۰

ضریب بازیافت میادین نفتی باید به 40 درصد برسد

مدیر امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت جزئیات توافقنامه امروز برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را تشریح کرد و گفت: امیدواریم 70 درصد کار و سرمایه‌گذاری و هزینه اجرای این پروژه در ایران انجام شود که باعث ایجاد کار برای ایرانی‌ها خواهد شد.
غلامرضا منوچهری - عصر نفت
غلامرضا منوچهری - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، غلامرضا منوچهری در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی به رهبری توتال و عضویت CNPC و پتروپارس اظهار داشت: قرارداد توسعه فاز 11 قبلاً با اعضای همین کنسرسیوم به صورت مجزا مراحلی را طی کرد اما به دلیل مشکلات مالی و تحریم به جایی نرسید، اما امروز قرارداد را شروع می‌کنیم و ظرف 40 ماه اولین تولید از مخزن آغاز می‌شود. 

وی تأکید کرد: قرارداد دو بخش مجزا دارد که یک بخش آن تأسیسات فراساحل و خطوط لوله و بخش دوم که با تأخیر بیشتر وارد مدار خواهد شد، تأسیسات تقویت فشار روی آب خواهد بود. 

منوچهری با بیان اینکه اولویت شرکت ملی نفت، میادین مرزی و مشترک است، گفت: افزایش برداشت یکی دیگر از اولویت‌های ماست و چه با استفاده از این ایستگاه تقویت فشار و چه اقدامات بعدی که برای ازدیاد برداشت در بخش‌های گاز و میعانات انجام می‌شود، در راستای افزایش ریکاوری از این میدان تلاش می‌شود.

مدیر امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارس جنوبی 45 تا 50 درصد کل ذخایر گازی ایران را تشکیل می‌دهد، گفت: فاز 11 حدود 834 میلیون بشکه میعانات گازی در جا و 569 میلیارد مترمکعب گاز دارد و انتظار داریم در این فاز به ضریب برداشت 70 درصد برسیم و پیمانکار به یک پرتفلیوی تولید متعهد است تا حجم قابل محاسبه‌ای از میعانات گازی را در یک دوره 20 ساله به ما تحویل بدهد. 

وی با تأکید بر اینکه در میادین نفتی افزایش ظرفیت تولید مشکل ما را حل نمی‌کند و مشکل ما حجم تولید در دوره قرارداد است، گفت: متوسط ضریب بازیافت ما 25 درصد است و اگر بتوانیم این ضریب را به 40 درصد برسانیم و در طول 15 سال آینده هر سال یک درصد به ضریب بازیافت اضافه کنیم، این کار باعث خواهد شد به تنهایی 6 هزار میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شود. 

منوچهری تصریح کرد: در میادین غرب کشور، همه شرکت ها بازیافت 40 درصدی را مطرح کردند و پیشنهاد بهتری هم برای لایه نفتی پارس جنوبی داشتیم که نشان می‌دهد باید از بازیافت حدود 20 درصد به بازیافت حدود 40 درصد حرکت کنیم. 

وی با بیان اینکه قرارداد میدان نفتی را نمی‌توانیم به صورت EPC ببندیم، چون پیمانکار ریسک تقبل نمی‌کند، گفت: اگر پیمانکار به تولید نرسد، در این قرارداد به اصل بازپرداخت سرمایه او لطمه خواهد خورد و به پاداش نمی‌رسد و عملاً ریسک به جای دولت، به سمت سرمایه‌گذار افتاده است. 

مدیر امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت اظهار داشت: پتروپارس به عنوان یک شرکت اکتشاف و توسعه ایرانی در این قرارداد حضور دارد تا انتقال تکنولوژی انجام شود، چرا  که در 10 یا 15 سال اخیر در دنیا پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در بالادست اتفاق افتاده است که ما به آن دسترسی نداشتیم و حضور شرکت خارجی می‌تواند بستر این انتقال تکنولوژی را فراهم کند که اوج آن افزایش بازیافت و EOR و IOR است. 

* 70 درصد پروژه فاز 11 در ایران انجام می‌شود

وی با بیان اینکه در این پروژه 4.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، گفت: برای افزایش ساخت داخل قرار است سکوها براساس مناقصه و رقابت بین‌المللی در ایران ساخته شود.

منوچهری تأکید کرد:‌ امیدواریم 70 درصد کار و سرمایه‌گذاری و هزینه اجرای این پروژه در ایران انجام شود و این باعث ایجاد کار برای ایرانی‌ها خواهد شد. 

وی با اشاره به تکمیل زنجیره تولید و حداکثرسازی ارزش افزوده گفت: میعانات تولیدی این فاز برای سیراف و ستاره خلیج فارس به مصرف می‌رسد و اتان و ال‌پی‌جی آن هم در پتروشیمی استفاده می‌شود. 

وی در ادامه گفت:‌لیدر کنسرسیوم شرکت توتال است که 50.1 درصد سهم دارد و شرکت پتروپارس با 19.9 درصد و شرکت CNPC از چین با 30 درصد دیگر شرکای کنسرسیوم هستند. 

وی تأکید کرد: مذاکره برای فاز دوم آزادگان شمالی را با CNPC در برنامه داریم و به زودی پروژه‌های بزرگی در غرب کارون و پارس جنوبی افتتاح خواهد شد. 

وی ادامه داد: مدت قرارداد 20 سال و مدت اجرای پروژه چهار سال است و دوره بازپرداخت سرمایه 10 سال و دوره بازپرداخت پاداش 20 سال خواهد بود و اگر هزینه پیمانکار بالا برود، به پاداش او ضربه می‌خورد. 

منوچهری ادامه داد: این اولین قرارداد آی‌پی‌سی با کنسرسیوم خارجی است که 95 درصد نیروهای به کار گرفته شده ایرانی خواهند بود، 30 حلقه چاه در دو سکو حفر خواهد شد و کل ظرفیت تولید به 58 میلیون مترمکعب خواهد رسید و در طول 20 سال متوسط عملکرد 1.8 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد بود و یک سکوی تقویت فشار 15 تا 20 هزار تنی در آن نصب خواهد شد. 



منبع : فارس
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۵۴
کد مطلب: 15568
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *