۰
۱

وزارت نفت بگوید چرا نقش کارفرمایی اش را تضعیف می کند؟

نائب رئیس فراکسیون نفت و گاز مجلس با بیان اینکه وزارت نفت گرایشی به استفاده از توان نیروهای داخلی در عرصه نظارت ندارد گفت: این وزارتخانه از ضعف نظارت در بدنه صنعت نفت می گوید ولی به این پرسش پاسخ نمی دهد که چرا سعی می شود توان فنی نفت را در بعد نظارت نابود سازد.
هدایت االه خادمی - عصر نفت
هدایت االه خادمی - عصر نفت
هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با ميزنفت گفت: هفته گذشته غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت به صراحت اعلام کرد که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران فاقد قدرت نظارت است که در نوع خود جالب بود. در پاسخ به این ادعا باید گفت در کشورهایی مانند نروژ٬ نهاد حاکمیتی بگونه ای است که پیمانکار در تمامی مراحل اجرای پروژه خود تیم قوی از بخش های مختلف فنی و مهندسی کارفرما را در بالای سر خود می بینید.

وی افزود: از مطالعات مقدماتی و مطالعات کامل گرفته تا تا ارائه MDP و برنامه اجرایی و اجرای کار. تیم نظارت و مذاکره کارفرما  را افرادی از حوزه های زمین شناسی٬ حفاری٬ مخزنی٬ فرآورش و ... تشکیل می دهند که از نظر دانش فنی و تجربه در رده های بالایی قرار دارند. مجموع اقدامات اولیه پیمانکار پس از بررسی و تهیه گزارش این تیم به مدیران ارشد سازمان ارائه می شود و مدیریت کلان کارفرما با توجه به این گزارش تصمیم لازم را اتخاذ می کند.

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری شمال با اشاره به این که این روند کلی در همه جای جهان است افزود: اما آیا چنین ساختاری در وزارت نفت ایران وجود دارد؟ آیا می توان قبول کرد که وزارت نفت فعلی در قراردادهای نوین نفتی چنین رویکردی را در نظر بگیرد و یا مانند تجربه گذشته میادین را بدون رعایت ساختارهای منطقی به شرکت های خارجی واگذار نکند؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: بدون تردید وزارت نفت پاسخی مثبت خواهد داد و خواهد گفت ما در قراردادهای جدید نفتی از ظرفیت JMC بهره خواهیم برد که پیشتر هم شنیده شده است ولی ناگفته پیداست که این کمیته٬ کمیته کارشناسی نیست و تصمیمات کلان مدیریت پروژه و مباحث مالی و هزینه ای را در دستور کار خود قرار می دهد.

او ادامه داد: در پاسخ به این ابهام گفته می شود این گروه را ایجاد می کنیم ولی سوال اصلی این است که تیم مدنظر از چه منبعی تامین می شود؟ قطعا منبع مورد نظر برای وزارت نفت افرادی هستند که هم راستا با خود است و تنها و تنها در فکر تایید منویات هستند کما اینکه در قراردادهای بیع متقابل چنین پدیده ای دیده شد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: متاسفانه طوری از رگولاتوری صحبت می شود که گویا وزارت نفت به معنای واقعی کلمه به دنبال این مقوله است؛ باید پذیرفت تخصص گرایی و بهره گیری از افراد با تجربه در ساختار نظارتی نفت قصه تلخی است که هیچگاه در ایران وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه البته باید به این نکته اذعان داشت که هیچ کارفرمایی نمی تواند ادعا کند بطور کامل بر کار خود مسلط است اضافه کرد: حتی نروژ هم نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد ولی اینکه ما خود را از حداقل های نظارت محروم کرده ایم نکته ای است که وزارت نفت  علاقه ای ندارد به آن اشاره کند و بجای آنکه دلیل این ضعف را ریشه یابی کند نگرانی طرف خارجی از نبود نظارت را برجسته می کند.

تنها عضو نفتی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: تمامی مباحث و مشکلات از آنجایی نشات می گیرد که تیم فعلی وزارت نفت٬ با تضعیف جهت دار توان داخل قصد دارد این موضوع را القا کند که چون ایران از توان فنی برخوردار نیست پس بهتر است مدیریت و بهره برداری از مخازن و منابع خود را برای 3 دهه به شرکت های خارجی واگذار کنیم تا جذابیت کافی برای حضور در ایران ایجاد شود. این نکته در مصاحبه آقای منوچهری کاملا هویداست که عمیقا هر کارشناسی را متاثر می کند.

او با اشاره به این که سعی در ضعف سازی روش رایجی شده است که می خواهند با توسل به آن٬ طرف خارجی را جذب کنند بیان داشت:  هیچگاه به این نکات توجه نمی کنند که ایران به لحاظ گستردگی و تنوع مخازن٬ هزینه های اندک بهره برداری و تولید٬ امنیت کامل٬ وفور نیروی کار متخصص و شرکت های داخلی به اندازه کافی جذاب است و همین عوامل برای یک شرکت خارجی کافی است. شرکت های خارجی که برای تولید ۱۰۰ هزار بشکه حاضرند در آفریقا کار کنند آیا حاضر نیستند در ایران فعالیت کنند؟! آیا ما بقدری عقب مانده هستیم که قصد داریم مدیریت منابع را به شرکت های خارجی واگذار کنیم؟

خادمی در پایان گفت: جفا به کشور است که در قبال سرمایه چند صد میلیون دلاری یک شرکت خارجی٬ میلیاردها دلار از منابع کشور را به شرکت خارجی واگذار کنیم. خودمان را تضعیف می کنیم تا بگوییم چیزی نیستیم در حالی که نیروهای مهندسی ایران در رده بهترین های دنیا هستند که مویدش٬ مهاجرت مهندسان ایرانی به شرکت های بزرگ نفتی جهان است.
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 15026
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


زلفقار زاده
Iran, Islamic Republic of
مهندس خادمی عزیز درود بر شرفت .....
بی شک مهندس خادمی در صنعت نفت و انرژی ایران اسطوره ای بی بدیل است که هرگز تکرار نخواهد شد ....
مدیری دست پاک ؛ توانمند ؛ صریح الهجه و عاشق مردم وطنش و نظام مقدس جمهوری اسلامی ....