۱

طرح امنیت انرژی آتلانتیک شمالی

رضا پاکدامن
تقابل روسیه با غرب به نقطه جوش رسیده و کانون این تقابل انرژی است. دو طرف اقدامات اساسی در این زمینه را پیگیری می کنند.
طرح امنیت انرژی آتلانتیک شمالی
به گزارش ميزنفت، جمعه گذشته چهار سناتور آمریکائی از جمله سناتور مک کین طرح "امنیت انرژی آتلانیک شمالی" که از پیمان ناتو الهام گرفته و جنبه سیاسی و نفتی دارد را به سنای آمریکا ارائه کردند.

در این طرح توسعه زیر ساخت‌ها، افزایش تولید و شتاب در صادرات گاز مایع طبیعی LNG به متحدین غرب خصوصاً در اروپا پیش بینی شده است.این طرح وزارت انرژی آمریکا را ملزم به تائید صادرات LNG به اکراین ، ژاپن و متحدین آمریکا در ناتو خواهد کرد.

طبق این طرح وزارت انرژی آمریکا ملزم به بررسی درخواستهای صادرات LNG ظرف ۴۵ روز شده است. در حال حاضر وزارت انرژی آمریکا فقط یک درخواست برای ترمینال صادراتی Cheniere Energy Inc.’s Sabine را بطور قطعی تائید کرده است.۶ درخواست دیگر بصورت مشروط تائید و رسیدگی به ۲۶ درخواست دیگر در حال تعلیق است.

سناتور John Hoevenیکی دیگر از طراحان این طرح در بیانیه ۱۱ جولای خود اعلام کرده است:

"ما در ایالات متحده در حال حاضر ۳۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید می کنیم ولی مصرف داخلی کشور ۲۶ تریلیون فوت مکعب است. این نشان می دهد که ما می توانیم با افزایش تولید با کاهش سوزاندن گاز و ایجاد اشتغال به متحدان خود نیز کمک کنیم."

با توجه به وجود فقط یک مجوز قطعی ، ارسال محموله LNG به اروپا تا سال ۲۰۱۷یا ۲۰۱۸ بطول خواهد انجامید.که این مدت برای متحدین آمریکا در اروپا و ژاپن بسیار نا امید کننده است.

در حال حاضر قوانین مختلف ایالات متحده در خصوص حفاظت ازمحیط زیست در انجام حفاری ها و تولید ازشیل بسیار سختگیرانه است. این طرح در صدد تسهیل این قوانین و پیش بینی مستثنائاتی در آنها را دارد. در حال حاضر در ایالت داکوتای شمالی بین ۱۷۰ تا ۲۷۰ روز برای صدور مجوز حفاری توسط دولت طول می کشد. و این در حالی است که ۴۰ درصد گاز سرچاهی این ایالت سوزانده می شود.

طبق این طرح وزارتخانه های کشاورزی و کشور موظفند برای طرحهای جمع آوری گاز در مناطق مستثنی شده ظرف ۳۰ روز و برای طرحهای جمع آوری گاز درسایر میادین نفتی ظرف ۶۰ روز مجوز صادر کنند.
 
رضا پاكدامن؛ پژوهشگر حقوق و قراردادهای نفتی
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب: 1439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *