توضيحي درباره تحريم نفتكش

27 مهر 1395 ساعت 10:49

شرکت ملی نفتکش به خبر فارس در خصوص تحریم دوباره این شرکت توسط اتحادیه اروپایی واکنش نشان داد.


به گزارش ميز نفت ، شرکت ملی نفتکش در واکنش به خبر فارس با عنوان «تحریم سنگین اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش و سهامدارانش» واکنش نشان داد.

در توضیحات ارسالی شرکت ملی نفتکش برای فارس آمده است: روز شنبه 24 مهرماه 95 خبری با عنوان «تحریم سنگین اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش ایران و سهامدارانش/ غیر قابل لغو برای 30 سال» در آن خبرگزاری منتشر شد از نظر فنی و کارشناسی با اشکال همراه است.

در این ارتباط شرکت ملی نفتکش ایران لازم به توضیح می‌داند که این شرکت در اکتبر 2012 همانند بسیاری دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت که در این راستا با طرح دعوی در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، علیه شورای این اتحادیه در سپتامبر 2014 موفق به اخذ رأی لغو تحریم‌های اروپا علیه خود شد. پس از آن شورای اتحادیه اروپا مجدداً در فوریه 2015 (قبل از اجرایی شدن برجام) با دلایل واهی این شرکت را مجدداً در فهرست تحریم‌های خود قرار داد که با اجرایی شدن برجام، مصوبه مربوط به قرار گرفتن مجدد این شرکت در فهرست تحریم‌ها، ابطال شد.

شرکت ملی نفتکش ایران قبل از اجرایی شدن برجام در خصوص مصوبه شورای اتحادیه اروپا طرح دعوی کرد که رأی اولیه به نفع شورای اتحادیه اروپا صادر شد ولی شرکت ملی نفتکش درخواست تجدیدنظر کرده است.

بر این اساس به نظر خبر مذکور برداشتی اشتباه از سوی نویسنده آن در خصوص رأی صادره در دعوی «اعتراض به قرار گرفتن مجدد در فهرست تحریم‌های اروپا» از سوی شرکت ملی نفتکش ایران است.

این در حالی است که با توجه به اجرایی شدن برجام، شرکت ملی نفتکش ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شده است و در حال حاضر در فهرست تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار ندارد و اعمال هرگونه تحریم مجدد علیه شرکت‌هایی که طبق برجام از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند، نقض آشکار برجام محسوب می‌شود.

لازم به یادآوری است که دادگاه اتحادیه اروپا مرجع صلاحیت‌دار برای وضع تحریم‌ علیه شرکت‌های خارجی نیست و وضع تحریم که بخشی از مقررات اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، جزو اختیارات شورای این اتحادیه است. این در حالی است که در خبر مذکور، از وضع تحریم علیه شرکت ملی نفتکش ایران توسط دادگاهی در اتحادیه اروپا، یاد شده است. بدیهی است که دادگاه‌ها، مرجع حل اختلافات هستند و نه مرجع وضع تحریم‌ یا تصویب قانون (جهت مشاهده صلاحیت دادگاه‌های اتحادیه اروپا می‌توان به سایت این اتحادیه مراجعه کرد).

مضافاً اینکه هیچ گونه ابلاغ رسمی از سوی دادگاه‌های اروپا که متضمن تحریم‌های مجدد علیه شرکت ملی نفتکش ایران باشد، به این شرکت واصل نشده است لذا خبر ابلاغ هم به این شرکت مندرج در خبرگزاری فارس به طور کامل تکذیب می‌شود.

بدیهی است چون دادگاه اتحادیه اروپا صلاحیت وضع تحریم ندارد، لذا نمی‌تواند شرکت‌های بیمه اروپایی را از بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی منع کند، در واقع این امر که نوعی تحریم تلقی می‌شود در صلاحیت شورای اتحادیه اروپا قرار دارد.

همانطور که پیش‌تر بیان شد، در حال حاضر نه تنها شرکت ملی نفتکش ایران بلکه سهامداران آن نیز تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا نیستند و از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون نیز هیچ‌گونه خبر رسمی در خصوص تحریم مجدد آنها وجود ندارد.

همچنین سایر موارد مربوط به برداشت از رأی موهوم در خبر مذکور نیز به طریق اولی تکذیب می‌شود.

توضیح فارس

به گزارش فارس، در جوابیه شرکت ملی نفتکش درباره خبر فارس به نکاتی اشاره شده است که باید بیشتر مورد تامل قرار بگیرند:
1- بر خلاف ادعای جوابیه شرکت ملی نفتکش، خبر فارس حاکی از این نیست که دادگاه اروپایی تحریم جدیدی را علیه این شرکت"وضع" کرده است. بلکه همانطور که در متن همان خبر تصریح شده است حکم دادگاه مربوط به نقض احکام قبلی دادگاه‌های اروپایی دانسته شده است.
2- خبرگزاری فارس به صراحت در همان خبر اشاره کرده است که تا زمانی که برجام برقرار باشد و لغو نشود، تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش اجرایی نخواهد شد. اگرچه در جوابیه شرکت ملی نفتکش به وجود این تحریم سنگین علیه شرکت اذعان شده است و بدیهی ست که با لغو برجام، تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش به صورت اتوماتیک و فوری باز خواهد گشت.

بر این اساس مهم‌ترین ارزش خبر فارس معطوف به دونکته است:
نخست آنکه اتحادیه اروپایی به دلایل سیاسی و حیثیتی و بدون توجه به الزامات و رویه‌های حقوقی تحریم شرکت ملی نفتکش را بازگردانده و در دادگاه‌ها نیز به دلایل محکمه پسند و صحیح ایران درباره دولتی نبودن شرکت ملی نفتکش و همچنین مطابقت خدمات ارائه شده از سوی آن شرکت با توافقات بین ایران و ۵ + ۱ قبل از توافق برجام کوچک‌ترین اعتنایی نکرده است.

دوم آنکه تحریم شرکت ملی نفتکش بر سر جای خود باقی مانده و در صورت نقض یا لغو برجام به صورت اتوماتیک نام این شرکت وارد تحریم می‌شود. در حالی که اگر دعوی حقوقی ایران مورد پذیرش قرار می‌گرفت ایران شانس دریافت غرامت سنگین از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم را داشت و در عین حال حتی با فرض لغو برجام هم نام این شرکت در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گرفت.

3- خبر گزاری فارس برای آنکه از مبهم نماندن خبر نخست که به دلیل عجله برای انتشار از تنظیم مناسبی برخوردار نبود مطمئن شود، کمتر از ۲۴ ساعت بعد با یک مقام مسئول در شرکت ملی نفتکش مصاحبه کرده و همه موارد منعکس شده در جوابیه شرکت ملی نفتکش را به همراه اطلاعات دقیق‌تری درباره حکم دادگاه اروپایی منتشر کرد تا جلوی هر نوع سوء برداشت از خبر اولیه گرفته شود.


منبع : فارس


کد مطلب: 15220

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/15220/توضيحي-درباره-تحريم-نفتكش

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir