۰
۱

ادعای بزرگ منوچهری

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری سنگین، این امکان وجود دارد که تا ۷.۵ درصد افزایش متوسط ضریب برداشت از میادین نفتی کشور داشته باشیم که برابر با ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش افزوده بیشتر است.
غلام رضا منوچهری - عصر نفت
غلام رضا منوچهری - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران عصر امروز در مراسم امضای تفاهم‎نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت شل انگلیس اظهار داشت: پس از رفع تحریم‎ها از سوی کشورهای 1+5 و سازمان ملل، شرکت ملی نفت ایران توانست به خوبی ظرفیت‎های خود را بازیابی کند به طوری که هم اکنون تولید روزانه نفت خام ایران به حدود ٤ میلیون بشکه در روز رسیده و تا پایان سال جاری شمسی، به ارقامی که در اوپک تدکید شده می رسانیم.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران و کارکنان آن در دوران تحریم توانایی خود را در توسعه میدان‎های نفت و گاز نشان دادند، در این دوران فازهای 12، 15، 16، 17، 18 پارس جنوبی توسعه یافتند و بخش عمده ای از فعالیت‎های توسعه ای فازهای 19، 20 و 21 نیز در دوران تحریم ها انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه "ظرفیت فعلی تولید گاز در پارس جنوبی 460 میلیون مترمکعب در روز است، گفت: این ظرفیت تا پایان امسال به حدود 520 میلیون مترمکعب در روز می رسد و تا پایان سال اینده فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی نیز رفته رفته به مدار تولید وارد می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری موجود در ایران، صنعت نفت ما نیازمند سرمایه گذاری‎های گسترده است و نیاز به سرمایه گذاری بین‎المللی برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده اجتناب ناپذیر است.

منوچهری با اشاره به مذاکرات متعددی که با شرکت های خارجی در یک سال اخیر انجام شده، گفت: تاکنون 15 تفاهم‎نامه با شرکت‎های بین‎المللی امضا کردیم و با 12 شرکت دیگر نیز در حال مذاکره ایم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از همکاری با شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه بخش اکتشاف نفت خبر داد و گفت: در زمینه اکتشاف گاز، چشم انداز روشنی پیش روی کشور است.

منوچهری درباره تفاهم‎نامه امروز شرکت ملی نفت ایران با شرکت شل اذعان داشت: بر مبنای این تفاهم‎نامه مطالعه میدان گازی کیش و میدان‎های نفتی آزادگان و یادآوران به شرکت شل سپرده می شود.

وی افزود: ذخایر نفت درجای میادین یادآوران و آزادگان حدود 65 تا 67 میلیارد بشکه است؛ چینی ها پیش از این بر اساس ضریب طبیعی تخلیه مخزن که جدود 5.5 تا 6 درصد است با ایران مذاکره کرده بودند که این ضریب برداشت برای ایران قابل قبول نیست بلکه به دنبال ان هستیم که ضریب برداشتی حدود 20 درصد از میدان آزادگان داشته باشیم.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باتوجه به افق ٢بیست ساله ای که برای توسعه این میدان‌ها در نظر داریم، انتظار این است که شرکت شل پیشنهاد خود را برای تولید تجمعی و دستیابی به ضریب بازیافت بالاتر در این میدان‌ها به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد؛ این امر بدون شک بسیار سرمایه بر است و نیاز به فناوری‌های نوین دارد.

وی ادامه داد: پیش از این تفاهم نامه هایی با شرکت های دیگری چون شرکت های ژاپنی و شرکت توتال فرانسه در میدان ازادگان جنوبی امضا شده که هر شرکت که بتواند طرح توسعه ابتدایی بهتری مبنی بر ضریب بیشتر افزایش تولید در طول 20 ساله را ارائه دهد، ائدامه کار تا امضای آن قرارداد را با ان شرکت مورد مذاکره قرار می دهیم و حتی ممکن است پس از بررسی نتایج مطالاعات، از کنسرسیرومی متشکل از شرکت های مطرح در این زمینه استفاده کنیم.

منوچهری با بیان اینکه "اساس کار ما بر برگزاری مناقصات است"، گفت: همان طور که پیش از این هم اعلام شده است حضور شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های بین المللی در قراردادهای جدید نفتی الزامی است و در برخی میدان‌ها هم شرکت‌های ایرانی به عنوان راهبر اصلی فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: از بین 11 شرکت ایرانی که برای فعالیت در قالب شرکت‏های اکتشاف و تولید صاحب صلاحیت شناخته شده اند با پنج شرکت برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در حال مذاکره هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره توسعه این میدان‌ها با برگزاری مناقصه بین المللی و با حضور شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

منوچهری با اشاره به اینکه 10 درصد ذخایر نفتی ایران در دو میدان آزادگاتن و یاداوران است، گفت: اگر یک درصد ضریب برداشت بیشتر در این میدان ها اجرایی شود به معنای 0.7 میلیارد بشکه است که با قیمت های روز، برابر با 35 میلیارد دلار ارزش افزوده خواهد بود.

وی ادامه داد: متوسط ریکاوری و بازیافت مخازن نفتی کشور در حال حاضر بین 25 تا 27 درصد استف در زمینه افزایش برداشت نیاز به سرمایه گذاری سنگینی داریم و این امکان وجود دارد که تا 7.5 درصد افزایش متوسط ضریب برداشت از میادین نفتی کشور داشته باشیم که برابر با 400 میلیارد دلار ارزش افزوده بیشتر است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: از شرکت های خارجی خواسته ایم به موازات انجام کارهای مطالعاتی، و علاوه بر تشکیل شرکت در ایران، نسبت به تشکیل دفاتر مطالعاتی و استخدام فارغ التحصیلات دانشگاههای کشور ما اقدام کنند.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 15932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
فعلا که ایشون پاکنژادوخلیلی که بتازگی به جمع پیوسته سوارند ودر حال تاختن به سمت بیچارگی نفت هستند واینها یه مشت حرف است که زده میشودکوگوش شنوا