۰
۱۳
پنجمين معاون هم رفت

چرا نماند؟

نقطه افتراق و جدایی جوادی از زنگنه قراردادهای نوین نفتی بود؛ IPC از نظر جوادی دارای نکات مبهم و منفی بود که توان شرکت های ایرانی را تضعیف می کرد و نهایت کار را به جایی رساند که سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بارها از وی نزد زنگنه گله کرد.
چرا نماند؟
وحید حاجی پور/ اول سید مهدی میرمعزی و در مرحله بعد مسعود سلطان پور؛ اولی قبول نکرد و دومی نیز رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد. وزیر نفت حالا یک گزینه دیگر در دسترس داشت: رکن الدین جوادی. با هم خاطرات بسیاری داشتند اما در نگاه زنگنه سابق٬جوادی قابلیت حضور در شرکت ملی نفت را نداشت ولی برای او حکم زد٬فقط بخاطر رئیس جمهور.

رئیس جمهور روی جوادی نظر ویژه ای داشت ولی جوادی شانه خالی کرد. نهایت کار به آنجایی رسید که حسن روحانی از جوادی خواست تا در شرکت ملی نفت مستقر شود و او نیز تمکین کرد.

جوادی شرکت ملی نفت٬ فرسنگ ها با جوادی شرکت صادرات گاز فاصله گرفته بود. می خواست نام خود را در نفت جاودانه کند و تصمیم گرفت بر خلاف گذشته به شیوه خود٬نفت را مدیریت کند. تا دو سال نخست اتفاق خاصی میان وزیر نفت و مدیرعاملی که انتخاب نخست زنگنه بود وجود نداشت تا روزهایی که جوادی به بدنه فنی نفت نزدیک شد و مواضعش بر حول نظرات فنی چرخید تا سیاسی کاری و گروه بازی.

نقطه افتراق و جدایی جوادی از زنگنه قراردادهای نوین نفتی بود؛ IPC از نظر جوادی دارای نکات مبهم و منفی بود که توان شرکت های ایرانی را تضعیف می کرد و نهایت کار را به جایی رساند که سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بارها از وی نزد زنگنه گله کرد.

با این وجود مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت با تعدادی از بندهای این قرارداد مخالف بود و منتقدان دلسوز نفت را همراه خود می دید. در چنین شرایطی بود که ساختار شرکت ملی نفت تغییر کرد و سید مجید هدایت زاده از خارج کشور احضار و به سمت معاونت بین الملل شرکت نفت منصوب شد. این انتصاب گرچه از سوی خود جوادی و با دستور وزیرنفت انجام شد اما همان زمان٬ کسانی که می دانستند رابطه جوادی و هدایت زاده شدیدا شکرآب است این موضوع را شکافی دیگر در مدیریت کلان وزارت نفت ارزیابی کردند.

با وجود آنکه هدایت زاده معاون جوادی بود اما هیچگاه در جلسات بین المللی او شرکت نمی کرد و یا شاید هم دعوت نمی شد تا وزیر نفت٬ همواره وی را در کنار دست خود در دیدارهای خارجی بنشاند. این اختلافات روز به روز بیشتر شد تا مدیرعامل سابق شرکت نفت به مرخصی برود و سرپرستی شرکت ملی نفت را به معاون خود یعنی علی کاردر بسپارد.

کاردر اما نمی خواست بپذیرد. وزیر نفت هم می دانست کاردر نه توانایی مدیریت نفت را دارد و نه در میان کارکنان نفت محبوب است به همین دلیل سراغ چهره های دیگری رفت. از سید مهدی میرمعزی گرفته تا محمود محدث همه به او پاسخ منفی دادند اما نه به دلیل وخیم بودن شرایط بلکه به موجب رفتارهای مدیریتی زنگنه!

جوادی بخوبی می دانست با اجرای قراردادهای نفتی چه سرنوشتی در انتظار کشور است لذا تشخصی داد مانند گذشته اشتباه نکرده و خود را از تیم زنگنه جدا کند. زنگنه که در بن بست قرار گرفت هیچ انتخابی جز علی کاردر نداشت و او را به مدیریت شرکت نفت منصوب کرد اما برای جلوگیری از هزینه سازی برای خودش٬ اعلام کرد بر مبنای اساسنامه جدید٬ مدیر عامل جدید از میان خود اعضا انتخاب می شود. این انتخاب علی کاردر بود که زنگنه علیرغم خواسته خود برای وی حکم صادر کرد.

کاردر یکی از غیرمحبوب ترین مدیران نفتی در میان کارکنان است و خود بخوبی می داند شرایط سختی را در پیش رو دارد؛ بدنه فنی او را یکی از دشمنان خود می دانند و معتقدند او بیش از حد به شرکت های خارجی و بزرگ دلخوش کرده است. البته بیراه نیز نیست چرا که او بارها در جلسات قراردادی و مصاحبه ها ایران را یک کشور دور افتاده از تکنولوژی های روز جهان معرفی می کرد و تنها راه نزدیک شدن به رتبه های بهتر را انعقاد قراردادهای بلند مدت با شرکت های غربی می داند.

