۰

مدیرنفتی در راس وزارت امور خارجه/ جزئیات

«رکس تیلرسون» مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز «اکسون موبیل» آمریکا گزینه اصلی برای سمت وزیر امور خارجه در دولت ترامپ است.
تیلرسون و پوتین - عصرنفت
تیلرسون و پوتین - عصرنفت
به گزارش ميزنفت٬ یکی از مسئولان تیم انتقال قدرت دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا اعلام کرد «رکس تیلرسون» مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز «اکسون موبیل» آمریکا گزینه اصلی برای سمت وزیر امور خارجه در دولت ترامپ است.

خبرگزاری رویترز از گرند رپیدز (میشیگان) گزارش داد: این منبع افزود دونالد ترامپ جمعه با رکس تیلرسون دیدار کرد و ممکن است شنبه یا یکشنبه نیز بار دیگر با او دیدار کند.

جایگاه تیلرسون پس از کنار‌‌ه‌گیری رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، برای تصدی وزارت خارجه تقویت شد.

مسئول تیم انتقالی ترامپ که خواست نامش فاش نشود افزود تیلرسون 64 ساله در ارزیابی‌های ترامپ از میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا که دو بار با ترامپ دیدار کرده، پیشی گرفته است.

اما این منبع خاطر نشان کرد میت رامنی در کنار جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، باب کروکر سناتور تنسی و جیمز استاوریدیس آدمیرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا همچنان یکی از گزینه‌هاست.

اگر تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شود، روابط تجاری او نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. اکسون موبیل در بیش از 50 کشور فعال است و مدعی است که در شش قاره جهان به اکتشاف نفت و گاز مشغول است.

اکسون موبیل در سال 2011 با روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفت دولتی روسیه، برای اکتشاف و تولید مشترک نفت قرارداد امضاء کرد. پس از آن این شرکت 10 شرکت سرمایه‌گذاری مشترک برای طرح‌هایش در روسیه تشکیل داد.

در سال 2013، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جایزه «رسم دوستی» روسیه را به او اهدا کرد. اما تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به علت ضمیمه کردن کریمه، برای اکسون موبیل گران تمام شد و این شرکت مجبور شد برخی طرح‌های خود را در روسیه رها کند که یک میلیارد دلار ضرر را برای آن به دنبال داشت. تیلرسون از منتقدان تحریم است.

ترامپ از گرم‌تر شدن روابط با مسکو سخن گفته است که نگرانی‌های را کنگره در مورد اینکه او بخواهد برخی تحریم علیه روسیه را لغو کند یا کاهش دهد، موجب شده است.

تیلرسون از سال 2006 رئیس و مدیر اجرایی اکسون موبیل است و انتظار می رود که سال آینده بازنشست شود. اگر تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا شود، تغییرات آب و هوایی نیز می تواند یک موضوع مورد اختلاف دیگر باشد.

دفتر دادستانی نیویورک در حال حاضر تحقیقاتی را در مورد اکسون موبیل به اتهام گمراه کردن سرمایه‌گذاران، مسئولان تنظیم مقرارت و مردم در مورد گرم شدن زمین انجام می دهد.
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 15948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *