۱
۱۳
يك خطر بزرگ در كمين نفت

انتصاب های رفاقتی

​پس از خانه‌تكاني خاموش در شركت ملي نفت به دستور وزير نفت طي چند هفته گذشته،همه چيز در نفت به هم خورد. نكته قابل تأمل در تغييرات به‌وجود آمده انتصاب اعضاي جديد هيئت مديره شركت ملي نفت بود؛ جايي كه افراد متخصص و پرتجربه از كار كنار گذاشته شدند و افرادي بر سر كار آمدند كه با مباني اصلي مباحث توليد نفت بيگانه هستند.
هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران - عصر نفت
هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ،در هيئت مديره پيشين شركت ملي نفت،مديرعامل بزرگ‌ترين قطب نفت با 85 درصد توليد طلاي سياه و برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت عضو بودند اما در هيئت مديره جديد خبري از چنين سمت‌هاي حقوقي نيست. وزير نفت اعضايي را براي هيئت مديره انتخاب كرد كه هيچ كدام تبحري در ذاتي‌ترين وظيفه شركت نفت ندارند و با مفاهيم اين مهم آشنا نيستند. هيئت مديره جديد و مديرعامل آن به شدت زير دستورات وزير نفت قرار دارند و انتصابات را با وي هماهنگ مي‌كنند، به همين دليل است كه اصرارهاي مكرر وزير نفت براي انتصاب يكي از نزديكان خود در مهم‌ترين سمت شركت ملي نفت اختلاف‌نظرهايي را در صنعت نفت به‌وجود آورده است. 

آن گونه كه رسانه‌ها نوشته‌اند زنگنه به علي كاردر تكليف كرده است تا يكي از نزديكان خود را در سمت معاونت توليد شركت ملي نفت منصوب كند. وي از جمله مديراني است كه با زنگنه از وزارت نيرو به وزارت نفت آمد و تنها در سمت‌هاي ستادي و عادي مشغول به‌كار بود؛ نكته‌اي كه از ديد استاندار سابق خوزستان نيز دور نماند و در جلسه توديع خود گفت: «زنگنه مديران متخصص را كنار گذاشته و از فسيل‌هايي استفاده مي‌كند كه با خود از وزارت نيرو آورده است.»

معاونت توليد يكي از معاونت‌هايي است كه براي نظارت بر توليد و شركت‌هاي توليدي تشكيل شده است و همه شركت‌هاي توليدكننده نفت و گاز را زير نظر خود دارد. با ايجاد اين معاونت،مديران شركت‌هاي توليدي تماسشان با مديرعامل قطع مي‌شود و به معاون تولید گزارش مي‌دهند. بررسي مشكلات و موانع توليد نيز از سوي اين معاونت به مديرعامل گزارش مي‌شود و ارتباطي كه مي‌تواند موجب تسريع كار شود در ساختار جديد از بين مي‌رود، البته موافقان اين ساختار قواعد به‌روز سازماني را دليل اين تغيير مي‌دانند اما پرسش اصلي اينجاست كه باتوجه به تخصصي بودن اين معاونت آيا استفاده از يك مدير ستادي كار درستي است؟ شركت ملي نفت را با خروجي‌اش كه همان نفت و گاز است،مي‌شناسند كه راه را براي افزايش قدرت چانه‌زني و افزايش درآمدهاي كشور هموار مي‌كند اما با اين وجود،تخصص در بدنه نفت به فراموش‌خورده‌اي بزرگ تغيير چهره داده و مشخص نيست چه معياري براي انتصابات جديد در نظر گرفته شده است. 

در دور نخست تغييرات در شركت ملي نفت،طبقه حاكم نفت از چهره‌هاي بي‌تخصص در سمت‌هاي جديد با عنوان ژنرال بهره برد كه انتقاد بسياري از نزديكان وزير نفت را نيز به همراه داشت و اميد بود با تغييرات دوم شركت ملي نفت،اوضاع بهتر شود اما نه تنها اشتباهات گذشته جبران نشد بلكه آسمان نفت تيره‌تر از گذشته شد. 

اين آسمان تيره،باران سياه را سبب خواهد شد و به ضرر كشور تمام مي‌شود؛ استفاده از چهره‌هايي كه تنها وابستگي‌شان به نفت حضور در ساختمان وزارت نفت بوده است، چيزي جز عقبگرد براي نظام ندارد. وزير نفت بارها گفته است مهم‌ترين وظيفه شركت نفت افزايش توليد است كه اميدواريم ايشان با آينده‌نگري و توجه به عوامل مهمي كه شايد تا به‌حال ديده نشده است وسواس بيشتري در اين موارد به خرج دهد. 

اعضاي هيئت مديره شركت ملي نفت به اندازه كافي غيرتخصصي و غيرتوليدي هستند، حداقل اميد است معاونان شركت ملي نفت از اهالي فن برگزيده شوند و روابط شخصي ويرانگر كشور نباشد. مطمئن باشيد با رويكرد كنوني صنعت نفت،شركت ملي نفت ايران در مسير انحطاط،همه دستاوردها را به باد مي‌دهد.
شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 13741
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو رو قرآن هیات مدیره رو نگاه... آدم خندش می گیره
علی
Iran, Islamic Republic of
اینم حاصل رای دادن به آقای روحانی. درس عبرت برای سال آینده.
مهرزاد
شکی وجود ندارد که آقای روحانی در سال آینده بخش زیادی از ارای خود را بخاطر وزیرانی همچون زنگنه از دست خواهد داد. این موضوع مانند ماه روشن و مشخص است
Germany
درود بر شما كاملا موافقم به خاطر زنگنه هم كه شده نبايد به روحاني راي داد
حمید
Iran, Islamic Republic of
یک کارشناس خبره نفتی در بین شان نیست!
برای کشور مایه تاسف است.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه وتیمش فکر می کنند عقل کل اند.
مایه تاسف !
Iran, Islamic Republic of
به دليل اساس نامه جديد مدير عامل مناطق نفت خيز فقط در يك جا مى تواند عضو باشد(الان شركت خودش).
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
سلام، تورو خدا به اون اقای ...توجه کنید. مرد پنهان پشت پرده های نفت.
Germany
ارضاع در پتروشيمي بدتر از نفت است رانت بازي باعث شد كه فردي ناكارامد مدير عامل شود واقعا خانواده نفت بخاطر اقاي زنگنه ديگر به روحاني راي نمي دهد
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید در دوران دولت مهر ورزی هم درمورد عزل ونصب ها اینقدر حساس بودید مخصوصا عزل وزیر امور خارجه در سنگال
Iran, Islamic Republic of
این وزیر ضد نیروی انسانی است بخاطر همین از کل عملکرذ روحانی بخاطر زنگنه چشم پوشی میکنیم و رای به روحانی نمیدهیم
Iran, Islamic Republic of
چرا زنگنه نفت را بدست كوتوله ها سپرده است ؟ووو
Iran, Islamic Republic of
من از جناب کاردور به دلیل انتصاب آقای حاتمی در نفت مرکزی تشکر دارم زیرا مدیر قبلی کریمی عملکرد بسیار افتضاحی در بخش متابع انسانی و انتصابات سفارشی داشتند.....