۰

گله جديد عراقي

مدیرعامل شرکت ملی گاز جزئیات نقل و انتقالات پول حاصل از از صادرات گاز ایران به عراق را تشریح کرد و گفت: پول باید ار طریق یک بانک بین المللی مورد وثوق دو طرف و از طریق باز کردن ال سی انتقال داده شود که تعیین تکلیف آن طولانی شده است.
حمیدرضا عراقی - عصر نفت
حمیدرضا عراقی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، حمیدرضا عراقی در حاشیه بازدید از خط انتقال گاز 36 اینچ ایرانشهر به زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: من تا مطمئن نشدم این خط لوله تکمیل خواهد شد پا به زاهدان نگذاشتم اما همانطور که وعده داده بودم گاز خط هفتم سراسری از این خط به شهر زاهدان می رسد و امروز برای بازدید از این خط به زاهدان آمدم.

معاون وزیر نفت با اشاره به بد قولی های پیمانکار قبلی این خط لوله که به دولت قول داده بود پروژه را به صورت EPCF اجار کند اما نتوانست پول احداث این خط را تامین کند،گفت: با فشارهای بسیار زیاد و با مشقت فراوان توانستیم این پیمانکار را از احداث این خط لوله کنار بگذاریم و من از طرف همه دولت های قبل از مردم زاهدان درباره این موضوع عذرخواهی می کنم که کار انتقال گاز به شهر  زاهدان  طولانی شده است.

عراقی با تاکید براینکه گاز تا بهار سال 96 به این شهر می رسد،تصریح کرد: اما نیروگاه زاهدان فقط تا پایان اسفند ماه می تواند سوخت مایع دریافت کند و باید هر چه سریعتر خود را برای مصرف سوخت گاز اماده کند که هماهنگی های لازم با تهران انجام شده است.

وی با اشاره به خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار گفت: پس از اتمام احداث این خط لوله گاز احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابار و همچنین زاهدان به زابل آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به وضعیت صادرات گاز ایران به پاکستان و هند گفت: هند از این خط لوله کنار رفت اما پاکستان همچنان به گاز ایران نیازمند است  اما مسائل مالی و شرایط تحریم اجازه نداد تا پاکستان بتواند در موعد مقرر کار واردات گاز از ایران را انجام دهد.

وی با تکید براینکه ما آماده احداث ادامه خط لوله صادراتی گاز به پاکستان هستیم گفت: پاکستان نیز باید هر چه سریعتر این خط را تکمیل کند تا بتوانیم طبق قرارداد گاز را به این همسایه وصل کنیم.

عراقی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس با اشاره به اینکه قبلا گفته است اگر عراق پول ندهد از گاز خبری نیست و این ابهام ایجاد شده که مشکلاتی در قرارداد صادراتی گاز به عراق ایجاد شده است گفت: عراقی ها باید بدانند که ایران گاز مفت ندارد و در ازای صادرات گاز پول باید دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که مگر عراقی ها اعلام کرده اند ول گاز را نخواهند داد ادامه داد: خیر. عراقی ها حتی بسیار علاقه مند هستند تا گاز از ایران دریافت کنند.

عراقی تصریح کرد: موضوع مربوط به مباحثی است که بین ایران و عراق در خصوص شرایط دریافت پول صادرات گاز ایران به عراق مطرح شده، به طوریکه ما در مذاکرات خود اعلام کرده ایم یک بانک بین المللی که هر دو طرف آن را قبول داشته باشند باید معرفی شود و در این بانک ال سی باز شود که پول حاصل از فروش گاز ایران در این بانک واریز شود که این موضوع مقداری طولانی شده است.

عراقی با اشاره به حجم سالانه 10 میلیارد متر مکعبی صادرات گاز ایران به عراق (بغداد) گفت: درآمد حاصله از فروش گاز ایران براساس یک فرمول خاص تعیین می شود که مجموع قیمت های مختلف گاز در هاب های مختلف است و قیمت گازهای اتان، متان و شاخص های دیگری را نیز در برمی گیرد، بنابراین به طور مشخص نمی توانم اعلام کنم که از فروش گاز به بغداد چه مقدار درآمد عاید ایران خواهد شد.


منبع : فارس
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 15239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *