۰

حجم پرداخت‌های بانکی میان ایران و روسیه ۳ برابر شد

وزیر انرژی روسیه از برگزاری اجلاس مشترکی سطح بالایی میان مقامات ایران و روسیه خبر داد و گفت: حجم گردش مالی میان ایران و روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد داشته است.
نواک٬ وزیر نفت روسیه - عصرنفت
نواک٬ وزیر نفت روسیه - عصرنفت
به گزارش ميزنفت به نقل از فارس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و رییس طرف روس در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در مراسم اختتامیه این اجلاس گفت: امروز در تهران هیات بزرگی از روسیه آمده است که نمایندگانی از 300 شرکت، اعضای شورای فدرال، و چند تن از استانداران در آن حضور دارند که نشانه توسعه روابط میان دو کشور است چراکه ما ایران را یک همسایه خوب و یک شریک و دوست مطمئن می دانیم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر سطح روابط میان دو کشور ایران و روسیه به سطح بالایی رسیده است که قبلا سابقه نداشته است، افزود: این روابط هم اکنون در حال رشد است که وجه مشخص و مشترک این روابط احترام متقابل بین دو کشور است که کمک کرده در حوزه های مختلف به راحتی به توافق برسیم.

نواک شاهد دیگری بر گسترش روابط میان دو کشور را دیدارهای فراوان روسای جمهوری ایران و روسیه دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن تماس های دایمی بین وزارتخانه ها و قانونگذاران دو کشور به صورت مرتب برقرار بوده است که امروز با جمع بندی کارهای انجام شده طی یکسال گذشته، برنامه جدیدی برای همکاری های آینده مشخص شده تا به یک موضوع مشترک برای تعامل در آینده برسیم.

وزیر انرژی روسیه به کار فشرده ای که طی یک سال گذشته در همه حوزه ها در جریان بود اشاره کرد و گفت: نتیجه آن در سند تهیه شده امروز قابل مشاهده است که این پروتکل میان دو طرف امضا می شود.

وی از افزایش 80درصدی حجم گردش پول میان دو کشور طی سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر آن مطالعه منطقه آزاد تجاری میان ایران و روسیه بنام اورآسیا انجام شده که 30 نوامبر در جلسه شواری اتحادیه اورآسیا که همه کشورهای عضو اتحادیه در آن حضور داشتند تایید کردند که مذاکرات برای امضای توافقنامه موقتی را با ایران شروع کنیم که اگر این توافقنامه امضا شود قدم بزرگی در گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه انجام می شود.

نواک از برگزاری اجلاسی در سطح بالاتر در تاریخ 26 دسامبر در روسیه خبر داد و اظهار کرد: قطعا اولویت ما طرح های همکاری و مشارکت در اجرای طرح های بزرگ است و قدم بزرگ در این راستا اختصاص یک وام بزرگ دولتی در حوزه صادرات در حال انجام است.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به امضای دو سند دیگر در ارتباط با نیروگاه حرارتی بندرعباس و برقی کردن راه آهن گرمسار به اینچه برون خاطرنشان کرد: به اطلاع می رسانم امضای موافقنامه برای حفاظت از سرمایه گذاری های ایران و روسیه در مراحل نهایی قرار دارد که تصویب این سند به سرمایه گذاران دو کشور این اطمینان را می دهد که سرمایه گذاری آنها از ثبات برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به برقراری خط هوایی تهران به آستاراخان و تهران به سوچی افزود: در حوزه همکاری های استانی هم می بینیم که شرکای تجار در استان های ایران  روس ها هستند که نشان می دهد که تجار ایرانی فقط به جنوب روسیه که منطقه سنتی تجارت میان دو کشور است، توجه نشان نداده اند و به شمال غرب، مرکز، اورال، قفقاز و سیبری نیز توجه نشان داده اند.

این مقام مسئول روسی تصریح کرد: بدون شک اگر بخواهیم تحرک جدی را در روابط اقتصادی میان دو کشور برقرار کنیم لازم است که عملیات بانکی میان دو کشور را همچون قبل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سه برابر شدن حجم پرداخت‌های بانکی میان دو کشور افزود: اسنادی که امروز امضا می شود حاکی از علاقه دو طرف برای همکاری در حوزه های مختلف دارد.

در پایان 9 سند همکاری میان کشورهای ایران و روسیه میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

لیست اسناد امضا شده در سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه عبارتند از :

1-     یادداشت تفاهم همکاری میان موسسه بیمه صادراتی روسیه (اکسی آر) با بانک پاسارگاد

3-   یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های استاندارد سازی میان سازمان ملی استاندارد ایران و آژانس فدرال مقررات فنی و اندازه شناسی روسیه

4-     یادداشت همکاری بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز پروم روسیه

5-     نقشه راه صنعت 2020-2016

6-      تفاهمنامه همکاری شورای تجاری روسیه و ایران و اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه

7-     موافقتنامه تامین مالی پروژه نیروگاه‌های حرارتی

8-     موافقتنامه تامین مالی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار- اینچه برون

9-     یادداشت تفاهم سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 15984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *