۰
اتفاقی عجیب در وزارت نفت

توتاليزه كردن پارس جنوبي براي خدمت به قطر!

وزیر نفت و مدیران دولت که توجه ویژه ای به میادین مشترک دارند و می گویند کشورهای همسایه برای توسعه نیافتن منابع مشترک در داخل پول خرج می کنند بهتر است به این پرسش پاسخ دهند که دلیل اعتماد به شرکتی که با رقیب ما «هم کاسه» است چیست و چرا باید به شرکتی که در حال غارت منابع ایران است اعتماد کرد؟
توتال - فرانسه
توتال - فرانسه
ميزنفت/ پس از آنکه شرکت توتال فرانسه برای حضور در میدان نفتی آزادگان خود را آماده کرد و اطلاعات این میدان را برای ارائه برنامه توسعه دریافت کرد حالا اعلام شده است که اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی در اختیار این شرکت قرار گرفته است تا یک ماه آینده وضعیت توسعه مهم ترین فاز پارس جنوبی مشخص شود آنهم با نقش آفرینی اساسی توتال.

بر اساس اخبار منتشر شده٬ در حال حاضر شرکت توتال فرانسه به موجب یک قرارداد محرمانه مشغول مطالعه مجموع ذخایر میدان گازی پارس جنوبی است. این بدان معنی است که وزارت نفت به قدری بر شرکت فرانسوی توتال حساب باز کرده است که اطلاعات میدان گازی پارس جنوبی را در اختیار شرکتی قرار داده است که در طرف دیگر این میدان در حال شراکت با قطری هاست و مسئولیت بخشی از تولید گاز در بخش عربی را بر عهده دارد.

برای درک بهتر اشتباه مهلک وزارت نفت در این خصوص باید بداینم که میدان گازی پارس جنوبی میان دو کشور ایران و قطر مشترک است که شرکت توتال با قراردادهای مشارکت در تولید٬ بخشی از استخارج گاز در سمت قطر را بر عهده دارد و از قرارداد چنان شیرینی بهره می برد که حاضر است همه چیز را فدای آن کند حتی ایران را.

فاز 11 پارس جنوبی به عنوان مرزی ترین فاز گازی ایران است که باید زودتر از سایر فازها به تولید می رسید اما توتال فرانسه با سرگردانی چند ساله ایران به بهانه تحریم های بین المللی٬ هیچ اقدامی صورت نداد و همزمان٬ به تولید حداکثری از طرف قطری پرداخت تا با معطل کردن ایران در این فاز٬ قطری ها را به اوج خوشبختی و درآمد برساند.

اعتماد بیجای مقامات نفت ایران در دو دولت گذشته منجر به غارت منابع گازی ایران توسط قطر و با نقش آفرینی عملیاتی توتال شد. این فاز به حال خود رها شده تا توتال فرانسه بابت افزایش استخراج گاز در بخش قطر٬ به سود کلانی دست یابد.

بخش مهمی از سود توتال فرانسه در صنعت نفت٬ منبعث از قراردادهای شیرینی است که با قطری ها امضا کرده است و نقش تعیین کننده ای در حوزه پارس جنوبی دارد. فرانسوی ها اما برای فریب دوباره ایران اطلاعات فاز 11 را از وزارت نفت دریافت کرده اند تا میدان پارس جنوبی را در طرف ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند آنهم به نام مشاوره!

در سفر چند هفته پیش وزیر نفت به الجزایر٬ مدیرعامل توتال خود را به این کشور رساند تا جلسه ای را با بیژن نامدار زنگنه برگزار کند؛ گرچه خبر دقیقی از این جلسه بیرون نیامد ولی چند روز بعد توتال اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در حوزه پارس جنوبی به ایران مشاوره دهد.

این بدان معناست که این شرکت بسیار علاقه مند است اطلاعات دقیق و بروز پارس جنوبی را از ایران دریافت کند و با تجزیه و تحلیل آن٬ نقشه راه تولید گاز از پارس جنوبی را مشخص کند. حال این پرسش بوجود می آید که دلیل چنین اعتماد بزرگی به این شرکت فرانسوی چیست؟ شرکتی که همه فعالیت و سودش در قطر است چرا باید اطلاعات بحش ایرانی را دریافت کند؟ آیا وزیر نفت نمی داند که توتال شریک بی چون و چرای قطری هاست و براحتی می تواند طوری به کشور برنامه دهد که برنده اصلی آن باز هم قطر باشد؟

گویا مسولان  وزارت نفت فراموش کرده اند که در جریان توسعه فازهای 2 و 3 ٬ ابهامات بسیاری بوجود آمد که این شرکت فرانسوی بجای برداشت گاز از لایه های مشترک٬ از لایه های مستقل٬ گاز استخراج و خدمت بزرگی به قطری ها کرد.

فرانسوی ها در توسعه پارس جنوبی در ایران طوری برنامه نوشتند که امروز وضعیت این مخزن دچار افت فشار شده است و در همین فاز 11 پارس جنوبی٬ فشار به قدری افت کرده است که برخی کارشناسان می گویند برداشت از این فاز٬ فاقد جذابیت اقتصادی است. مسئول این اشتباهات و ضربات وارد شده به منابع و منافع ملی کیست؟

توتال به اندازه کافی در پارس جنوبی عمکلرد منفی داشته است و طی سال های اخیر در تولید نفت و گاز از پارس جنوبی به نفع قطر٬ متبحرانه کار می کند و حالا که بند تحریم ها باز شده است٬ قصد دارد برای تحقق اهداف خود به ایران نزدیک شود. بطور قطع شرکتی که منافع خود را در قطر تعریف کرده است و ایران را فرصتی برای خدمت کردن به قطر می داند٬ نمی تواند برای حضور در پارس جنوبی کاندید مناسبی باشد که حالا می خواهد به ایران مشاوره بدهد!

وزیر نفت و مدیران دولت که توجه ویژه ای به میادین مشترک دارند و می گویند کشورهای همسایه برای توسعه نیافتن منابع مشترک در داخل پول خرج می کنند بهتر است به این پرسش پاسخ دهند که دلیل اعتماد به شرکتی که با رقیب ما «هم کاسه» است چیست و چرا باید به شرکتی که در حال غارت منابع ایران است اعتماد کرد؟

این شرکت جایگزین شرکت مرسک در لایه نفتی شده است و می خواهد میزان تولید نفت را لایه نفتی افزایش دهد؛ پیوند عمیق توتال و قطر مشخص و هویداست و اینکه این شرکت رسما اعلام کرده است علاقه دارد در پارس جنوبی به ایران مشاوره دهد خطر بزرگی است که امید است وزارت نفت آنرا رد کرده و رسما اعلام کند تا کنون هیچ اطلاعاتی از مخزن پارس جنوبی به توتال نداده و در آینده هم نخواهد داد.

در برداشت از مخازن مشترک٬ اطلاعات طرف مقابل اطلاعاتی حیاتی و مهم است که اگر طرف مقابل به آن دست یابد می تواند برنامه ریزی بهتری برای برداشت حداکثری از آن داشته باشد. توتال و فرانسوی ها بارها نشان داده اند که قابل اعتماد نیستند و تکیه به توتال در پارس جنوبی به ضرر کشور تمام خواهد شد.
 
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 15262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *