۰
پیوندی تشریح کرد:

ظهور پروپیلن در تاپیکو

محمد حسن پیوندی مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه بهره برداری از مگا پروژه صنعت پالایش کشور در اولویت نخست این مجموعه قرار دارد گفت: بر اساس بررسی هایی که روی این پروژه داشتیم متوجه شدیم مهم ترین مشکل این پروژه کمبود منابع مالی است که در تلاش هستیم این مساله را با بهترین روش برطرف کنیم. این پروژه برای کشور حیاتی است و ما هم باید به سهامداران و صاحبان سرمایه تاپیکو پاسخگو باشیم.
پیوندی مدیرعامل تاپیکو - عصر نفت
پیوندی مدیرعامل تاپیکو - عصر نفت
ميزنفت/ محمد حسن پیوندی مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه بهره برداری از مگا پروژه صنعت پالایش کشور در اولویت نخست این مجموعه قرار دارد گفت: بر اساس بررسی هایی که روی این پروژه داشتیم متوجه شدیم مهم ترین مشکل این پروژه کمبود منابع مالی است که در تلاش هستیم این مساله را با بهترین روش برطرف کنیم. این پروژه برای کشور حیاتی است و ما هم باید به سهامداران و صاحبان سرمایه تاپیکو پاسخگو باشیم.

وی در گفت و گو با ميزنفت٬ با بیان اینکه سرمایه تاپیکو متلق به 41 میلیون نفر از شريفترين اقشار جامعه يعني حق بيمه قشر عظيمي از بيمه شدگان تامين اجتماعي  است٬ افزود: تاخیر در بهره برداری از این پروژه یعنی میلیون ها دلار ضرر و به همین دلیل بود که در انتشار اوراق سلف به شرکا کمک کردیم بخشی از این نیاز  برطرف شود تا بتوانیم فاز یک پالایشگاه را به مدار تولید بیاوریم. تسریع در بهره برداری از این پروژه دو هدف مهم را در دسترس قرار می دهد؛ جلوگیری از خام فروشی که از رئوس اصلی اقتصاد مقاومتی است و خودکفایی کامل در تولید بنزین.

او افزود: فروش میعانات گازی به نسبت نفت خام کار سخت تری است زیرا مشتریان آن محدود هستند لذا در تلاشیم با ستار خلیج فارس این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم؛ همچنین برنامه داریم با استفاده از ظرفیت مازاد هیدروژن پالایشگاه در حوزه پتروشیمی نیز وارد شویم و به طور کامل از امتیازات این پالایشگاه بهره مند شویم.

 وی در ادامه با اشاره به استقبال وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامين اجتماعي در مورد آینده سازي  مديريتي براي تاپيكو  با جذب نيروهاي نخبه و جوان از درون دانشگاهها گفت: سال هایی که در پتروشیمی اراک پروژه واحد تولید اتیلن و پروپیلن را برای نخستین بار راه اندازی کردیم نیروهای جوانی جذب شدند که این روزها از مدیران کارآمد صنعت پتروشیمی هستند؛ این تجربه باید در تاپیکو پیاده شود لذا بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته  و در مرحله نخست به دنبال جذب 30 نخبه از دانشگاه های معتبر کشور هستیم.

پیوندی در تشریح اینکه نیاز امروز کشور دوری از خام فروشی است گفت: یکی از مهم ترین برنامه های تاپیکو تبدیل متانول به محصولات دیگر است بویژه پروپیلن.به عنوان نمونه در فناوران 2 با تلاش ویژ ای دنبال این موضوع هستیم. این کار یک کار جدید است و قطعا با راه اندازی این واحدها صنایع پایین دست دچار تکان اساسی خواهد شد زیرا مشکل اصلی کشور نبود میان دست است. حالت ایده آل این است  که متانول را تبدیل به پروپیلن کنیم ولی نگرانی موجود در این میان اشباع بازار متانول اس که در اینباره باید گفت چنانچه با این پدیده مواجه شدیم ، بهترین شرایط برای تولید پروپیلن از متانول است بشرطی که از هم اکنون در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در تعامل با خارجی ها بدنبال چه هدفی هستید اظهار داشت: انتقال دانش فنی مهم ترین اولویت تاپیکو است تا بتوانیم در بخش هایی که مشکل داریم وارد همکاری شویم. هم اکنون روی مشتقات پروپیلن متمرکز شده ایم و در مذاکرات روی انتقال دانش فنی در این حوزه تاکید داریم.

پیوندی همچنین به لزوم تخصصی کردن هیئت مدیره ها پرداخت و گفت: هیئت مدیره نباید محلی برای حضور افراد غیرکارشناس و غریبه با فعالیت های شرکت ها باشد لذا معتقدیم در چینش اعضای آن باید تخصص و تعهد را در دستور کار قرار داد که این کار را شروع کردیم و با جدیت نیز ادامه خواهیم داد. قطعا هیئت مدیره ای که تبادل نظر و چالش های فنی و کارشناسی در آن وجود داشته باشد تصمیمات بهتر و منطقی تر را اتخاذ می کند. روزی که به تاپیکو آمدم به مدیرعامل سازمان تامين اجتماعي هم گفتم در صورت آزادی عمل و فرصت مناسب – حداقل ۳ ساله-  براحتی می توان تاپیکو را به اوج رساند و آنجاست که می توانم نفس راحتی بکشم. تاپیکو باید تبدیل به برند شود و برای نیل به این نقطه٬ باید کیفیت محصولات را افزایش داد و شرکت ها را بطور تخصصی و فنی اداره کرد.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه های دانش بنیان خاطر نشان کرد: در همین ماجرای پروپیلن توان کشور در پژوهشگاه پتروشیمی و پژوهشگاه نفت بکار گرفته شد و اگر زودتر از امروزروی پروپیلن کار می شد زودتر به نتیجه مورد نظر می رسیدیم. ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد که اگر به آنها توجه شود گام های بزرگی می توان برداشت.روزگاری نخبه های این کشور در دانشگاه صنعت نفت تحصیل می کردند و با توجهی که به آنها شد اکنون همان جوانها لایه کارشناسی و مدیریتی صنعت نفت را تشکیل داده اند. هنوز هم دیر نیست و باید با یک برنامه ریزی دقیق تمامی پتانسیل ها را بکار گرفت.
 
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 15193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *