۱
۵
مطالبه گری از دولت قبل بجای بازخواست وزیر

ما نبودیم٬ دولت قبل بود!

زنگنه و جهانگیری - عصر نفت
زنگنه و جهانگیری - عصر نفت
وحید حاجی پور/ چند ماه بیشتر به پایان عمر دولت یازدهم باقی نمانده است اما کماکان معاون اول رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری دولت گذشته به «شکار» مشغول است؛ هر انتقادی که مطرح می شود وی بلافاصله با انگشت اشاره به عقب «نشانی» می دهد و با چنگ زدن بر ریسمانی نخ نما شده٬ شانه را از زیر بار مسئولیت خالی می کند.

اسحاق جهانگیری بخوبی می داند این بهترین روش برای «فرار به جلو» بود ولی هنوز به این حقیقت مهم دست نیافته است که این حربه شاید برای سال نخست فعالیت دولت یازدهم به کار می آمد و پرداختن به موضوعاتی گزینشی با کمترین شفافی و البته تکراری٬ نیات را هویدا می کند آنهم با گذشت بیش از 3 سال از عمر دولت یازدهم.

بابک زنجانی بزرگترین خدمتگزار به شخص اسحاق جهانگیری است؛ بدون تردید معاون اول هم علاقه غیر قابل قیمت گذاری به وی دارد چرا که تا «تکانی به واقعیت» می خورد او به سراغ زنجانی می رود و از مرد «مو بور» سخن می گوید. سخنان وی در یکسال نخست فعالیت وی خریدار داشت و به مرور زمان خسته کننده شد. البته جهانگیری هنوز هم با وی احساس قرابت می کند و رهایش نمی کند.

بابک زنجانی که کمی تکراری شد٬ معاون اول به سراغ فروش غیر رسمی نفت رفت تا به گمان خود٬ پروپاگاندایی دیگر به راه بیاندازد ولی ورق به ضرر خودش برگشت و پرونده «م.س» و نقش آفرینی وی در فروش محموله ها لو رفت تا ترجیح دهد در این باره وارد گود نشود.

این آدرس هم که تمام شد او به سراغ درآمدهای نفتی دولت گذشته رفت و اعلام کرد 800 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دولت گذشته صرف اشتغالزایی چینی ها شد. دلیل این اظهارات وی انتقاداتی بود که از وضعیت اشتغال و نرخ تورم بیان می شد و جهانگیری تلاش کرد پاسخ به این انتقادات را به دولت قبل ربط دهد و ربطی «بی ربط» دهد که با انتشار آمار واردات از چین مشخص شد دولت یازدهم در میزان واردات از این کشور٬ دست کمی از دولت نهم و دهم ندارد.

این آدرس هم سوخت تا وی به سراغ موضوعی دیگر برود. در سخنرانی دیگر٬ او گفت برخی همسایه ها پول در ایران پول خرج می کنند تا عده ای را علیه توسعه میادین نفت و گاز بشورانند. این اظهار نظر وی دقیقا مصادف بود با انتقادات کارشناس دلسوزی که IPC را علیه منافع ملی می خواندند و واکنش ها آنها اسحاق جهانگیری را به سراغ آدرسی دیگر فرستاد.

او هم بر شرکت نیکو و ماجرای کذایی 35 میلیارد دلاری که مفقود شده است متمرکز شد؛ اکبر ترکان مشاور ویژه حسن روحانی گفته بود 35 میلیارد دلار از پول نفت توسط شرکت نیکو «گم» شده است که بلافاصله با انتشار گزارش های مستند و البته مصاحبه وزیر نفت این موضوع تکذیب شد ولی جهانگیری آنرا به شیوه ای دیگر بیان کرد. او گفت ۳۰ میلیارد دلار از منابع کشور توسط شرکت نفتی نیکو از کشور خارج شده است و خبری از آن نیست. البته او طبق معمول گفت فعلا به جزئیات ورود نمی کند و در آینده جزئیات بیشتری از آن بیان خواهد کرد اما نه او و نه تیم رسانه ای وی هیچ جزئیاتی منتشر نکردند.

جهانگیری اما ادامه داد و این بار وقتی عقب ماندگی توسعه در صنعت نفت را مشاهده کرد و نتوانست دربرابر عملکرد بسیار ضعیف وزارت نفت در دولت یازدهم پاسخ منطقی داشته باشد به بیان این موارد پرداخت: «ما نباید اجازه دهیم کشور به دلیل عده ای بی مسئولیت دچار عقب ماندگی شود؛ عده ای پول خرج می کنند تا قراردادهای جدید منعقد نشود٬ در دولت گذشته توسعه میادین مشترک فراموش شد تا همسایگان منابع ما را از آن خود کنند.»

همانطور که از نظر گذشت بازهم شخص معاون اول عملکرد دولت یازدهم را رها کرده و با برگشت به عقب٬ سعی دارد گذشته را عامل همه عقب ماندگی ها بنامند. وی نخواست به این موضوع اشاره کند که سرعت پیشرفت فازهای پارس جنوبی طی ۳ سال اخیر ۷۰ درصد کندتر از ۳ سال پایانی دولت دهم است و همه افتتاح ها و افزایش تولیدی که در حوزه برداشت از میدان گازی پارس جنوبی است مرهون سرمایه گذاری و شرکت هایی است که در دوران تحریم پروژه ها را پیش بردند.

آقای جهانگیری قطعا می داند که اگر وضعیت غرب کارون در حال نزدیک شدن به تولید است خروجی قراردادهایی است که در دولت گذشته منعقد شده است و دولت یازدهم تقریبا در این حوزه تعطیل بوده است و در نقش تحویل گیرنده عمل کرده است.

آقای معاون اول به این ایمان رسیده اند که منتقدان قراردادهای نفتی از بیرون «شارژ» می شوند و اگر این دولت در توسعه میادین مشترک ضعیف عمل کرده است باید دولت قبل را مسبب بداند؛ آقای جهانگیری باور بفرمایید این وزارت نفتی که سعی دارید آنرا با آدرس های غلط به گذشتته تطهیر کنید بازمانده تفکرات قدیمی است که بیشترین ضربه را به میادین مشترک زده است. آیا تا به حال از وزیرنفت پرسیده اید که برای میادین مشترک در دوره گذشته و کنونی چه کرده و چه دستاوردی برای کشور داشته است؟

جایگاه معاونت اول٬ جایگاه بزرگی است که متاسفانه در دولت گذشته تنزل پیدا کرد و گویا این تنزل در این دولت هم مشاهده می شود زیرا صاحب آن٬بجای قبول کردن نقاط ضعف و پاسخگویی به اذهان عمومی٬ هنوز در فضای سال ۹۲ باقی مانده است. آقای جهانگیری باور بفرمایید امسال٬ سال ۹۵ است و چند ماه دیگر بیشتر وقت نمانده تا پایان این دولت لذا بجای فرافکنی و سخنان از پایه اشتباه٬ به فکر پاسخگویی عمکلرد خود باشید.
 
 
 
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 15217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ات
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
بنظر میرسد تعلق خاطر شما به دولت قبل خیلی زیاد است.
Iran, Islamic Republic of
این دولت دولت دروغ وماست مالی کردنه
Iran, Islamic Republic of
قضاوت با مردم. درسته مردم چیزی نمیگن. ولی با هوشند و میفهمند. نمیشه با کلمات بازی کرد و سر مردم رو کلاه گذاشت. گیریم دولت قبل ضعفهای داشته. شما چی همین که فقط ضعف دیگران رو مطرح میکنید خودش بزرگترین ضعفه. دولت روحانی هم پس از تحریمها کاری انجام نداده. قضاوت با مردم.
سیدعنایت الله نظری نژاد
Iran, Islamic Republic of
جناب وحیدحاجی پور سلام
جهت اطلاع جنابغالی، درغرب کارون دو میدان نفتی مشترک آزادگان شمالی و یاران شمالی بقول شما "درحال نزدیک شدن به تولید" است که آزادگان شمالی با حفر اولین چاه توسط شرکت حفاری چینی GWDC پیمانکارشرکت چینی CNPC در روز بیست و هشتم اسفندماه 1388 (دولت دهم) شروع بکار کردکه اوائل تابستان امسال بعدازچهل وچند ماه تاخیر(اواخردولت یازدهم) میتوان گفت "به تولیدنزدیک" شده است.
(زحمت محاسبه ی قرارداددرکدام دولت و به نتیجه رسیدن درکدام دولت را با درنظرداشتن چهل وچهارماه تاخیرخودتان بکشید!!!)
یاران شمالی نیزدرسال 1392 (اوائل دولت یازدهم) با شرکت ایرانی پرشیاکه از شرکتهای زیرمجموعه ستاداجرائی امام میباشدباشروع حفاری توسط شرکت ایرانی "توسعه تدبیر" آغاز بکارکرد که حفاریِ نوزده حلقه چاهِ موردقرارداد شش ماه قبل از برنامه به پایان رسیدو تااواسط آبان ماه امسال، طبق قرارداد تولیدروزانه سی هزاربشکه نفت محقق میگردد.
(بادرنظرداشتن انجام صددرصدکار توسط شرکتهای ایرانی و کالاهای بکارگرفته شده ایرانی، اروپائی و یک قلم کُره ای. محاسبه ی اشـــــــــــــــــــتغالزائی چینی ها و واردات ازکشور چـــــــــــــــــــــین در
این پروژه، پیشــــــــــــــــــکش!!!!!)
درصورت عدم درج نظریه حقیر، این نوشتاربهمراه مقاله جنابعالی به برخی از سایتها ارسال خواهدشد.