۰

متن و حاشیه حادثه بوعلی

متن و حاشیه حادثه بوعلی
عصر 16 تیر 94 ؛ آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا آژیر خطر را به صدا درآورد که با حضور آتش نشانان بر سر محل حادثه حریق مهار شد. همه چیز پایان یافته به نظر می رسید اما ساعتی بعد یکی از مخازن پتروشیمی طعمه حریق شد.

از همان دقایق اولیه وقوع حادثه تمام نیروهای امدادی و آتش‌نشانی بسیج شده و به مهار آتش‌سوزی پرداختند، کمیته بحران نیز به سرعت تشکیل و معاونان استاندار و همچنین مدیرکل بازرسی خوزستان نیز در محل حاضر شدند.

ماهشهر دچار وضعيت اضطراري شد ولي با تلاش آتش‌نشانان آتش كمي آرام گرفت و به طور كلي خاموش شد. مسئولان پس از اطفاي اين حريق گفتند آتش‌سوزي پتروشيمي بوعلي‌سينا از ساعت 17:25 روز چهارشنبه در واحد آروماتيك3  اين شركت آغاز و چند ساعته به طور كامل مهار و اطفا شد. علت اوليه اين حادثه نشتي در يكي از ولوهاي واحد پارازايلين اعلام شده است.

وضعيت بسيار فجيع‌تر از آتش‌سوزي روز گذشته بود چراكه آتش‌نشانان 30 متر با آتش فاصله داشته و وزش باد موجب پرتاب شعله‌هاي آتش به مخازن كناري مي‌شد. مخزني كه دچار حريق شده بود دقيقاً در ميان دو مخزن ديگر قرار داشت، لذا كار براي مديريت اطفاي حريق بسيار سخت بود. تصميم گرفته شد با هليكوپترها حريق را اطفا كنند اما از 10 تن فومي كه از بالا روي آتش ريخته مي‌شد بيشترش به دليل وزش باد به اطراف آتش مي‌رسيد تا خود آتش. فوم‌ها به سرعت به پايان رسيد و هليكوپترها با آب به خاموش كردن چاه مشغول شدند اما تقريباً بي‌فايده بود. همزمان با اين اقدامات خودروهاي آتش‌نشاني دو مخزن ديگر را خنك‌سازي مي‌كردند تا حرارت مخزن مياني آتش گرفته موجب تسري آتش به مخازن ديگر نشود. اين دو مخزن به سرعت تخليه شدند تا خطر به‌طور كامل از بين برود.

دمای وحشتناک ماهشهر در طول شبانه روز٬ آتش را هم میزبان بود اما آتش نشانان با همه توان خود به جنگ آن رفتند.  قرار بود اجازه دهند اين مخزن در همان حالت اشتعال قرار داشته باشد و فقط بدنه مخزن خنك نگه داشته شود اما به دليل دفرمه‌شدن مخزن و تشديد احتمال پارگي بدنه مخزن تصميم گرفته شد آتش خفه شود. در صورت پاره‌شدن ديوار مخزن نفتاي باقي مانده در مخزن به همراه آتش همراهش همه جا را به آتش مي‌كشيد و هر آنچه در اطرافش داشت را ويران مي‌كرد. حمله نخست که ناکام ماند یک شانس بزرگ به داد تیم عملیات رسید و دیواره مخزن از یک ناحیه دچار ریزش شد و نفتا و آتش با هم به بیرون درز کردند. در این حالت کار اطفای حریق ساده  تر شد ولی به گفته وزیر نفت باید صبر کرد تا مخزن کامل بسوزد و آتش خاموش شود. ساعت 2 بامداد شنبه آتش این مخزن فرو کشید و پس از 60 ساعت آتش سوزی٬ بحران به پایان رسید.

پس از خاموشی حریق مقام معظم رهبری از مدیران و آتش نشانان حادثه بوعلی تشکر و تقدیر کردند و آتش نشانان یکبار دیگر تعهد خود به کشور و نظام را نشان دادند. آنها مورد دلجویی و تقدیر ویژه مسولان بویژه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس قرار گرفتند تا گوشه ای از زحمات آنها با چنین دلگرمی جبران شود.

برای بررسی بیشتر زوایای این فداکاری توصیه می کنیم روی لینک های زیر کلیک کنید:

آنچه بر «بوعلی» گذشت

بوعلی چگونه اطلاع رسانی شد؟

وحشت کویتی‌ها از آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا

پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر پس از مهار آتش سوزی


بررسی سه علت حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی

ایثار "حقوق حداقلی" در هیاهوی "حقوق‌ نجومی"

گفت و گو با یکی از آتش نشانان: جدال با مخزن 38میلیون لیتری

يك تبادل در هلدينگ خليج فارس


قوسی که به داد بوعلی رسید/ عکس

اقدام ارزشمند نژاد سلیم

گزارش تصویری/ سربازان جان برکف بوعلی به روایت تصویر

تصویری/ بوعلی پس از اطفای حریق
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 14063
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *