۰

خطاب به وزارت نفت: باید پول بدهید

در این زمینه وزرات نفت نیز باید به سمتی حرکت کند که استخراج و تولید نفت خود را در آب انجام دهد و برای این امر هزینه بپردازد تا شاهد خشک شدن تالاب برای استخراج نفت نباشیم
تالاب هورالعظیم- عصر نفت
تالاب هورالعظیم- عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، فرماندار هویزه گفت: بحث آبگیری تالاب هورالعظیم مورد مطالبه همه آحاد و اصناف جامعه است و امیدواریم از ظرفیت حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شود تا شاهد احیای هورالعظیم و برخورد مناسب با آن باشیم.

سعید کعبی در جلسه بررسی وضعیت تالاب هورالعظیم که روز گذشته (14 آبان‌ماه) در فرمانداری هویزه برگزار شد، اظهار کرد: باید فراتر از بعد ملی به قضیه تالاب هورالعظیم نگاه کرد زیرا آبگیری این تالاب نقش بسیار مهمی در مهار و کنترل ریزگردها در استان خوزستان و کشور دارد.

وی افزود: تمام مردم منطقه از نعمت وجود این تالاب نان می‌خورند؛ مردم در کنار هورالعظیم به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و هورالعظیم نقش بسیار مهمی در امرار معاش مردم داشت ولی اکنون با مشکلات به وجود آمده، این تالاب به یکی از منشاءهای ریزگردها تبدیل شده است.

کعبی تصریح کرد: امیدواریم با تعامل خوبی که میان مردم و نظام وجود دارد، بتوانیم مشکلات به وجود آمده در هورالعظیم را حل کنیم و به حل مشکل مهار ریزگردها کمک کنیم.

وی عنوان کرد: در این زمینه وزرات نفت نیز باید به سمتی حرکت کند که استخراج و تولید نفت خود را در آب انجام دهد و برای این امر هزینه بپردازد تا شاهد خشک شدن تالاب برای استخراج نفت نباشیم.

کعبی اظهار کرد: دولت اراده خود را معطوف به حوزه محیط زیست و به خصوص بحث هورالعظیم کرده است و امیدواریم با حق آبه در نظر گرفته شده و بارش‌هایی که اتفاق خواهد افتاد، شاهد جان گرفتن مجدد تالاب باشیم.

لزوم توجه به هورالعظیم برای حفظ امنیت منطقه مرزی هویزه

در ادامه این جلسه سیدعباس مشعشعیان، فعال محیط زیست خوزستان، گفت: مساله هورالعظیم خوزستان یک مساله امنیت ملی و ژئوپولتیک است و اگر بخواهیم یک اکوسیستم چند میلیون ساله را خشک کنیم مشکلات بسیار زیادی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: با توجه به این‌که شرکت‌های نفتی تجربه احداث دکل‌های شناور در خلیج فارس را دارند، می‌توانستد برای استخراج نفت در هورالعظیم، به جای خشکاندن تالاب از دکل‌های شناور استفاده کنند و مشکلات کنونی به وجود آمده را به بار نمی‌آوردند.

مشعشیان تصریح کرد: اگر تالاب‌ها خشک شوند، تالاب‌نشینان به حاشیه شهرها می‌روند؛ با توجه به این‌که هویزه یک منطقه مرزی است و از اهمیت خاصی برای امنیت کشور برخوردار است باید به هورالعظیم توجه ویژه کرد تا شاهد به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و ... در منطقه نباشیم.

خشک کردن هور یک مساله اجتماعی است

همچنین مسعود کنعانی، فعال محیط زیست خوزستان، در این جلسه گفت: دست بردن در اکوسیستم منطقه و انتقال‌های ظالمانه آب در روحیه مردم مناطق خوزستان تاثیر گذاشته است.

وی افزود: لطفا مسئولانی که از تهران به خوزستان می‌آیند به شعور مردم خوزستان احترام بگذارند و به توجیه مشکلات به وجود آمده در بحث ریزگردها و سایر مسایل زیست‌محیطی استان نپردازند زیرا ما فرزند این منطقه هستیم و خاک و منشاء این ریزگردها را به خوبی می‌شناسیم.

کنعانی تصریح کرد: خشک کردن هور یک مساله اجتماعی است و نباید اقدامی انجام داد تا جلگه‌ای را خشک کرد و کویری را به وجود آورد.


منبع : ایسنا
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 15493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *