۰
۱۰
ضعیف ترین کمیسیون انرژی ادوار مجلس

همه با هم برای زنگنه!

همه با هم برای زنگنه!
ميزنفت/ خنثی و خنثی؛ این بهترین روایت از کمیسیون انرژی مجلس است که نشان و عزمی بر نظارت ندارد؛ به همین دلیل وزارت نفت یازدهم را باید خوشبخت ترین وزارتخانه نفت نامید که بیشتر اعضای کمیسیون انرژی را همراه خود می بیند بطوری که صاحبان سمت های این کمیسیون از سبقه جالبی برخوردار هستند.

به عنوان نمونه٬ فریدون حسنوند رئیس این کمیسیون که داستان ریاست بر کمیسیون انرژی اش جالب بود؛ وی تا پیش از رسیدن به این مقام مشاور وزیر نفت دولت یازدهم بود و حالا آقای مشاور سابق٬ ریاست کمیسیونی را بر عهده دارد که قرار است بر وزارت نفت نظارت کند ولی نه نظارتی در کار است و نه پاسخدهی به مشکلات و ابهامات موجود.

فریدون حسوند و بیژن نامدار زنگنه - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

فریدون حسوندند نماینده مردم اندیمشک سعی کرده است در این میان٬ بینابین عمل کند و حد وسط را نگه دارد اما همین سازگاری وی نیز موجب نشد تا وزارت نفت خود را ملزم به پاسخگویی به مجلس بداند. بیش از یک ماه است که حسنوند از وزارت نفت خواسته است تا اسنادی را در باره IPC در اختیار کمیسیون قرار دهد اما نه تنها محلی به آن داده نشد بلکه حسنوند نیز با آن کنار آمد. همچنین مرکز پژوهش های مجلس چندی پیش نامه هایی را رسانه ای کرد که بارها به شجاع الدین بازرگانی نوشته شده بود ولی وزارت نفت در عمل هیچ پاسخی به آنها نداد تا مشخص شود این وزارتخانه هیچ دغدغه ای در قبال مجلس ندارد و خود را چنان ملزم به پاسخگویی نمی داند حتی به مرکز پژوهش های مجلس.

امیری خامکانی و زنگنه - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

مثالی دیگرحسین امیری خامکانی است؛ وی از جمله پشتیبانان وزیر نفت فعلی است که زنگنه او را با خود به اوپک هم برده است و مجموع نظراتش در تایید مواضع وزارت نفت است هرچند که تخصص وی بیشتر در برق و نیرو است تا در نفت ولی صندلی مهمی به وی رسیده است.

علی ادیانی - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

نائب رئیس دوم سید علی ادیانی راد است؛ وی در مجلس هشتم هم در کمیسیون انرژی مجلس فعالیت می کرد اما در با ورود زنگنه به مجلس ارتقا یافت و به سمت مدیرمالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی منصوب شد و پس از ورود دوباره به مجلس عنوان نائب رئیس دوم را از آن خود کرد. پس از بالا گرفتن انتقادهای بیشمار از قراردادهای نفتی٬ مسئولیت کمیته حقوقی و قراردادها به وی سپرده شد! در واقع ادیانی مسئول کمیته ای شد که باید درباره IPC نظر می داد و بنا به گفته حسنوند گزارش آن٬ به دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوا ارسال می شد.

خدری و زنگنه - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

حجت الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بندر گناوه نیز را هم نباید از قلم انداخت. او دبیر جلسات کمیسیون است که هیچ ابایی از معرفی خود به عنوان نماینده وزارت نفت ندارد؛ او در گفت و گوی ویژه خبری با حرارت خاصی از IPC دفاع کرد بدون آنکه بداند بدیهیات قراردادهای نفتی چیست و در نهایت با صراحت اعلام کرد وی نماینده وزارت نفت است!


*بازگشت جعفرزاده و تاجگردون از برزیل

در چنین شرایطی به هیج عنوان نمی توان به نقش نظارتی مجلس امید بست بنا به دلایلی که بر همگان روشن است؛ برخی وکلای ملت در نقش وکلای دولت همقسم شده اند و برای حمایت از این وزارتخانه براحتی وارد گود می شوند؛ غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران را  هم نباید از قلم انداخت. وی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را بر عهده دارد به همراه غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت IPC را مدح کرده و به پشت تریبون می روند. البته بجز پت تریبون٬ به ریو هم سفر کردند و همراه با تیم ورزشی ایران در مهم ترین رویداد ورزشی سال٬ به گشت و گذار در شهر ریو و برزیل مشغول شدند.

علی مروی - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

این روند در مجلس پیشین هم البته تا حدودی حکمفرما شد بطوری که علی مروی رئیس کمیسیون انرژی شد و پس از پایان ماموریت با حکم زنگنه به ریاست هیئت مدیره شرکت پتروپارس مشغول شد هرچند که پیش بینی می شد وی به سمت های مهم تری منصوب شود ولی برای وی ریاست هیئت مدیره ای در نظر گرفته شد که اصلا حال و روز جالبی ندارد و کمتر کسی حاضر است در پتروپارس مسئولیتی به عهده گیرد.
 
امیر عباس سلطانی - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

علی اصغر سلطانی دیگر نماینده مجلس پیش هم زبان گویای پرونده بابک زنجانی بود نیز پس از عدم حضور در مجلس فعلی٬ به مشاورت مدیرعامل معزول شرکت نفت فلات قاره منصوب شد. او طی دو سال گذشته با افشای ابعادی از پرونده بابک زنجانی٬ کاملا به سود دولت و وزارت نفت وارد گود شد اما سهمش در دولت به اندازه مشاروت یک مدیرعامل شرکت تولیدی شد.
 
سید شریف حسینی و زنگنه - <a href='http://www.mizenaft.ir' target='_blank'>ميزنفت</a>

سید شریف حسینی عضو سابق هیئت رئیسه مجلس را نیز نبایداز قلم انداخت. با وجود جدا بودن جبهه سیاسی وی با وزیر نفت٬بلافاصله در وزارت نفت مشغول شد و در اداره امور بین الملل گذر ایام کرد تا اینکه بالاخره وزیر نفت وی را به سمت مدیریت حسابرسی وزارت نفت منصوب کرد.
 
 به هر شکل نمی توان از کمیسیون فعلی انرژی مجلس انتظار حضور مقتدرانه در مسائل حوزه نفت و انرژی داشت و نقش نظارتی مجلس بر عملکرد وزارت نفت حالا مشخص نیست به چه سرنوشتی مبتلا خواهد شد. در روزهایی که حمیدرضا کاتوزیان ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت و مسعود میرکاظمی وزیر نفت بود٬ تاثیرگذاری این کمیسیون را به عینه می شد لمس میکرد؛ حتی در مجلس گذشته که میرکاظمی ریاست کمیسیون انرژی را بر عهده داشت موضوع بابک زنجانی برای اولین بار افشا شد با وجود آنکه دولت و مجلس در یک خط سیاسی بودند ولی در این کمیسیون٬ براحتی گفته می شود «من نماینده وزارت نفت هستم».

مروی و سلطانی هم در دوره گذشته مجلس کاملا همسو با وزارت نفت بودند و امروز پس از اتمام کارشان در مجلس٬ به سمت های تشریفاتی و مشاوره ای مشغول به کار هستند...
 
 
 
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 14875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


یک نفتی
Iran, Islamic Republic of
مجلس لاریجانی مشابه مجلس دوره ششم است وکیل الدوله هایی بیش نیستند
علی
Iran, Islamic Republic of
... قرار بود جای شجاع الدین بازرگانی بنشیند ولی چون از جمله کسانی بود که هم صاحب فیش حقوقی نجومی بود و هم از دوجا حقوق میگرفت مجلس و وزارت نفت. که سر و صدای زیادی هم داشت.
Iran, Islamic Republic of
ممنون از خبر
البنه 13 سال پیش اقای مروی مدیرمنابع انسانی شرکت پتروپارس بود.
Iran, Islamic Republic of
سلام
اگه موافقید آقای احمد توکلی رو بذاریم رئیس و آقای ابراهیمی اصل هم نایب رئیس کمیسیون انرژی .
چرا به رای مردم و رای نمایندگان احترام نمی گذارید و فکر می کنید فقط هر انتخابی که مخالف دولت باشد خوب است؟
نفتی
Germany
دوست عزیز انصافا در شرایطی که زنگنه شرکت نفت رو به مسخره گرفت و مدیر عاملش شد یه مالیچی بی اختیار و همه کاره نفت شدند ژنرال منوچهری و ژنرال پاکنژاد و صدایی هم از کمیسیون انرژی درنیومد بعد نباید به این حضرات گفت ضعیف ؟!!!
Sahand
Netherlands
مهندس خادمی عزیز

راستگویان در ایران تنهایند.
Romania
مهندس خادمی تنها ترین و نماینده حقیقی شرکت ملی نفت است درود بر غیرت وشرافت شما مرد بزرگوار ونفرین بر کاسبانی که شرافت وغیرت خود را به گروهبان بیسواد فروختند ...بدانید و آگاه باشید این نیز بگذرد و رو سیاهی به شما خواهد ماند ....وعده ما اردیبهشت 96
نه به زنگنه
Russian Federation
واقعا با وضعیت اسفباری روبرو هستیم! آقای زنگنه به بهانه بهره وری بیشتر بدنبال نابودی سرمایه انسانی نفت است! و با گروگان گرفتن قراردادهای نفتی جدید بدنبال القای این مطلب است که کسی بغیر از او توانایی اداره نفت را ندارد و بدنبال وزارت در دوره چهار ساله آینده است! متاسفانه مقامات عالی رتبه هم توجهی به رنجی که پرسنل نفت از حضور ایشان متحمل میشوند ندارند و وزارت نفت را تمام الاختیار و بدون هیچگونه نظارتی به ایشان واگذار نموده اند! متاسفانه اگر زنگنه چهار سال دیگر بر این وزارتخانه صدارت کند چیزی از شرکت نفت و نظم و نسق آن باقی نخواهد ماند! عده ای هم بدنبال اجرایی شدن ماده ده بوده و با تشکیل گروههای تلگرامی توجه اذهان پرسنل را از خطر بزرگتری که آنها را تهدید می کند منحرف نموده اند! بجای پیگیری ماده ده و افزایش حقوق، بهتر است فشارها بر آقای روحانی در جهت تعویض ایشان باشد و این پیام را ایشان صراحتا دریافت نمایند که در دور بعد با حضور زنگنه پرسنل نفت و خانواده هایشان علیرغم ارادتی که به روحانی و آقای ظریف دارند، همگی رای خود را در صندوق رقیب خواهند ریخت! حضور زنگنه در این دوره هم فقط بخاطر شرایط اضطرار بود و قرار نبود که ایشان هشت سال وزیر باشند! مدیریت غیرعلمی و مبتنی بر لجبازی و دیکتاتوری ایشان سالها نتایج مخرب خود را نشان داده است که یکی از دلایل مطرح شدن امثال احمدی نژاد در سال 84 هم مدیریت امثال او و نارضایتی عمومی بود...
علی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این سایت واحسنت به این معرفی تحلیل اینکه پرسنل محترم نفت بروید فکر نون کنید که خربوزه اب است . ؟؟؟ چقدر نفت مجلس وووووخوار وذلیل شده ای وای وصد وای...................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ماشاالله به این قلم حسنوند در زمین زنگنه و یارانش است