او برخلاف مدیران قبلی نفت نه مهندس است و نه سابقه حضور در عملیات های نفتی را دارد؛ تخصص او امور مالی و ستادی است و تقریبا با مسائل فنی بیگانه است . کمتر در مجامع فنی و مناطق عملیاتی حاضر می شود و همین موضوع کار را برایش سخت کرده است بطوری که در جلسه دیروز هئیت مدیره شرکت ملی نفت از سخت بودن کار و عدم رضایتش برای پذیرفتن سمت جدید سخن گفت.

زنگنه معاون اول خود را در شرایطی تغییر داد که تا روز گذشته 4 معاون خود را برکنار کرده بود؛ معاونانی که با حکم او به معاونت برگزیده شدند با حکم او نیز کنار رفتند تا رکن الدین جوادی پنجمین معاون وزیر وی باشد. مدیریت ایچنینی قطعا فشار را بر زنگنه بیشتر می کرد لذا وزیر نفت با اصرار فراوان از جوادی خواست تا در سمت معاون وزیر در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت کند. جوادی حتی پس از صدور حکم این سمت را نپذیرفت و قصد رفتن داشت تا اینکه سرانجام مجاب شد در این سمت مشغول باشد. سمتی که کاملا «من درآوردی» است و متولی آن اگر به پرکردن جدول نشریات هم مشغول باشد در رزومه کاری اش ثبت می شود.

حالا جوادی نیست و کاردر بجای وی نشسته است؛ جوادی نماند تا نحسی IPC او را نگیرد. در باره وی بیشتر خواهیم شنید. قراردادهاي جديد نفتي اولين قرباني خود را گرفت...
 
 
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب: 13607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مهندس 10 سال سابقه نفت
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما و احسنت بر شرف مهندس جوادی
تا اربابان جور عمله نداشته باشند هیچ خیانتی رخ نخواهد داد
Romania
متاسفانه تا بوده همين طور بوده است .بايد همه كساني پست قبول مي كنند بدانند كه احترامي كه به ايشان مي شود بخاطر ميزي و منصبي كه در اختيار دارند و همچنين بايد بدانند و بدانيم كه براي كه وچه كسي كار مي كنيم كساني كه براي خدا و خلق خدا كار مي كنند حتي اگر در محوطه باشند در قلب ها جا دارند ....پس همه مسافريم....يا علي
كمالي
Iran, Islamic Republic of
زنگنه در سال اسفند سال 88 در آخرين برنامه " نفت و سياست " شبكه 4 در مناظره با آقاي نوذري، آشكارا به آقايان نوذري و جشن‌ساز از سپردن مديريت شركت ملي نفت ايران به فردي با مدرك تحصيلي ليسانس زبان توهين كرد. حالا دنياي كوچك چرخيده و مجددآ خود زنگنه مديريت شركت ملي نفت ايران را به فردي با تحصيلات امورمالي و بدون هيچگونه سابقه مديريت توليدي ، فني و اجرايي سپرده است.
زنگنه وقتي عصباني مي‌شود هر رفتاري از او ساخته است!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جوادي به خاطر ipc رفت يا ترس از بررسي حقوق هاي دريافتي؟
Iran, Islamic Republic of
شاید هم بخاطر کرسنت
نفتی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا. آفرین
سهیلی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به عصر نفت
واقعا هیچگونه محبوبیتی آقای کاردر ندارند متاسفم مدیرعامل شدن اونم با مدرک حسابداری!!!
اکبریان
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس جوادی فارغ التحصیل دانشکده نفت آبادان وازخوش نام های نفت وجبه رفته وباایمان ومدیری مقتدروبدورازحاشیه ولاف زدن میباشندوزحماتی که ایشان برای صنعت نفت کشیده وبرخوردهای خوب ایشان بااهالی نفت هیچگاه ازیادنخواهدرفت
باغخاني
Romania
مهندس جوادي از مديران بسيار باهوش و كاردان مجموعه نفت و اقدامات او در سه سال مديريت شركت نفت موجب راه اندازي فازهاي ١٥-١٦و ١٧-١٨ و ١٢ شد
همچنين توليد نفت را نيز با حداكثر توان افزايش داد
الکی نظر سازی میکنید ایشان بسیار بسیار ضعیف تر از جشن ساز بود وحتی ضعیف تر از قلعه بانی بود منتها شانس بد این دو نفر عضویت در دولت رفیقتان احمدی نژاد بود جوادی اهل سیاسی کاری ومعامله گر خوبی است
Iran, Islamic Republic of
احسنت زدی توخال
حسنی
Iran, Islamic Republic of
با سلام .اقای جوادی یکی از دلسوزترین مدیران نفت هست.خدا قوت جوادی
Iran, Islamic Republic of
قدرت تخیل که نه ولی قدرت خیالبافی بدی ندارید ترشی نخورید میتونید تو رشته نوشتن قصه های الف لیله والیل یشرفت کنید