۰
۵
مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان:

تا اصلاحات انجام نگیرد٬ IPC اجرا نخواهد شد

پس از سخنرانی دکتر مسعود درخشان در دیدار اساتید دانشگاه با مقام معظم رهبری در باره قراردادهای نفتی٬ معظم له در دیدار دیشب خود با دانشجویان تکلیف قراردادهای جدید نفتی ملقب به IPC را روشن کردند.
تا اصلاحات انجام نگیرد٬ IPC اجرا نخواهد شد
به گزارش ميزنفت ٬‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی دیداری 5 ساعته با دانشجویان 12 توصیه مهم درباره وظایف تشکل‌های دانشجویی را مطرح کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، از جمله موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کردند و افزودند: «تا زمانی که در چارچوب منافع کشور، اصلاحات لازم در این قراردادها انجام نشود، قطعاً این قراردادها منعقد نخواهد شد.»

ایشان ادامه دادند:  بعضی از اشکالات نه، وارد نیست؛ مثلاً فرض بفرمایید در مورد این قراردادهای جدید نفتی که حالا محلّ بحث است، هنوز چیزی در این زمینه تصویب نشده؛ هنوز هیچ چیز مسلّمی وجود ندارد. اوّل که این مسئله مطرح شد، ما یک تذکّراتی دادیم به مسئولین؛ گفتیم خب شما برای اینکه بدانید اشکالات این مدل قرارداد و این شیوه‌ی قرارداد چیست، باید با کسانی که در اقتصاد نفتی واردند مشورت کنید. رفتند بحث کردند، یک جلسه‌ای تشکیل دادند و از کسانی از اقتصاددان‌ها دعوت کردند که آنها هم اشکالات را بیان کردند و بنا شد اصلاح بشود.

یک نوشته‌ای به من دادند که ما بررسی کردیم، تحقیق کردیم، معلوم شد که این ویراست شانزدهم است، یعنی شانزده بار این کیفیّت قراردادها و این گزارش ویراستاری شده؛ مدام اصلاح شده، تصحیح شده. بعد که به دفتر ما مراجعه شد، دفتر ما گفتند این کافی نیست، چون بعد از این باز اصلاحات دیگری هم لازم بوده که انجام بگیرد که هنوز انجام نگرفته. بنابراین تا وقتی‌که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به‌معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتّفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. ما هم گفته‌ایم که تا وقتی قضیّه نهایی نشده، هیچ قراردادی نباید بسته بشود. اتّفاقاً در جلسه‌ی اساتید دانشگاه، (۱۳) یکی از کسانی که اینجا سخنرانی کردند، همان شخصیّت محترمی بود که در آن جسله‌ی مسئولین دولتی شرکت کرده بود و اینجا هم نظرات خودش را که نظرات کاملاً متین و مستحکمی بود، در اشکالات بر آن شیوه‌ی قرارداد مفصّل ذکر کرد.

بعد هم یک راه‌حلّی وجود داشت که آن راه‌حل را هم ایشان اشاره کرد که در آن نوشته‌ها هم آمده. یعنی این‌جور نیست که حالا اجازه داده بشود که هرجور میخواهند این قراردادها را انجام بدهند؛ نه. البتّه مطالبه‌ی شما خوب است؛ شما مطالبه کنید، شما بخواهید؛ هیچ اشکالی ندارد.

گفتنی قراردادهای جدید نفتی مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است و همین موضوع حساسیت های بسیاری را در این باره برانگیخته است. حساسیت هایی که یکی از عوامل تشدید آن مواضع سینوسی و متناقض مدیران ارشد صنعت نفت است.

پر ابهام بودن IPC یکی از دلایل رکن الدین جوادی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت برای استعفا بود.
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 13798
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسام
Iran, Islamic Republic of
درود
انشالله با دستور رهبری جلوی خیانت برخی از لندن نشین ها که برای پورسنت این قراردادها دندان تیز کرده اند گرفته شود.
احمد
Iran, Islamic Republic of
درود شايسته خداوند بر مقام معظم رهبري اگر نبود بيانات گوهر بار ايشان در جمع دانشجويان الآن زنگنه وزارت نفت ومنافع مملكت را دو دستي تقديم اجانب مي كرد ومجددا قضيه بدتر از كرسنت بوجود مي آورد وگردن دولت احمدي نژاد مي انداخت زيرا مي دانست بعد از چپاول وغارت محاكمه اي در كار نيست .خداوند اين رهبر عزيز را حفظ كند
علی
Iran, Islamic Republic of
... خیلی افسارگسیخته تراز این حرفهاست
مردم
Germany
وقتی در وزارت خانه استاد زنگنه حتی بدون کمترین مشورتی از کارشناسان خارج از نفت قرارداهایی به این مهمی تا پای قرار داد هم میرود یا نشانه رانت خواری عظیم است و یا بی کفایتی وزیر و همراهان. حتما آقای زنگنه در آینده میخواهند همانند قرارداد کرسنت تقصیر را به گردن کارشناسان زیر دست بیندازند
Iran, Islamic Republic of
واقعا مگر اینکه رهبر معظم به فریاد وزارت نفتی ها برسند و بررسی دقیقی به کارهای غیر مسئولانه ی برخی مدیران بی کفایت که حقوقهای آنچنانی دارن را داشته باشند.