۰
مدیرعامل توتال:

شریک قوی قطر پترولیوم هستیم

مدیرعامل توتال - عصرنفت
مدیرعامل توتال - عصرنفت
ميزنفت/ متن زیر بخش دوم اظهارات جدید مدیرعامل توتال درباره قیمت نفت، حضور در خاورمیانه و استراتژی کسب‌وکار است که توسط کانال اقتصاد و نفت منتشر شده است.

*این نخستین بار در تاریخ نفت و گاز به شمار می‌رود که روسیه بحث درباره احتمال فریز را آغاز کرده است. با روسیه و عربستان که هر یک روزانه 11 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند، عربستان سعودی اکنون همتایی دارد و در نتیجه یک دینامیک مثبت خلق شده است. البته من انتظار ندارم که قیمت‌ها به سرعت افزایش یابند.

* مردم درباره دینامیک بازگشت تولیدکنندگان نفت آمریکایی به تولید اغراق می‌کنند. درست است که شاهد بازگشت دکل‌های آمریکایی به صحنه بودیم، ولی اکنون 450 دکل وجود دارد که در مقایسه با رقم سال 2014، یعنی حدود 1400 دکل، ناچیز است. مشخص نیست چه تعداد از این بازی‌گران با افزایش قیمت نفت به بالای 50 دلار تصمیم به سرمایه‌گذاری دوباره می‌گیرند.

* آنچه ما درباره میدان الشاهین قطر پیشنهاد دادیم، یک امتیاز با دستیابی به 30 درصد از منابع و تولید بود. الشاهین میدانی بزرگ با تولید 300هزار بشکه در روز و سهم توتال حدود 700-800 میلیون بشکه است. اجازه دستیابی که توسط قطر پیشنهاد داده شد، بسیار جذاب بود و همراستا با ترتیبات سرمایه‌گذاری ماست.

* ما، شریک قوی قطر پترولیوم هستیم. ما می‌توانیم همکاری خود را در جایی که LNG، نفت، پتروشیمی و پالایش وجود دارد افزایش دهیم.

* دنیا کوچک است و در منطقه خاورمیانه ما مهم هستیم. در ابوظبی ما اولین کسی بودیم که تصمیم گرفتیم به سمت ADCO حرکت کنیم و Adma-Opco خواهد آمد. ما بیش از 80 سال است که آنجا هستیم. عراق هم یک گزینه دیگر است که به دلیل رقابت بالا بر سر حاشیه سود پایین در هر بشکه، نتوانستیم به انتظارت‌مان در آنجا برسیم. در ایران توانستیم مستقیماً مذاکره کنیم که کمک کرد به انتظارات‌مان دست یابیم.

* دولت عراق تحت فشار است و مشکل پرداخت از ابتدای 2015 شروع شد. آنها در جنگ با داعش هستند که منابع مالی آنها را معطوف به خود کرده است. در 2015 مشکلاتی وجود داشت چراکه قراردادها چندان خوب نبودند. اما شرایط اکنون به ثبات رسیده است و مذاکرات مثبتی با دولت داشته‌ایم. در حال مذاکره برای آغاز فاز سوم حلفایه (Halfaya) هستیم. مقام‌های عراقی نفت بیشتری می‌خواهند، اما باید بدانیم که تصمیم‌گیری همراه با اوپک صورت می‌گیرد. انگیزش تخصیص سرمایه، به دلیل حاشیه سود پایین شرکت‌ها، مساله‌ساز است.

* استراتژی من این است: در کسب‌وکار محصولات پایه که نوسان زیادی وجود دارد، باید در زمانی که قیمت‌ها پایین هستند سرمایه‌گذاری کنید؛ چراکه هزینه‌ها نیز در آن زمان کمترند. ولی برای این کار به پول نیاز دارید. از 2017 دوباره پروژه‌های جدیدی تصویب خواهیم کرد (پروژه‌های ایرانی، و نیز الشاهین، آنگولا، نیجریه و برزیل). ما در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم پروژه‌های جدیدی تصویب کنیم و از منافع هزینه‌های پایین بهره‌مند شویم. هدف‌گذاری ما تصویب 8-6 پروژه جدید در سال آتی است.
 
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 15907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *