۰

زنگنه:برنامه‌ای برای توافق باکشورهای نفتی نداریم

امروز نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر آغاز به کار کرد، زنگنه در حاشیه این نشست تأکید کرد: ایران برنامه‌ای برای توافق در این دو روز ندارد و به زمان بیشتری برای مشورت نیاز دارد.
زنگنه - عصر نفت
زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، ساعاتی پیش نشست مجمع جهانی انرژی با حضور کشورهای دست‌اندرکار حوزه انرژی جهانی در الجزایر آغاز به کار کرد.

به نظر می‌رسد، مذاکرات کشورهای نفتی که قرار است در حاشیه این نشست برگزار شود، از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به نشست این مجمع برخوردار بوده و عملا از همه ابعاد این نشست را تحت تأثیر قرار داده است.

اعضای اوپک و کشورهای نفتی غیر عضو اوپک نظیر روسیه قرار است فردا، چهارشنبه، در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی با یکدیگر دیدار کنند.

این کشورها درباره توافق برای محدود کردن و یا کاهش عرضه نفت به بازار جهانی و حمایت از افزایش قیمت این حامل انرژی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

به جرأت می‌توان گفت که ایران یکی از بیشترین تأثیرات را بر رسیدن و یا شکست این نشست خواهد داشت، چرا که این بار و بر خلاف گذشته سعودی‌ها با موضع همکاری به میدان آمده و از آمادگی خود برای کاهش چند صد هزار بشکه‌ای نفت خود در صورت توافق و همکاری ایران خبر داده‌اند.

در حالی که اکثر کشورهای نفتی با نگاه مثبت و با قصد توافق به الجزایر رفته اند، ایران و تا حدودی عربستان همچنان از مواضع خود برای حصول توافق در این نشست کوتاه نیامده اند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، طی سخنانی اعلام کرده است که ایران آمادگی توافق در زمینه فریز نفتی در الجزایر را ندارد.

وی تأکید کرد: ما برنامه ای برای رسیدن به این توافق در این دو روز نداریم و به مشورت بیشتری در این زمینه نیاز است.

زنگنه در حاشیه این نشست افزود توافق برای فریز عرضه نفت به بازار جهانی در نشست پیش روی اوپک در روز 30 نوامبر سال جاری که در وین اتریش برگزار می شود، ممکن خواهد بود.

 زنگنه تأکید کرد: مذاکرات در الجزیره به نوعی مشورتی و تبادل نظر غیر رسمی است.

وی ادامه داد: ایران برای رساندن سطح تولید نفت خود به زمان پیش از تحریم ها سرمایه‌گذاری کرده است.

زنگنه تصریح کرد به زودی نتایج این سرمایه‌گذاری‌ها وارد مدار خواهد شد و تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

وزیر نفت عراق هم در این نشست گفت که انتظار دارد، نتایج خوبی از مذاکرات نفتی ها حاصل شود.





منبع : فارس
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 14970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *