۰
۷
تاملی بر حادثه ماهشهر

60 ساعت بدون فرمانده!

60 ساعت بدون فرمانده!
یکی از مخاطبان ميزنفت در مطلبی ارسالی نظر خود را در باره آتش سوزی اخیر پتروشیمی بوعلی سینا بیان کرده است که در ادامه می آید:

از  روز چهارشنبه شاهد آتش سوزی بلندترین برج پتروشیمی ابوعلی سینا در ماهشهر (بندر امام ) بودیم و متقاعب آن  مخزن نفتا؛ 26 ساعت پس از حادثه وزیر محترم و فردای آن سرکار خانم شاهدایی معاون ایشان در محل وقوع حادثه حضور پیدا کردند . استاندار محترم خوزستان ، رئیس محترم سازمان مدیریت بحران کشور  و سایر مسئولین با همکاری و همدلی در اطفاء حریق  صحنه هایی  زیبا را به نمایش گذاشتند. البته بیش از همه بایستی نقش عزیزانی که مسئول مستقیم اطفاء حریق را بعهده داشتند را را یاد کنیم و از مسئولین تقاضا کنیم که زحمات آنها را به نحو مقتضی جبران کنند.

اولین اظهار نظر را وزیر محترم این بود که "عملیات اطفاء فرمانده ندارد" و در پایان هم اقای مهندس نژاد سلیم در اخبار شبکه یک در روز جمعه ساعت 21  گفتند که علت اصلی حادثه فعالیت تعمیراتی بر روی یک پمپ بوده و در نهایت هم گفتند  سوخت مخزن خواهد سوخت و تمام می شود و شعله  آتش خاموش خواهد شد.

خوب است به حوادثی که طی سالهای گذشته و نه سالهای دور بلکه همین چند سال اخیر بوقوع پیوسته نگاهی بیندازیم. 5 یا 6 مخزن ذخیره سازی نفت در جزیره خارگ در هنگام رعد و برق آتش گرفتند و یکی از مخازن از سرویس عملیاتی خارج شد، در عسلویه ساختمان بلند مرتبه سازمان منطقه ویژه آتش گرفت و سوخت، در فاز 14 پارس جنوبی حادثه ای رخ داد که منجر به کشته شدن چند نفر شد، دریک حادثه دریایی پایه سکوی فاز 13 اسیب کلی دید و یک سرمایه حداقل 400 میلیون دلاری را از بین رفت  اما همه این حوادث علی رغم اینکه در نقاط مختلف و به دلایل مختلف اتفاق افتادند چند وجه مشترک دارند.

اول : در هیچکدام گزارش مستدلی به افکار عمومی حتی در سطح صنعت نفت داده نشد که علل و عوامل بروز حادثه چه بوده است ؟
دوم :در مورد حجم خسارات مستقیم و غیر مستقیم و نحوه تامین آن نیز توضیحی ارائه نشد.
سوم  : مقصرین یا معرفی نشدند و یا در روند تخلفات اداری کارکنان در وزارت نفت مشمول تاخیر به دلیل طولانی بودن روند رسیدگی ها و.... شد. مهم تر از همه اینکه معلوم نشد که عوامل غیر ایمن و حادثه ساز چه بودند و برای اینکه در سایر سایتهاصنعت نفت تکرار نشود برای دیگران بعنوان یک تجربه تبیین نشد.

خلاصه متوجه نشدیم که کی بود ؟چی بود؟چی شد ؟ چی باید می شد ؟  چی باید بشود ؟ گذشته از همه این مسائل بایستی اذعان کنیم که تعداد و سطح حوادث و ضعف در کنترل و پیش از وقوع حادثه و درحین حادثه کاملا محرز است.

در همین حادثه ملاحظه شد که کل امکانات و تجهزات سخت افزاری و مدیریتی وزارت نفت  (حضور وزیر و معاون و سایر مدیران ) نتوانست از سوختن یک مخزن در فضای کاملا بسته و بدون ارتباط به سایر منابع جلو گیری کند و آنقدر این مخزن سوخت تا  حداکثر مواد سوختنی ان سوخت. البته آتش نشان ها اجازه ندادند شعله به مخازن کروی نزدیک شوند و مانع برز فاجعه بزرگتر شدند. نفتای مخزن سوخت و آرام گرفت البته سازه مخزن هم کاملا سوخت و قابلیت بکارگیری عملیاتی را ندارد.

تا حالا این سوال برایتان پیش نیامده که چرا دراطفاء حریق ( مخازن و ساختمان اداری  و نه حتی تاسیسات ) موفق عمل نشده است ؟ واقعیت غیر قابل انکار این است که در دوران دفاع مقدس تاسیسات بهره برداری و تولید، پالایشگاهها در اثر حملات دشمن شعله ور میشدند ولی بلافاصله  وبا مدت زمان حداقلی خاموش  و بازسازی می شدند چاههای کویت رو همین مردان صنعت نفت ما رفتند و خاموش کردند چطور امروز در خاموش کردن یک مخزن واحد و کاملا ایزوله از بیرون آنقدر نا توان شدیم ؟!!

راستی آن مردان بی ادعا الان کجایند و چرا امروز به این وضع رسیدیم که توان خاموش کردن یک ساختمان یا مخزن را نداریم و باید صبر کنیم تا بسوزند وخودشان خاموش شوند ؟!!!

آقای وزیر آیا بهتر نیست از پشت میزتان در طبقه 15 تقاطع طالقانی و حافظ گاهی بلند شوید و مناطق عملیاتی سری بزنید و پای صحبت مدیران و کارکنان زحمتکش صنعت نفت  بنشینید ؟! آیا وقت آن نرسیده تا گاهی به جای خواندن  صرف گزارشات در پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی و طرح های آزادگان و پارس جنوبی و واحدهای تولیدی و  بهره برداری حضور پیدا کنید و از نزدیک وضع صنعت نفت را مشاهده کنید؟
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 13857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ژنرال هاي كه فرماندهي بلد نيستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با روي كار آمدن دولت روحاني(همه اش تقير دولته قبله) رداي وزارت نفت را علي رغم مخالفت هاي دلسوزان كشور و نارضايتي از برگشت كسيكه تنها دلش براي منابع انساني نمي سوزد،بر تن شيخ الوزراي هيات دولت هلدينگ احزاب و گروههاي دوم خردادي و تكنوكراتها دوخته شد.
آري آقاي زنگنه در اولين صحبت هاي خود گفته بود كه براي خروج وزارت نفت از بحران ساخته شده در دولت قبل توسط گروهبانها آمده است و مي بايست گروهبانها جاي خود را به ژنرال هاي كاركشته و ميدان ديده دهند.كنايه از اين كه مديران دولت قبل كم تجربه و كار نابلد و ميدان نديده اي كه توان فرماندهي زيرمجموعه تحت امر خود را ندارند.پس از تسويه حساب اساسي و پاكسازي تماي مناصب مديريتي و آبدارخانه ها ژنرال هاي مد نظر ژنرال بيژن وارد ميدان فرماندهي صنعت نفت شدند كه دريغ از ارسال فرمان به پياده نظام تحت امر در صنعت نفت در عرصه هاي گوناگون رويارويي با خصم زبون و بلاياي بي تدبيري و بي برنامه گي!
نمونه هاي آن فقط در آتش سوزي هاي پتروشيمي ها از جمله مارون و... و آتش سوزي ساختمان منطقه ويژه عسلويه و آتش سوزي مخازن خارگ و...
و آخرين نمونه آن آتش سوزي پتروشيمي بوعلي سينا!!!!
كه طبق گفته خود ژنرال زنگنه مهار آتش سوزي پتروشيمي بوعلي سينا فرمانده ميدان ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سوال اساسي اين است كه آقاي زنگنه چگونه است كه شما ژنرال هاي را در رأس مناصب مديريتي گمارده ايد كه فرماندهي بلد نيستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ژنرال هايي كه فرماندهي بلد نيستند
تكرار كنيد :
ژنرال هايي كه فرماندهي بلد نيستند
Iran, Islamic Republic of
مدير عامل تازه منصوب سازمان منطقه ويژه ليسانس زبان دارد مرضيه شاهدايي مدير عامل پتروشيمي يك روز سابقه كار در جنوب كشور را ندارد و همه اش در دفاتر مركزي بوده عادل نژاد سليم مدير عامل هلدينگ ٧٠ ساله است دنبال فرمانده مي گرديد صنعت نفت توسط زنگنه متلاشي شده است
وطن پرست
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اقای زنگنه هشت سال از مدیریت به دور بود و بدلیل اخلاق بدش در دوره احمدی نژاد نیز نتوانست در جایی مشغول شود ایشان با عقده بسیار و با سیاسی نمود ن همه چیز وارد میدانی شد که بسیاری از ساز وکارها تغییر کرده و با نگاه فرعونی خوداز سازوکارهای جدیدحاکم شده برفعالیت ها نیزاطلاعی نداشت ایشان هشت سال عقب بود و با همان نگاه صدارت قبلی وارد شد وبه همین دلیل نتوانست کاری از پیش ببرد و با انتصابات کاملا سیاسی و استراتزی اینکه دولت قبل مقصر همه چیز است و یارانه ها چنین و چنان و بنزین و... . وبا امید به ارتباط با غرب تا شاید گشایشی شود فرصت سوزی شد و فرصت های تکیه برخودی از بین رفت و اوضاع سکون و رکود تعمیق شد؟!! خدا به فریاد برسد .
نفتی
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه فکرمی کندبالاف زدن وفرافکنی مشکلات صنعت نفت حل میشود.بایدبه ایشان گفت بیدارشویددنیاتغییرکرده است .حرف اول راتخصص ،تعهدونیروی انسانی فعال میزندنه پسمانده های سی سال پیش که نه علم روزدارند نه توان کار
متاسفانه نمایندگان مجلس یا خوابندیاخودشان رازدندبه خواب
Iran, Islamic Republic of
در 2روز 32000مترمعكب نفتا كه معادل 32ميليارد تومان پول بود دود شد؟اين تازه بغير از نابودي بلندترين برج تقطير پتروشيمي در خاور ميانه و انهدام مخازن ذخيره آن مي باشد ؟كجايي گروهبان زنگنه..دقيقا كجاييد؟ تازه ما فهميديم در روش ها جديد ابداعي سر گروهبان براي اطفاي حريق مخازن ما صبر مي كنيم تا تمامي مخازن بسوزند؟ البته بايد بگويم اگر زحمات همكاران محترم پتروشيمي كه از نظر گروهبان مازاد مي باشند نبود كل منطقه صنعتي ماهشهر نابود مي شد. دورد به غيرت پرسنل شريف نفت كه با تمام نا مهرباني وزير حافظ منافع و خادم نظام جمهوري اسلامي مي باشند.
Iran, Islamic Republic of
در 2روز 32000مترمعكب نفتا كه معادل 32ميليارد تومان پول بود دود شد؟اين تازه بغير از نابودي بلندترين برج تقطير پتروشيمي در خاور ميانه و انهدام مخازن ذخيره آن مي باشد ؟كجايي گروهبان زنگنه..دقيقا كجاييد؟ تازه ما فهميديم در روش ها جديد ابداعي سر گروهبان براي اطفاي حريق مخازن ما صبر مي كنيم تا تمامي مخازن بسوزند؟ البته بايد بگويم اگر زحمات همكاران محترم پتروشيمي كه از نظر گروهبان مازاد مي باشند نبود كل منطقه صنعتي ماهشهر نابود مي شد. دورد به غيرت پرسنل شريف نفت كه با تمام نا مهرباني وزير حافظ منافع و خادم نظام جمهوري اسلامي مي باشند.
در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا و اجرایی نشدن حکم اداره کار صورت گرفت
تجمع اعتراضی کارکنان قرارداد موقت پتروشیمی بندر امام مقابل فرمانداری ماهشهر
خبرگزاری فارس: تجمع اعتراضی کارکنان قرارداد موقت پتروشیمی بندر امام مقابل فرمانداری ماهشهر
جمعی از کارکنان قرارداد موقت پتروشیمی بندر‌امام در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا و اجرایی نشدن حکم اداره کار و دستگاه قضایی مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، جمعی از کارکنان قرارداد موقت پتروشیمی بندر امام از صبح امروز در اعتراض به وجود تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا و اجرایی نشدن حکم اداره کار و دستگاه قضایی مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان که تعدادشان بیش از 100 نفر بود خواستار یکسان‌سازی قراردادهای جاری و آتی کارکنان قراردادی مدت موقت و پرداخت حقوق و مزایا با توجه به شرایط و محیط کار و کارگاه یکسان و یکنواخت و با استناد به ماده 27 قوانین حاکم بودند.

بر اساس این گزارش، معاون فرماندار شهرستان ماهشهر برای ارائه توضیحات لازم و رسیدگی به مشکل به وجود آمده در جمع معترضان حضور پیدا کرد.

سالم عبادی در جمع این تجمع‌کنندگان گفت: در چند روز گذشته جلساتی با مدیران ارشد پتروشیمی بندر امام برگزار شده و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف و کارکنان پتروشیمی بندر امام به حق و حقوق خود دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این تجمع پس از حضور و سخنان معاون فرماندار شهرستان بندر ماهشهر به پایان رسید.