۰

24 ساعت تا رستگاری اعضای اوپک

کمتر از 24 ساعت دیگر اجلاس 171 اوپک در وین برگزار می‌شود که با تصمیم احتمالی اعضا مبنی بر کاهش سقف تولید نفت، قیمت طلای سیاه به بیش از 50 دلار در هر بشکه می رسد.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، فردا اجلاس 171 وزارتی اوپک با حضور تمام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین برگزار می شود.

براساس اظهارات وزرای نفت کشورهای عضو  اوپک مهمترین تصمیم این جلسه تعیین سهم تولید برای هریک از اعضا و درنهایت احتمالا تعیین سقف جدید تولید اعضا برای مدت 6 ماه آینده است.

زنگنه: اگر اجلاس سیاسی نشود به نتیجه می رسیم

بیژن زنگنه پیش از ترک ایران در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن این جلسه اوپک گفته بود من واقعا فکر می‌کنم که اگر بخواهیم بر مبنای یک نگاه اقتصادی و کسب و کار به مسئله اوپک نگاه کنیم و کاهش تولید، خیلی زود می توانیم به نتیجه برسیم و آن تصمیمی که در الجزایر گرفته شده برای سقف تولید اوپک به میزان ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه و حداکثر ٣٣ میلیون بشکه در روز برای موارد اضطراری این را زود محقق کنیم.

اما اگر اراده سیاسی بیاید و بخواهد در این کار دخالت کند،کار مشکل می شود و تصمیم گیری سخت خواهد شد . من امیدوارم بر اجلاس چهارشنبه ما همان روح اقتصادی حاکم باشد. نفت به عنوان ابزاری سیاسی به کار برده نشود تا بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم.

زنگنه ادامه داد: ما همیشه به عنوان بنیانگذار اوپک یک همکاری قوی داشتیم و همیشه سعی کردیم این سازمان نقش موثری داشته باشد. هیچ‎وقت نگفتیم اوپک را رها کنیم و نفت را به بازار و تحولات بازار بسپاریم و همیشه در جهت امنیت عرضه تلاش کردیم، الان هم نهایت همراهی و انعطاف خودمان را با اوپک داشتیم.

وزیر نفت عربستان: عرضه و تقاضا در سال 2017 متعادل می شود

صحبت های زنگنه مبنی بر همکاری ایران برای به نتیجه رسیدن اجلاس اوپک نشان می دهد که ایران قصد دارد توافق در اجلاس 171 اوپک صورت گیرد و تمام تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد،اما ظاهرا عربستان علی رغم اظهاراتی که در گذشته مبنی بر همکاری با دیگر اعضای اوپک داشت تا این اجلاس به نتیجه برسد ولی در روزهای اخیر  دوباره بر طبل ناسازگاری خود می کوبد.

خالد الفلاح وزیر نفت عربستان با عدم حضور در اجلاس فنی اوپک اعلام کرد نیازی به دخالت اوپک در بازار نفت برای سال 2017 نیست زیرا عرضه و تقاضا در این سال متعادل خواهد شد.

قیمت نفت کاهش یافت

تا پیش از صحبت های وزیر نفت عربستان که بزرگترین کشور تولید کننده نفت در میان اعضای اوپک است، قیمت نفت در حال افزایش بود و حتی به قیمت های 48 دلار نیز رسید،اما همین‌که مشخص شد احتمالا عربستان به دنبال دستیابی توافق میان اعضای اوپک نیست بهای قیمت نفت روند نزولی به خود گرفت.

برخی از کارشناسان بازار نفت پیش بینی کرده‌اند اگر این اجلاس به نتیجه برسد قیمت نفت به حدود 40 دلار باز خواهد گشت اما با دستیابی به نتیجه دلخواه که همان تعیین سهمیه جدید است قیمت نفت به بیش از 50 دلار نیز خواهد رسید.

پیشنهاد الجزایر برای کاهش تولید نفت

وزرای نفت ایران و الجزایر در هفته گذشته دیداری با یکدیگر داشتند که در این دیدار وزیر نفت الجزایر پیشنهاد کاهش تولید یک میلیون 100 هزار بشکه ای را برای اعضای اوپک و کاهش 600 هزار بشکه ای نفت را برای غیر اوپکی ها مطرح کرد.

در بسته پیشنهادی الجزایر سهم تولید هر یک از اعضا مشخص شده است بهطوریکه هر کشور می داند باید چه مقدار نفت تولید کند.

زنگنه پس از دیدار با وزیر نفت الجزایر اعلام کرد ایران به پیشنهاد الجزایر می اندیشد و نتیجه آن را در اجلاس اوپک بیان خواهد کرد.

کمتر از 24 ساعت دیگر اجلاس 171 اوپک با حضور اعضا در مقر دائمی این سازمان برگزار خواهد شد که با این شرایط باید صبر کرد و منتظر ماند تا مشخص شود آیا قیمت نفت به 50 دلار می رسد ویا اینکه روند نزولی طلای سیاه ادامه خواهد یافت.



منبع : فارس
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 15817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *