۰
فايننشال تايمز:

نفت عربستان سیاسی می شود

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت انتظار می رود سیاست نفتی عربستان سعودی در دوره ریاست خالد الفالح بر وزارت نفت این کشور بی ثبات تر شود.
آرامکو - عصر نفت
آرامکو - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، در این گزارش آمده است:

دولت جدید عربستان سعودی که محمد بن سلمان جانشین جوان ولیعهد این کشور در حال ایجاد آن است، علی النعیمی که زمانی با نفوذترین سیاست مدار نفتی و به مدت چند دهه چهره برجسته سیاست انرژی در بزرگترین صادرکننده نفت در جهان بود، به مهمترین وزیری تبدیل شده است که در کابینه جدید عربستان جای خود را به وزیری دیگر داده است.

خالد الفلاح -که رئیس شرکت ملی نفت سعودی آرامکو بود- روز شنبه جایگزین علی النعیمی در وزارت نفت عربستان سعودی شد. او در شکل دهی به برنامه های اصلاحاتی شاهزاده محمد نقشی مهم را ایفا می کند.

انتصاب او نشانه تداوم سیاست نفت در عربستان سعودی محسوب می شود. هم محمد بن سلمان سی ساله و هم آقای فلاح نشان داده اند بر این باورند که حفظ سطح بالای تولید نفت بهترین راهبرد در صنعتی محسوب می شود که به سبب منابع غیر متعارف تغییر شکل یافته است.

فلاح امسال در نشست جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد:‌ «عربستان سعودی هرگز از این موضوع حمایت نکرده است که عهده دار نقش ایجاد توازن در بازار در مقابل ساختار غیر متوازن در حال ظهور است.» اما ظهور شاهزاده محمد در عربستان سبب بروز سؤالاتی درباره سیاست نفتی این کشور در آینده شده است.

دنیل یارگین معاون مؤسسه آی اچ اس اعلام کرد آقای فلاح درباره نقش نفت «در برنامه اصلاحات نقشی راهبردی» ایفا می کند. او در طرح های شاهزاده در خصوصی سازی شرکت سعودی آرامکو، کمک به تأمین مالی برنامه او در ایجاد صندوق خزانه دولتی به منظور سرعت بخشیدن به روند پایان یافتن اتکای ریاض به نفت تا سال 2030، نقشی حیاتی ایفا خواهد کرد.

هدف جانشین ولیعهد عربستان سعودی در اجرای این گونه سیاست ها با رویکردهای آقای نعیمی متفاوت است زیرا النعیمی از سیاست ملی کردن درآمدهای نفتی حمایت می کند. نعیمی 81 ساله سؤالاتی را درباره طرح ها به منظور افزایش بهای انرژی برای شهروندان سعودی مطرح کرده است. یک بانکدار سعودی اعلام کرد:‌ «آقای النعیمی بسیار پیر شده است. او نمی تواند خود را با شیوه های فکری جدید تطبیق دهد. النعیمی آرامکو را بخشی از وزارت نفت می دانست.»

اما تحت ریاست النعیمی، عربستان سعودی منابع نفتی خود را سیاسی نکرد. جانشین ولیعهد عربستان سعودی نشان داده است که آماده استفاده از نفت به عنوان ابزاری سیاسی است و این که ریاض به آسانی می تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و آن را به بیش از یازده میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی است که ایران تلاش می کند سهم خود از بازار نفت را پس از سال ها تحریم، بازیابد.

محمد بن سلمان ماه گذشته، وزیر نفت خود را منزوی و اعلام کرد ایران باید بخشی از هر توافق برای تثبیت تولید نفت باشد. تیم النعیمی در گفتگو با وزرای دیگر کشورها اعلام کرد مشارکت ریاض در این توافق به مشارکت تهران مشروط نیست.

فلاح  در بیانیه ای اعلام کرد عربستان سعودی «سیاست های ثبات نفتی خود را حفظ خواهد کرد.» با این حال، او سخنان اخیر شاهزاده محمد را منعکس کرد و بر موقعیت عربستان سعودی به عنوان تنها کشوری که ظرفیت مازاد قابل توجهی دارد، تأکید کرد.

او گفت:‌ «ما به اجرای سیاست های کنونی در تأمین تقاضای اضافی برای هیدروکربن ها متعهد هستیم.» هنوز نمی توان پیش بینی کرد در نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن چه اتفاقی خواهد افتاد.

عربستان سعودی به طور عادی تولید نفت خود را برای تأمین نیاز کارخانه ها در فصل تابستان افزایش می دهد. باید دید آیا عربستان سعودی پس از فصل تابستان نیز همچنان تولید خود را در سطح بالایی حفظ خواهد کرد یا خیر.

اما در طرح چشم انداز اقتصادی شاهزاده محمد که در آن نقش کمتری برای صنعت نفت عربستان سعودی پیش بینی شده است، ممکن است انگیزه هایی برای تولید نفت بیشتر و تضمین درآمدها برای کمک به طی کردن روند انتقال به اقتصادی پس از نفت وجود داشته باشد.

آمریتا سن اقتصاد دان ارشد مؤسسه انرژی اسپکتس که یک مؤسسه مشاوره ای تحقیقاتی محسوب می شود- اعلام کرد:‌ «دوره ای جدید از سیاست نفتی عربستان سعودی از راه رسیده و این دوره با ابهاماتی مواجه است. احتمالا بازارهای جهانی نفت با نوسانات بیشتری مواجه خواهند شد.»
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 13299
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *