۰
۷

«زمین گیری» پتروشیمی و آلومینیوم به سبکی متفاوت

هم اکنون طبق ادعای شرکت مذکور 493هکتار از اراضی شرکت شهرک های صنعتی بدون پرداخت وجه در اختیار گرفته شده و اجازه فعالیت جدی و توسعه ای را به هیچ شرکتی در منطقه نمی دهد. قرار بود این مجتمع پتروشیمی در 50 هکتار احداث شود، اما این زمین هم اکنون به 500 هکتار رسیده است و پیشرفت ساخت پتروشیمی به پنج درصد!
«زمین گیری» پتروشیمی و آلومینیوم به سبکی متفاوت
ميزنفت/ اختلافات زمینی بین پتروشیمی مسجد سلیمان و مجتمع آلومینیوم خوزستان موجب بروز مشکلاتی در فرآیند صنعتي  سازی جنوب شده است؛ مشکلاتی که   نياز به ورود سازمان هاي نظارتي داشته تا از يک سو روند توسعه اي اين منطقه شتاب بگيرد و از سوي ديگر شائبه احتمالي انگيزه سوداگرانه در زمين هاي ان منطقه  را برطرف  کند .

مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان که در جوار کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در دست ساخت است، اخیرا با این شرکت تولید آلومینیوم دچار اختلافاتی در باره زمین مربوط به ساخت مجتمع شده است که ظاهرا کار به طرح دعاوی و شکایات مکرر هم کشيده شده است .
 
*توسعه 500 هکتاري براي يک پتروشيمي
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در باره مشکلاتی که از سوی شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان پیش روی ساخت و بهره برداری از مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان قرار گرفته است، توضیح داد: شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان که از عمر مجوز ان حدود 20سال می گذرد  در سال 1390  حدود 175 هکتار زمین را که متعلق به شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان بود خریداری کرد که پس از  5 سال  و بدون اقدام عمرانی جدي ايي  در سایت 175 هکتاری اقدام به تملک زمین های مجاور خود در منطقه مسجد سلیمان  کرده است که برای فعالان و سرمایه گذاران منطقه باعث ایجاد شائبه های منفی  در مورد نحوه سرمايه گذاري پتروشيمي مذکور شده است.

 هم اکنون طبق ادعای شرکت مذکور  493هکتار از اراضی شرکت شهرک های صنعتی  بدون پرداخت وجه  در اختیار گرفته شده و اجازه  فعالیت جدی و توسعه ای  را به هیچ شرکتی در منطقه نمی دهد.  قرار بود این مجتمع پتروشیمی در 50 هکتار احداث شود، اما این زمین هم اکنون به 500 هکتار رسیده است و پیشرفت ساخت پتروشیمی به پنج درصد!

وی ادامه داد: مسئولان پتروشیمی مسجد سلیمان، عملا عموم اراضی شهرک شماره 2 مسجد سلیمان را از آن خود کرده اند، اما پتروشیمی مسجد سلیمان در نشست ها و پیگیری های مستمری که انجام شد، مجاب شدند تا بخشی از زمین ها را آزاد و به شرکت آلومینیوم کاوه واگذار کنند، بنابراین 50 هکتار زمین را بازگرداندند، اما پس از مدتی توافق را بر هم زدند و اعلام کردند که این زمین متعلق به شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان است، در حالی که در بررسی صورتجلسه های تحویلی شرکت شهرک های صنعتی، حق مالکیت زمین با شرکت آلومینیوم کاوه بوده است.

به گفته این منبع آگاه، پس از پیگیری و پا در میانی مسئولان محلی و استانی و در نهایت با فشار مقتدایی؛ استاندار وقت، شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان 50 هکتار زمین یادشده را آزاد  و به شرکت  شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان واگذار و شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان نیز این زمین را به صورت رسمی به  شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان  تحویل داد تا طرح کلان محرومیت زدایی و اشتغال زایی  در مسجد سلیمان از طریق  شرکت  آلومینیوم کاوه مسجد سلیمان از زیر مجموعه های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی  اجرا شود.

وی تأکید کرد: در حالی که با نگاه دست و دلبازانه این مجتمع در یکصد هکتار هم قابل اجراست! این ماجرا بیشتر شبیه یک امپراطوری بازرگانی و و نگاه سوداگرانه به زمین هاي محله ويلاي مسجد سليمان است.

این منبع آگاه با بیان نارضایتی از اینکه سنگ اندازی های مسوولان پتروشیمی مسجد سلیمان، فرآیند ساخت و بهره برداری از مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان به عنوان یک واحد صنعتی اشتغال زا را دچار دشواری، اختلال و وقفه و افزایش هزینه و اتلاف زمان و انرژی کرده است، گفت: آنها همه مسیرها را بسته اند وگاهی اجازه هیچ گونه ترددی را به کارکنان شرکت آلومینیوم کاوه  نمی دهند،
به طوری که  بر اساس اظهار نظر های رسمی  مدیر عامل شرکت آلومینیوم کاوه هم اکنون مشکل اصلی  آنها توسعه زیرساخت ها و ساخت خطوط لوله آب، گاز، برق، تلفن و... مربوط به پروژه میسر نيست واز  سید عباس حسینی؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان، به جرم تعرض به حدود و حریم زمین ها و ساخت و ساز غیرمجاز، شکایت شخصی و حقوقی کرده اند، در حالی که عملکردشان از سوی همه مسئولان استان محکوم شده  و توانسته اند در شرایطی ناصواب به جهت تشریفات باعث تاخیر های اداری  در اجرای پروژه اشتغال زایی بزرگ در مسجد سلیمان شوند.

این منبع آگاه با بیان اینکه طبق قوانین شرکت شهرک های صنعتی، زمین باید بر اساس جواز تحویل داده شود، افزود: جواز زمین شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان برای 240 هکتار و جواز زمین شرکت آلومینیوم کاوه 380 هکتار است که طبق قانون بیش از این هم نمی توان زمینی گرفت، در حالی که هم اکنون شرکت آلومینیوم کاوه 80 هکتار و شرکت پتروشیمی 500 هکتار زمین دارد و در عین حال تلاش می کنند تا جوازهای متعدد دیگری هم برای این زمین ها دست و پا کنند تا بتوانند زمین ها را تغییر کاربری دهند.

وی تصریح کرد: از 22 سال پیش تا کنون قرار بوده است که مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان ساخته شود، در حالی که پس از این همه مدت، تنها بر اساس براوردهاپنج درصد پیشرفت داشته است، این را مقایسه کنید با پیشرفت 65 درصدی کنونی ساخت مجتمع آلومینیوم کاوه خوزستان آن هم در مدت یک سال.
سیدعباس حسینی؛مدیر عامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان نيز  چندی پیش گفته بود : گاها شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی را برای کارخانه ما به وجود می‌آورد که این مساله باعث مختل شدن روند ساخت کارخانه و بروز مشکلاتی می‌شود که این مسایل مانع فعالیت این کارخانه است.

تنها خواسته ما این است که به ما اجازه کار کردن بدهند و با سنگ اندازی مانع از فعالیت کارخانه نشوند و بگذارند که این کارخانه روند رو به رشد خود را ادامه دهد تا هر چه سریع تر به تولید برسد و بخشی از مشکلات شهرستان را حل کند.

*شرکت آلومینیوم کاوه پول زمین را نداده است!
اما مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان  هم استدال خود را دارد و مي گويد:  طرح توسعه پتروشیمی مسجد سلیمان در فاز نخست آن که در زمینی به مساحت 56 هکتار در دست ساخت است، حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد وحدود 28 ماه آینده به بهره برداری کامل می رسد.

یوسف داودی با بیان اینکه در اوج تحریم ها، برای ساخت مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان دو لیسانس مربوط و فاینانس مناسبی را تهیه کردیم، گفت: ما حدود 450 هکتار زمین را درمحدوده شهرک ويلايي مسجد سليمان از کشاورزان خریده ایم، یعنی زمین هایی که مربوط به سازمان منابع طبیعی نیست که مدعی پیدا کند. برای همه اراضی مجوز گرفته ایم و هیچ معترض و معارضی هم نداریم. مجوزهای لازم را نیز گرفته ایم که بر اساس آن امکان تغییر کاربری زمین ها را هم داریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا برای ساخت مجتمع پتروشیمی، این همه زمین خریداری کرده اید، تأکید کرد: کدام انسان عاقلی می آید پروژه ای را که در 50 هکتار اجرا می شود را در 500 هکتار اجرا کند. ما برای هر وجب از این زمین هایی که خریداری کرده ایم، برنامه تعریف شده داریم  که قرار است واحدهای تولید محصولات مختلف پتروشیمی که در زنجیره هم قرار دارند را در فازهای توسعه ای بعدی در این زمین ها احداث کنیم که هم مجوز های لازم مربوط به آن را هم اخذ کرده ایم و همه این اراضی قانونی است!

داودی تصریح کرد: هم اکنون 6 توافقنامه با شرکت های چینی، کره ای، ژاپنی، آلمانی و دیگر شرکت های داخلی و خارجی به نتیجه رسانده ایم که امید است تا حدود کمتر از 2 ماه آینده برای اجرای فازهای بعدی در این زمین ها، به توافق برسیم و کار اجرایی را آغاز کنیم.

داودی درباره اختلاف به وجود آمده میان شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان توضیح داد: یک واحد تولید آلومینیوم در نزدیکی پتروشیمی مسجد سلیمان قرار دارد که متعلق به بنیاد مستضعفان است. به نظر می رسد متولیان این واحد چون تصور می کنند، به نهادی وابسته هستند، باید همه دولتمردان در خدمت آنها باشند، بنابراین به استانداری فشار آوردند که به آنها زمین بدهند، آنها هم زمین دولتی نداشتند، پس آمدند شرایطی را ایجاد کردند که به اجبار 50 هکتار از زمین های ما را گرفتند و به آنها اختصاص دادند که البته نیت مسئولان استان خیر و کمک به اقتصاد منطقه بود،

این در حالی است که 300 هکتار زمین آن طرف تر وجود دارد که می توانند بروند با کشاورزان مذاکره و آن زمین ها را خریداری کنند، اما عجیب است که چرا حاضر به این کار نیستند و نمی خواهند با مردم طرف شوند و به جای آن می خواهند با استفاده از قدرت خود، زمین های متعلق به ما را تصاحب کنند و جالب است که این مجموعه بابت 50 هکتار زمینی که از ما گرفته اند هیچ هزینه ای پرداخت نکرده اند و می گویند ما این پول را به شرکت شهرک های صنعتی داده ایم! اما چرا باید پول زمین ها را به جای مالک آن به شهرک های صنعتی پرداخت کنند!؟


وی یادآور شد: ما حتی به دنبال آن هستیم که زمین های شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان را به یکهزار هکتار افزایش دهیم، چون برای توسعه صنایع پتروشیمی در این منطقه، برنامه داریم و در نهایت این مجموعه 10 هزار شغل در منطقه ایجاد خواهد کرد. شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان تا چندی پیش متعلق به بنیاد تعاون ناجا بود، اما این مجموعه به علت تغییر برخی سیاست هایش، این شرکت را واگذار کرد و هم اکنون يک صندوق بازنشستگی ، سهامدار این شرکت است.
 

*واگذاری حق انتفاع
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این مجموعه زمین نمی فروشد، حق انتفاع می دهد، قانون شرکت شهرک های صنعتی این گونه است که اجازه استفاده از زمین می دهد که بر اساس مجوزهای آن، صاحبان صنایع می توانند در زمین هایی که اجازه استفاده از آنها را دریافت کرده اند، مجوز تغییر کاربری بگیرند و  پروانه بهره براری گرفتند و تسویه حساب های لازم را انجام دادند، سند مالکیت زمین را می گیرند.

وی در باره واگذاری زمین به شرکت های آلومینیوم کاوه خوزستان و پتروشیمی مسجد سلیمان تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان، حق انتفاع را هم به شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و هم به شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان اعطا کرده است. این دو شرکت در محدوده شهرک ویلایی مسجد سلیمان (شهرک صنعتی شماره 2) هستند و هر یک از آنها زمین مجزا و مختص به خود را گرفته اند، بنابراین حتی اگر زمین ها متعلق به آنها باشد، برای اینکه بتوانند از امتیازهای شهرک صنعتی بهره مند شوند، باید به ما مراجعه کنند تا بتوانیم حق انتفاع به آنها واگذار کنیم.
 
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 14054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بختیاری
Iran, Islamic Republic of
دمتون گرم به خاطر این افشا گری در مورد شرکت پتروشیمی این شرکت کم مانده شهر بزرگ مسجد سلیمان را ببلعد با رابطه و حمایتی که همه مسوولان منطقه ای از او دارند نمی دانم چرا نماینده مجلس چشم خود را بر خطا های او بسته اند
سعید
Iran, Islamic Republic of
شهر بزرگ مسجدسلیمان رو‌ خوب اومدی. خندیدیم😄
رضا
Iran, Islamic Republic of
لطفا در مورد باند و مافیای مدیرعاملش اقای ی.د که قبلا در شرکت متن مجری بود و مدتی هم بازداشت شد اطلاع رسانی فرمایید هدف این گروه فقط سوداگری زمینها بود نه ساخت پتروشیمی!
فزرند زاگرس
Romania
پتروشیمی کجا بود برادر !!!!؟؟؟؟؟ اقایان معلوم نیست چه میکنند سالهاست همه می ایند و میزوند دریغ از نیم کیلو محصول پتروشمی تو را خدا بگذارید الومنیوم کارش را بکند . تا کی دروغ تا کی زرنگی و ژست گرفتن ؟ هزار عکس و مقاله از پتروشمی بیرون امده ولی به اندازه یک نخود کار اجرایی نشده . مسئولین اگر زمینها را پس نگیرند مردم خود وارد عمل میشوند
خخخخخخخخخخخخخخخ
Russian Federation
طعنه کارمندان صنعت نفت به کمیسیون انرژی
در پی انفعال کمیسیون انرژی مجلس دهم در برابر وزیر نفت، کارکنان صنعت نفت اینگونه واکنش نشان دادند:
اسامی اعضا کمیسیون انرژی مجلس دهم:
1 _ هدایت اله خادمی
2 _ هدایت اله خادمی
3 _ هدایت اله خادمی
4 _ هدایت اله خادمی
5 _ هدایت اله خادمی
6_ هدایت اله خادمی
7_ هدایت اله خادمی
8 _ هدایت اله خادمی
9 _ هدایت اله خادمی
10 _ هدایت اله خادمی
11 _ هدایت اله خادمی
12 _ هدایت اله خادمی
13 _ هدایت اله خادمی
14 _ هدایت اله خادمی
15 _ هدایت اله خادمی
16 - هدایت اله خادمی
17 _ هدایت اله خادمی
18 _ هدایت اله خادمی
19 _ هدایت اله خادمی
20 _ هدایت اله خادمی
21 _ هدایت اله خادمی
22 _ هدایت اله خادمی
23 _ هدایت اله خادمی
مهدی
بهتر است به جای اکتفا به سخنان این آقایون برویم و از نزدیک ببینیم... البته باید دقیق تر به دو پروژه نگاه کرد.
خط نورد آلومینیوم 200 میلیون دلاری کجا و مجتمع پتروشیمی کجا؟ پتروشیمی که یک فاز آن 1000 میلیون دلار هزینه داره! فازهای بعدی بماند.
اگر در هر کدام از پروژه ها 100 میلیون دلار هم آمده باشد نسبت پیشرفت فیزیکی آنها قابل مقایسه نیست.
چه خوب بود بدون این سیاسی کاری ها و فقط برای ایران کار کرد.
من جای آلومینیوم بودم از الان محصولاتم رو به پتروشیمی پیش فروش می کردم و پتروشیمی هم به نفعشه که از این کارخانه که نزدیک است بخشی از نیاز خود را تامین کند.
باقری
Iran, Islamic Republic of
باسلام احتراما به عرض میرساند که بخشی از زمینهای تصرف شده از سوی شرکت شهرک های صنعتی خوزستان بدون اطلاع وهماهنگی مالکین وکشاورزان صورت گرفته و متاسفانه وقتی شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان حاضر به پرداخت قیمت واقعی وبه روز زمینها نبود از طریق تبانی واعمال نفوذ مسئولین وقت استان اقدام به تصرف وسند سازی کردند وزمینهای کشاورزان را به غارت بردند آقایان یوسف داودی و اخلاق محمدی خوب می دانند که چگونه وبا چه اعمال نفوذی اینکار را کرده اند وبدون ارائه که سند مدرک قانونی ومحکمه پسند تنها از طریق اعمال نفوذ حتی رای دادگاه را که تصرف زمینها را غیر قانونی دانسته بود وحتی حکم قطعیت رای را صادر کرد ه بود تغییر دادند . و تمامی مستندات ومدارک کشاورزان و مالکین درنظر نگرفتند . آنهابنام اشتغال زایی و توسعه تنها با غارت وتصرف زمینهای مابراب خود منبع درآد و سرمایه ایجاد کردند.وحالا با یکدیگرنزاع می کنند این زیمنها متعلق به ماست . متاسفانه نه دفتر رهبری ونه مسئولین کشوری وقضایی و نه انتظامی و امنیتی از حقوق ما دفاع نردند وچندین سال است که درگیر با این زمین خواران هستیم وبخش زیادی اززمینهای ما را تخریب و از کشاورزی ما جلوگیری نموده به شکلی که نیروی انتظامی مسجدسلیمان از آنها حمایت ودفاع می کند. لطفا برسی و تحقیق کنید تا ببینید چه بر سرما وزمینهای ما آورده اند . اینها مشتی رانت خوار و زمین خواراند وحر ف ها یشان وشعارهایشان دروغ است . یوسف داودی با بیش از15 اتهام سنگین فساد اقتصادی بازداشت شده بود ولی حالا کجاست ؟ آماده مصاحبه وگفتگو با شما هستیم. والسلام