‌تر این که  پدیده‌ی  «فرار نخبه‌ ها» و « ستیز با کارشناسان»  مورد  توجه بیشتری باشد؛ چرا که  موجب خالی‌شدن عرصه از نظریه پردازی و اندیشه‌های نو خواهد شد.

کارشناسانی که در حوزه‌ی کارشناسی ارشد و یا  دکترا  تحصیل می‌کنند، به هیچ وجه  از مرخصی تحصیلی استفاده نمی‌کنند  و بلکه  از مرخصی‌های استحقاقی خود برای حضور در کلاس‌ها بهره می‌گیرند. این مرخصی حق افراد است و اکنون دانشجویان مقاطع تحصیلی  ترجیح می‌دهند از تفریح خود  هزینه کرده و این مرخصی را خرج تحصیل کنند.

مورد دیگر این که دانشجویان مذکور  در دوره‌ی کارشناسی ارشد طی دو سال تحصیلی، هفته‌ای چندین ساعت از محل کار خود خارج شده و به کلاس می‌روند.
بعید است شخص وزیر اینقدر کم‌هوش باشند که ندانند با دانشجوشدن کارکنان، هرگز حجم کار واگذارشده به آن‌ها، کاهش نیافته و چه بسا در تقابل با آن «زیادتر» هم  می‌شود!

شنیده شده که آقای زنگنه در ایامی که  در دولت نهم و دهم از وزارت دور بوده‌اند، در  دانشگاه‌ها  تدریس می‌کرده‌اند. بنابراین دور از ذهن نیست که  از مشکلات دانشجویان بی‌خبر باشند.آیا قرار است اگر کسی دانشجو شد؛ «کارآیی» و «اثربخشی» او  کاهش یابد؟ به نظر می‌رسد عکس این حالت برقرار است. تصمیم به ادامه ‌ی تحصیل با وجود مشقات فراوان و هزینه‌ های آن (چه در دولتی و چه در آزاد) ، ناشی از اهمیت ‌دادن به کار  است ؛ نه بی ‌ارزش ‌دانستن آن.

کاملاً مشخص است با ارتقای مدرک تحصیلی، کارکنان نسبت به مسائل و چالش‌های کاری خود  «نگاه دقیق‌تری» پیدا کرده و قاعدتاً در راستای  رفع آن‌ها قدم برمی‌دارند.
رشد دانش کارکنان، عامل  رشد بهره‌وری و کارآیی مشاغل می‌شود؛ نه آنکه مانع  آن شود.

افسوس به حال وزارتخانه ‌ای که با  چند ساعت «عدم حضور» معدود  کارمندانش؛ به دامان «ناکارآیی» بیفتد.همیشه روال بر این بوده که  در زمان‌های کاهش  بودجه، ابتدا به سراغ هزینه‌های کارکنان می‌روند. این بار هم چنین شد. اما  آقای زنگنه؛ باکی نیست.

کارکنان این صنعت بزرگ، به خاطر شما نیامده ‌اند که به خاطر بی‌مهری شما بروند.
شما و مدیران صنعت نفت، می ‌آیید و می‌ روید. حذف می ‌شوید و فراموش می ‌شوید. آنچه که پابرجا می‌ماند، همین کارکنانی هستند که به عشق بهبود کارآیی‌  خود و وزارت نفت، رنج  تحصیل را برخود هموار کرده ‌اند.

.پیری گاهی خیلی پلشتی می‌ آورد. پلشتی تن پیر؛ فکر پیر است.
چندی دیگر نیز بر همین منوال  خواهد گشت و  بهار 1396 خواهد رسید.
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 12519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مصدق
Iran, Islamic Republic of
واقعاا باید افسوس خورد....
وزارت نفت یکی از اصلی ترین وزارت خانه های دولت است و از اهمیت خاص خود برخوردار است ولی متاسفانه کارکنان ان باید انگیزه و حس پویایی خود را از دست بدهند مطمن باشید این سیستم با این قوانین ناشیانه و غیر کارشناسی از هم گسیخته میشود و به مروور زمان وزارت به دست کسانی میافتد که هیچ سوادی از نفت و... ندارند و با سو مدیریت هاااا اداره میشود
جناب وزیر اگر بخشنامه ممنوعیت تعدیل مدرک تحصیلی را تصویب و ابلاغ کنید مطمن باشید با خیل عظیمی از جوانان بی انگیزه در وزارت روبرو می شوید
پاینده باد ایران
حميد
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام به تمامي همكاران محترم و احسن بر همكار محترمي كه ساعت ها وقت گذاشتن و اين نامه سر گشاده را تهيه نمودند . به خدا قسم هر روز كه ميگذرد نسبت به اين مملكت داريم نااميدتر ميشويم چراكه هر روز كه ميگذرد ميبينم اوضاع دارد بدتر ميشود و امثالي مثل اين وزير كه ... است اسمش را وزير گذاشت چون ايشان بالغ بر 25 سال وزير است و هنوز ياد نگرفته است كه چگونه انگيزش را بايستي در كاركنان ايجاد كرد و با همين كارها دارد نخبه هاي مملكت ما را فراري ميدهد. من به نوبه خودم و از طرف تمامي همكارانم از سايت عصر نفت كه نظرات و نامه هاي ما را منتشر ميكند بسيار سپاسگزارم .
ستاد تهران
Iran, Islamic Republic of
خدا كنه هر چه زودتر اين وزير بره وگرنه اين جوان هاي نخبه ما از كشور ميرند و اگر مرد هست بايد روي قولي كه داده و گفته من در دوران ديگر نيستم بايد عمل كنه
مركزي
Iran, Islamic Republic of
از سايت عصر نفت خواهشمنديم تمامي كامنت ها را منتشر كنيد تا زحماتي كه شما و همكاران محترم مي كشيد هدر نرود.
ممنونم
رتی
Iran, Islamic Republic of
اقای وزیر پرسنل در مناطق عملیاتی ودریایی در سرما وگرما ودوری از زن وبچه زحمت میکشند ولی حقشان واضافه کاریشان توسط روسا ومدیران پامال میشود .خودشان درتهران نشسته اند هم اقماری حقوق میگیرند هم یکصد وبیست ساعت اضافه کاری وبرای تفریح هم در ماه یکی دو روز به مناطق عملیاتی میان تا بگویند اقماری هستند.ولی به پرسنل اقماری بامنت بیست ساعت اضافه کاری میدن .
حمید جانباز
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عملکرد بسیار نسنجیده وزیر برای نفت و کشور خطرناک است البته اگر مسئولین بفکر این وضعیت باشند باید عاقلانه و دلسوزانه عمل کنند .به اید کندن ریشه ظلم و فساد بدست مردم .یا حق
مهدي
Iran, Islamic Republic of
انشاالله كه به زودي ميرود.توكل برخدا
همکار نفتی
Iran, Islamic Republic of
چناب دکتر روحانی آیا فقط ما جوان ها را موقع رای دادن میخواهید باور کنید اگر این وزیر کهنه کارتان این بخشنامه را اجرایی نمایید در واقع آتش در خرمن انداخته است و چنان آتشی در جوانان راه میندازد که دیگر قابل جمع کردن نخواهد بود پس خواهشن ایشان را راهنمایی بفرمایید.ممنونم
ماهشهر
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذرد از کسی که سنگ پیش پای ملت میگذارد...
یاسر
Iran, Islamic Republic of
موجی از نا امیدی و دلسردی کارکنان صنعت نفت تنها حاصل بی تدبیری مدیران وزارت نفت در مثلاً دولت تدبیر و امید است،آقای روحانی فکری به حال وزارت نفت بکنید، شیخ الوزرای شما کمر به نابودی نیروی انسانی وزارت نفت بسته است....
افسوس
Iran, Islamic Republic of
بنده روز کارم خدا شاهده برای تحصیلم فقط پنجشنبه و جمعه رفتم کلاس و بس حیفه این ظلم در حق این کارکنان. تحصیلات چه برای فرد چه برای سازمان هزینه نیست سرمایه گذاری جناب وزیر.
Romania
بنظر من تعدیل یکبار مدرک از بدو استخدام معقول و بجاست.
نه اینکه با دیپلم وارد بشیو بری دکترا (حالا بماند چطور...)
وزیر نفت
Iran, Islamic Republic of
ما گوشهایمان از این چیزا پره
جنوب
Iran, Islamic Republic of
جناب وزیر، شما با محروم کردن
کارمندان وزارت نفت از چراغی که به منزل آنان روا بود در مورد جلوگیری از افزایشات که دیگر وزارت خانه ها چند باره آنرا اجرا کرده اند و کاهش سقف اضافه کاری ها و حالا هم این نوع بخشنامه ها موجبات دلسردی کارمندان را فراهم نموده اید .. البته اینگونه است که در زمان های تصدی شما بر این وزارتخانه کارمندان از سطح زندگی بالاتر از دیگر وزارتخانه ها به سمت سطح زندگی پایین و بهتر است بگوییم پایین ترین سطوح کارمندی رسیده اند. و ابن تحفه ایست که شما با مدیریت ... تان برای ما به ارمغان آورده اید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
تمامی بدبختی ما به خاطر معاون وزیر در امور منابع انسانی آقای سلحشور میباشد چرا که ایشان در رشته الکترونیک تحصیل کرده اند و اصلا به منابع انسانی تسلطی ندارند و کل نیروهای وزارت نفت مخالف ایشان هستند و تمامی این مشکلات از ناحیه ایشان بوده و از طرفی این وزیر هم پیر شده و عاشق نابود کردن نیروی انسانی میباشد و...
محمد
United States
بهار ۹۶ ؟ نویسنده محترم سیاست رو خوب با اوضاع داخلی کارمندان گره زدید .به نظرتون فقط کسایی که میان با دیپلم داخل سیستم و از اوقات کارشون میزنن و درس میخونن اونم تو کدوم دانشگاهها که خودتون بهتر میدونید و چطورشم خودتون بهتر میدونید حق دارن .اون بد بختایی که تو بهترین دانشگاهها درس خوندن و با هزار امید اومدن سره کار و حالا باید تو سری خور این آقایون تعدیل مدرکی باشن حق ندارن اونا گناهشون چی بوده باید با دیپلم میامدن و راحت طلبی میکردن میرفتن صرفا مدرک میخریدن و پولشو میگرفتن .
مجید
Iran, Islamic Republic of
بخشنامه وزیر که متن اون رو می تونید تو سایتهای مختلف پیدا کنید کاملا مغایر با مصوبه شماره 170061 دولت (http://avayefarhangi.ir/wp-content/uploads/2015/04/%D8%A2%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C4.pdf) می باشد و از طریق دیوان عدالت اداری قابل پیگیری است. ضمنا در این مصوبه تا یک بار تعدیل مدرک مجاز و بعد از آن غیر مجاز است.
کارمند شرکت پتروشیمی اراک
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از مسئولین و سردبیر محترم سایت وزین عصر نفت ، تقاضائی و یا بهتر بگویم ، پیشنهادی داشتم که از حضور مسئولین محترم آن سایت تقاضا می نمایم که بررسی و در صورت امکان آن را اجرائی نمایند .
پیشنهاد ایجاد یک بخش مستقل برای ارتباط دو طرفه مابین مسئولین محترم وزارت نفت و کارکنان شرکت های واگذار شده نفتی برای درج نظرات ، مسائل و دل نوشته های ایشان و همچنین با توجه به این که کانال فقط به صورت یک طرفه می باشد ، امکان ارسال و یا درج اخبار در کانال مربوطه پس از بررسی اطلاعات ارسالی .

با سپاس مجدد ، نوربخش
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام و ضمن تشکر خدمت برادر عزیزی که همانند خیلی از ما سکوت نکرده و این نامه را تهیه کرده اند ،
به عرض دوستان می رساند مهم اینست که تفکر چنین مدیرانی در کشور اصلاح گردد و لااقل همانگونه که اکثر آنها سنگ افکار غربی را به سینه می زنند مانند آنها نیز عمل نمایند و نسبت به آموزش نیروی انسانی و درنهایت کارآمدی سازمانها اقدام کنند.
در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) باشید.