۰
روسها به غرب ایران می روند

چنگوله در تیررس لوک اویل

درمیان شرکت های متقاضی برای توسعه ميدان چنگوله٬ شرکت لوک اویل روسیه جدی تر از سایر شرکت ها و متقاضی ها وارد گود شده است و بنظر می رسد در نهایت توسعه این میدان نفتی به روسها واگذار شود.
لوک اویل - عصر نفت
لوک اویل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت٬ یک منبع آگاه  با بیان اینکه تاکنون شرکت لوک اویل روسیه، یک شرکت نروژی و چند شرکت اروپایی، برای توسعه و سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میدان چنگوله، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و هم‌اکنون در انتظار تصمیم نهایی شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری کامل طرح توسعه این میدان هستیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره این میدان٬ حجم نفت درجای  چنگوله را به میزان حدود 1.5میلیارد بشکه و با درجه API حدود ۲۲ برآورد شده است که مطالعات و تهیه طرح جامع توسعه مخزن چنگوله از سوی گروه انرژی دانا تهیه شده است و در بخش تحت‌الارضی این میدان، یک حلقه چاه اکتشافی و یک حلقه چاه توصیفی وجود دارد که در مرحله توسعه زودهنگام میدان، تعمیر و تکمیل و تولیدی می‌شوند.

هم‌اکنون مجوزهای زیست محیطی، تحصیل اراضی و پاک‌سازی منطقه از مین‌های و مهمات عمل نکرده باقی مانده از هشت سال جنگ تحمیلی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این میدان، همچون جاده‌های دسترسی، خطوله لوله انتقال آب و برق، پوشش مخابراتی و شبکه ارتباطی، محل چاه‌ها، اقامتگاه و... اخذ شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش٬ مخزن بنگستان میدان چنگوله با میدان آذر و میدان آذر با میدان بدرای عراق مشترک است؛ این در حالی است که در اقدامات و مطالعات اولیه اکتشافی، چنگوله، یک میدان مستقل در نظر گرفته شده بود، اما پس از اجرای عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی و تفسیر داده‌های حاصل از آن، اشتراک ساختمانی میدان چنگوله با میدان نفتی آذر اثبات شد و پس از آن، با توجه به محرز شدن مشترک بودن این میدان، توسعه آن در ردیف پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و در سال گذشته مجوز حفر یک حلقه چاه جدید برای تکمیل اطلاعات استاتیکی و دینامیکی مخزن برای آن صادر شد.

در طرح توسعه میدان مشترک چنگوله، 2 فاز اجرایی طراحی و برنامه‌ریزی شده است؛ در مرحله نخست توسعه این میدان که فاز تولید زود هنگام آن نیز است، پیش بینی شده که در مدت 36 ماه با سرمایه‌گذاری حدود 200 تا 250 میلیون دلاری و با حفاری چهار حلقه چاه و تعمیر 2 چاه موجود، تولید نفت چنگوله به ١٥ هزار بشکه در روز برسد.

در بخش سطح‌الارضی توسعه میدان چنگوله نیز ساخت کمترین تأسیسات مورد نیاز برای بهره‌برداری از طرح تولید زودهنگام شامل: ساخت واحدهای تفکیک‌گر و تأسیسات جداسازی نفت و گاز مرحله نخست، پمپ‌های انتقال، تأمین برق از طریق دیزل ژنراتور، حوضچه تبخیر، مشعل، خطوط لوله جریانی و تأسیسات سرچاهی در برنامه قرار دارد.

فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک چنگوله نیز در مدت 44 ماه اجرا می‌شود که در این مرحله ١٣ حلقه چاه جدید حفاری و تأسیسات زیربنایی، واحد بهره برداری و خطوط لوله مورد نیاز ساخته می‌شود تا از این طریق 35 هزار بشکه دیگر به تولید روزانه نفت از میدان چنگوله افزوده شود.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی چنگوله حدود 2.2 میلیارد دلار برآورد شده است؛ تولید نفت از میدان مشترک چنگوله در مجموع با حفر 19 حلقه چاه در مدت 60 ماه به 50 هزار بشکه در روز می‌رسد و عمر بهره‌برداری از این مخزن 30 سال خواهد بود.
 
میدان نفتی چنگوله، یکی از میدان‌های هیدروکربوری موجود در ساختمان زمین‌شناسی بلوک اکتشافی اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام و در میان 2 شهر مهران و دهلران واقع شده است و سازند بنگستان میدان چنگوله، به عنوان دومین میدان مهم منطقه ایلام، به شمار می‌رود.

منطقه كوهستاني چنگوله در آغاز جنگ تحمیلی به دست عراقی‌ها افتاد و مین‌گذاری وسیعی در آن انجام شد. سرانجام ارتفاعات چنگوله در عملیات والفجر پنج در بهمن‌ماه 1362 آزاد شد.
 
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 15616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *