۰

افزایش قاچاقِ سوخت با تدابیری از جنس ژنرال

علی رغم خوش خیالی مسئولان نفتی، آمارهای جدید اعلام شده توسط مدیران محلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد قاچاق بنزین در مناطق مرزی مانند زاهدان و کردستان در ۶ ماه اول امسال رشد چشمگیری داشته است .
زنگنه - عصر نفت
زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، سامانه ی هوشمند کارت سوخت اطلاعات دقیقی از میزان مصرف سوخت در کشور، خودروهای در حال تردد و میانگین مصرف سوخت این خودروها را در اختیار برنامه ریزان قرار می دهد. حذف این سامانه، عملا کشور را از نظارت دقیق بر روند عرضه ی بنزین در جایگاه ها محروم خواهد کرد.

قاچاق بنزین با توجه به حذف کارت سوخت افزایش یافته است هرچند که وزارت نفت سکوت کرده است. بررسی میدانی نشان داده است مردم نگران افزایش قیمت بی حساب و کتاب بنزین توسط دولت هستند و معتقدند وجود کارت سوخت مفیدتر از حذف آن است؛ با این وجود بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت علاقه ویژه ای به حذف کارت سوخت بنزین داشت و درست برخلاف توصیه های مراکز ضد فساد و قاچاق این مهم را پیگیری کرده و در نهایت مهم ترین عامل کنترل مصرف سوخت و شفافیت را حذف کرد.

علی رغم خوش خیالی مسئولان نفتی، آمارهای جدید اعلام شده توسط مدیران محلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد قاچاق بنزین در مناطق مرزی مانند زاهدان و کردستان در ۶ ماه اول امسال رشد چشمگیری داشته است . به ویژه در زاهدان که رشد تقاضای بنزین ۵% بوده است. در حالی که میانگین رشد مصرف در کل کشور در ۶ ماه اول امسال ۳٫۸% بود این رشد مصرف بی سابقه در شرایطی رخ داده است که سال گذشته که هنوز قاچاق بنزین چندان مطرح نبود رشد مصرف در این شهرستان ها منفی بود.

از همه تعجب برانگیزتر این است که در طول یک سال و نیم اخیر نهادهای نظارتی مهم مانند سازمان بازرسی کل کشور هرگز برای دفاع از کارت سوخت به عنوان مهمترین سامانه شفافیت زا در حوزه عرضه سوخت سینه سپر نکرده اند و اقدام خاصی انجام نداده اند. به عنوان مثال چرا سازمان بازرسی کل کشور با توجه به آمار رشد قاچاق بنزین شهرهای مرزی به مسئولان وزارت هشدار نمی دهند که مطلع باشند با کنار گذاشتن کارت سوخت در عرضه این فرآورده نفتی چه بلایی بر سر کشور می آید؟

در کل برای این سامانه هزینه سنگین شده است علاوه بر این که اگر قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند ما دوباره باید یارانه بنزین را برای اقشاری از مردم برقرار کنیم و بنزین دو نرخی می شود و در آن قطعا هم به سامانه ای برای کنترل و مدیریت این امر نیاز داریم.

مخالفان کارت سوخت باید جواب دهند که اگر قیمت جهانی بنزین افزایش یابد و قاچاق بنزین در کشور مقرون به صرفه شده و رشد کند و شاهد انحراف از شبکه ی بنزین باشیم، چه باید کرد؟

 



منبع : دانشجو ازاد
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 15655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *