۰

جهانگیری: همه چیز شفاف است

معاون اول رییس جمهوری خطاب به شرکت های خارجی علاقه مند به همکاری در بخش نفت و گاز گفت: ضوابط شفاف و روشنی در این زمینه تعیین شده و نیازی به لابی های غیراصولی و پادوهای غیرواقعی نیست، این ها برای شما هزینه است نه فایده.
جهانگیری - عصر نفت
جهانگیری - عصر نفت

به گزارش ميزنفت ،اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو ایران افزود: ما به بخش نفت و گاز به عنوان موضوع توسعه ای نگاه می کنیم و انتقال فناوری جدید جزو مهمترین اولویت های ما است و به همین دلیل در ستاد اقتصاد مقاومتی پیوست فناوری برای قراردادهای خارجی تهیه کرده ایم.


معاون اول رییس جمهوری گفت: یقینا در بین شرکای بخش نفت آن هایی که در انتقالفناوری به ایران از امکان بیشتری
برخوردار باشند باید در اولویت قرار بگیرند.

جهانگیری افزود: ایران ظرفیت های مهمی دارد که این ظرفیت ها باید مورد توجه شرکت هایی باشد که می خواهند با بخش نفت و گاز ما کار کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ظرفیت ها توان مهندسی و مدیریتی ایران است که در دوره های مختلف این توان به رخ کشیده شده و آخرین نمونه آن رساندن تولید ایران به شرایط قبل از تحریم ها بود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: شاید تصور کشورهای مذاکره کننده و تولید کننده نفت این نبود که ایران چند ماه بعد از اجرایی شدن برجام بگوید به تولید قبل از تحریم رسیده ام.

جهانگیری با بیان اینکه توان ساخت سکوهای نفتی در ایران بالا است، افزود: طبق قراردادها، با ایران شرکای کوتاه مدت نخواهید بود بلکه شرکای بلندمدت خواهید بود. شرکایی انتخاب می کنیم که به این ظرفیت ها و توانمندی توجه داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: امیدوارم در این دوره جدید توسعه بخش نفت و گاز کشور شاهد همکاری های بیشتری باشیم و بتوانیم تولید و صادرات ایران را به جایگاه خودش برسانیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: کشور ما به شدت نیازمند فکر و اندیشه برای کمک به اتخاذ تصمیمات خوبی در سیاست های راهبردی به خصوص در حوزه نفت و گاز است.

جهانگیری افزود: انرژی نقش اساسی در توسعه کشورهای مختلف دارد و در این زمینه تردیدی وجود ندارد. کشورهایی که صاحب اصلی انرژی به خصوص انرژی های فسیلی هستند باید به این موضوع به عنوان مساله جدی برای توسعه خودشان و کمک به توسعه دنیا بپردازند و ما هم فکر می کنیم منابع انرژی به خصوص نفت، محور اصلی توسعه آیندهایران است.

وی ادامه داد: به موضوع نفت برای کشور ما، برای منطقه مهم و حساس خاورمیانه و خلیج فارس و جهان تنها به عنوان یک مساله صرفا اقتصادی به آن پرداخته نمی شود بلکه بسیاری از مسایل سیاسی که امروز در منطقه و جهان در حال اتفاق است تا حد زیادی به مساله آینده انرژی و نفت وابسته است.

جهانگیری اضافه کرد: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران بین المللی توسعه قرن بیست و یکم به سمت آسیا می آید و کشورهای آسیایی هستند که بخش قابل توجهی از نقشی که امروز اروپایی ها و آمریکایی ها دارند را در اختیار می گیرند و سهم آنان در تولید ناخالص جهانی افزایش می یابد.
وی ادامه داد: انرژی برای کشورهای آسیا تعیین کننده است و انرژی که می تواند تا حد زیادی به موتور توسعه کشورهای آسیایی کمک کند عمدتا باید از خلیج فارس تامین شود.

**درآمدهای نفتی برخی کشورهای منطقه ابزاری برای بی ثباتی و ناامنی
معاون اول رییس جمهوری گفت: تصور من این است اتفاقاتی چون 11 سپتامبر و مسایلی که به دنبال آن در منطقه به وجود آمده، می تواند بخش قابل توجه و یکی از عوامل اصلی آن مساله نفت و خلیج فارس و حضور قدرت های بزرگ در منطقه باشد.

جهانگیری افزود: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه که سهم عمده ای در تولید نفت دارند، در ایجاد این مسایل نقش مهمی داشتند، آن ها می توانستند از درآمدهای مهم نفتی برای توسعه کشورشان، رفاه مردم و توسعه کشورهای منطقه استفاده کنند اما امروز ابزاری برای بی ثباتی و ناامنی در منطقه شده اند.

وی ادامه داد: توسعه نفت برای کشور ما یک مساله مهم است، چه به نفت به عنوان یک منبع درآمد برای آینده فکر کنیم، باید نفت را توسعه دهیم، سهم ایران در تولید نفت مشخص است و باید به جایگاه خودش برسد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر بخواهیم کشور را توسعه دهیم و یک محور مشخص کنیم که توسعه کشور حول آن شکل بگیرد مطمئنا در ایران هیچ موضوعی مهمتر از نفت و گاز برای توسعه ایران نیست، در هیچ بخش دیگری نمی توانیم یک بازار مطمئن چند ده میلیارد دلاری و حتی چند صد میلیارد دلاری داشته باشیم. این بازار بزرگ می تواند برای بخش های مختلف کشور به خصوص بخش صنعت و خدمات مرتبط موثر باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه برای توسعه ایران حتما باید توسعه بخش نفت را دنبال کنیم، اظهارداشت: در این شرایط که اوضاع منطقه بهم ریخته و ناامنی توسعه یافته است، اگر بخواهیم قدرت سیاسی قوی داشته باشیم، حرف ما در دنیا شنیده شود و پای میزهای مذاکراتی که برای حل مسایل منطقه تشکیل می شود حضور ما حضوری تعیین کننده و اصلی باشد، علاوه بر اقتدار نظامی باید در بخش توسعه نفت تلاش کنیم.

وی ادامه داد: موظف هستیم برای حفظ امنیت ملی و قدرت و عزم سیاسی کشور، تولید و صادرات نفت کشور را به بهترین شکل ممکن افزایش دهیم و این افزایش در خدمت رفاه مردم و توسعه کشور قرار بگیرد.

**رشد هشت درصدی اقتصاد یک ضرورت است

معاون اول رییس جمهوری گفت: از نگاه ملی وقتی به شرایط فعلی و آینده ایران نگاه کنیم، کشور با چالش های مهمی از جمله جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار مواجه است و مردم انتظار دارند از رفاه بیشتر برخوردار باشند و قدرت اقتصادیایران در منطقه به خصوص با رقبای همتای ایران افزایش یابد؛ لذا ما باید در دوره ای طولانی رشد هشت درصد در اقتصادکشور داشته باشیم.

جهانگیری یادآور شد: زمانی که سیاست های کلی برنامه ششم توسعه نوشته می شد و در آن رشد هشت درصد پیش بینی شده بود با استدلال می گفتیم کشوری که در طول سه دهه گذشته و در طول سند چشم انداز رشد اقتصادی آن کمتر از سه درصد بود باید در این برنامه به رشد هشت درصد برسد.

وی ادامه داد: مدافعان استدلال رشد اقتصادی هشت درصد و رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که رشد هشت درصد یک ضرورت کشور است و باید همه بسیج شویم کشور را به این رتبه برسانیم، این استدلال پذیرفته شده و امروز وقتی گفته می شود ما باید به رشد هشت درصد برسیم باید به الزامات رشد هشت درصد هم پایبند باشیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: رشد هشت درصد اقتصادی نیازمند ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری است و بخش قابل توجهی از این سرمایه باید از خارج از کشور تامین شود.

**نقش پررنگ نفت در اقتصاد مقاومتی

جهانگیری با بیان اینکه هیچ بخشی به اندازه نفت در سیاست های اقتصاد مقاومتی پررنگ دیده نشد، افزود: وزارت نفتدر سال 95 براساس همین سیاست ها بهترین برنامه ها و طرح ها را برای عملیاتی کردن سیاست ها پیش بینی کرده و در زمینه مردمی کردن، بالابردن دانش و فناوری های جدید و متکی کردن توسعه نفت به اقتصاد دانش بنیان و جلوگیری از خام فروشی گام برمی دارد.

وی ادامه داد: براساس مجموعه راهبردها برای توسعه کشور، بخش نفت و گاز نقشی کلیدی دارد لذا هم به دنبال جذبسرمایه گذاری خارجی و هم به دنبال انتقال فناوری های جدید و مدرن و روز در بخش نفت هستیم.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه در طی سال گذشته وزارت نفت کار بزرگی انجام داد تا بتواند سیاست های اقتصاد مقاومتی را به مرحله عمل برساند و چارچوب جدیدی برای قرارداد و همکاری با شرکت های خارجی مشخص و اعلام کرد.

جهانگیری افزود: بخشی از وقت کشور در این زمینه معطل ماند، ما سریع تر می توانستیم برای تعیین چارچوب به نتیجه برسیم اما اهمیت کار بخش نفت نیازمند اجماع در داخل کشور بود و به همین دلیل پذیرفته شد به همه سخن ها گوش داده شود که تمامی نظرها شنیده شد.

**کشور نباید اسیر وقت کشی عده ای شود که هیچ مسئولیتی ندارند

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم کشور معطل بماند و اسیر وقت کشی عده ای که هیچ مسوولیتی ندارند، شود.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: در همین سال های گذشته می بینیم همسایگان ما با چه سرعتی بخش نفت و گازخود را توسعه دادند و چه قراردادهای جدیدی با امتیازات بیشتر بستند.

جهانگیری افزود: قرارداد یک موضوع دو طرفه است، در قرارداد یک طرف نمی تواند همه آمال و آروزهای خود را بنویسد و بخواهد طرف دیگر از آمال ها و آرزوهای او تبعیت کند.

وی ادامه داد: البته ایران کشوری با موقعیت استثنایی نسبت به دیگر کشورهای منطقه است و ظرفیت های زیادی در داخل آن وجود دارد، سابقه تاریخی و تمدنی، سابقه تاریخی صنعتی، نیروی جوان و تحصیلکرده و امنیت و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران موقعیت ایران را با دیگر کشورها متفاوت می کند. با چنین کشوری کار کردن حتما آینده مطمئنی برای طرف مقابل به همراه دارد.

** خوشحالی کشورهای رقیب از تعویق قراردادهای نفتی/ چرا کسی توضیح نمی خواهد؟

معاون اول رییس جمهوری گفت: یقینا اگر کمی جذابیت قراردادهای ما با قراردادهای کشورهای منطقه تفاوت داشته باشد، آنقدر امتیازات دیگری در ایران وجود دارد که می تواند شریک را به سمت ایران سوق دهد.

جهانگیری افزود: در این یک سال به این نقطه رسیدیم که کار نهایی و اعلام شده و امروز اجماع خوبی وجود دارد؛ حتی کشورهای رقیب ما از این تعویق خوشحال بودند و سرمایه گذاری کردند تا ما سریعتر به نتیجه نرسیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما هیچ کسی از کارهایی که باید می شده و نشده توضیح کافی نمی خواهد، امروز از کسی توضیح نمی خواهد که چرا در سال های گذشته برای توسعه میادین مشترک و بازیافت میادین اقدامی نشده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: با شرمندگی باید بگوییم در برخی از میادین میزان بازیافت ما پنج درصد است و حجم بالایی از منابع و ذخایر ملت ایران به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های روز از دست می رود. یکبار از کسی خواسته نمی شود که چرا چنین نشده است.

جهانگیری افزود: کسی که وارد کار شد، ممکن است یکی دو جا اشتباه کند، آن یکی دو جا هزاران مواخذه خواهد شد، حتی در جاهایی که اشتباه نداشته به دروغ اشتباه نسبت داده می شود اما از کسی که هیچ اقدامی نکرده یک بار مورد بازخواست قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: افکار عمومی باید روی این بخش حساس باشد که حساس هم هست، سابقه تاریخی نفت ایران طوری است که در سیاست ایران تعیین کننده بوده و افکار عمومی نسبت به آن حساسیت بالایی دارد و ما نیز باید از این حساسیت استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: وظیفه ما این است که هزینه کار نکردن ها را از هزینه کار کردن ها کمتر کنیم، یک کاری کنیم آن هایی که کار نمی کنند بدانند باید هزینه ای پرداخت کنند، انتظار همه بخش های کشور از مدیران مجرب و دلسوز بخش نفت این است که به سرعت قراردادهای مورد نیاز را ببندند.

منبع: ایرنا
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 15210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *