۰

تحریم آمریکا کار دست غربی‌ها داد

ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در تهران گفت، سرمایه گذاران روسی احتمالا قادر هستند سریعتر از رقبای اروپای غربی شان وارد بازار ایران شوند، زیرا بانک های روسی محدودیت کمتری از جهت تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا دارند.
روحانی و پوتین - عصر نفت
روحانی و پوتین - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در حالی که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از بلندپروازی مسکو برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار عمده در ایران سخن گفته، شرکت های روسی از جمله گازپروم روز گذشته مجموعه ای از  توافقات اولیه را با ایران منعقد کردند که می تواند منجر به امضای قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار شود.

یک هیئت تجاری روسیه در جریان سفر به تهران 9 موافقتنامه در صنایع مختلف از انرژی گرفته تا ریلی به امضا رساند.

گازپروم به توافقی با شرکت ملی گاز ایران دست یافت و شرکت گازپروم نفت نیز قراردادی برای مطالعه میادین نفتی چشمه خوش و چنگوله به امضا رساند. شرکت دولتی گازپروم سومین شرکت انرژی روسی پس از لوک اویل و زاروبزنفت است که یادداشت تفاهمی همکاری با ایران امضا می کند.

نواک در حاشیه مراسم امضای این موافقتنامه ها گفت: «اولویت ما توسعه پروژه های بزرگ ایران است... این موافقتنامه ها تاثیر قابل توجهی در روابط بین دو کشور خواهد داشت.»

تعداد هیئت های تجاری خارجی که به ایران سفر می کنند از زمان لغو تحریم ها در ژانویه 2016 افزایش قابل توجهی یافته است. با این وجود، بسیاری از شرکت های بین المللی به دلیل ریسک پابرجا ماندن تحریم های آمریکا از امضای قراردادهای نهایی برای سرمایه گذاری در این کشور خودداری می کنند و منتظرند تا ببینند، روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و انتخابات ماه می ایران چه تاثیری بر فضای تجارت و کسب و کار با ایران خواهد داشت.

ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در تهران در این باره گفت، سرمایه گذاران روسی احتمالا قادر هستند سریعتر از رقبای اروپای غربی شان وارد بازار ایران شوند، زیرا بانک های روسی محدودیت کمتری از جهت تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا دارند. وی افزود: «روسیه از این جهت مطمئنا در جایگاه بهتری نسبت به انگلیس، فرانسه و آلمان قرار دارد.»

ایران صادرات نفت خود را از زمان لغو تحریم ها به میزان قابل توجهی افزایش داده است. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که ماه گذشته تصمیم گرفت تولید خود را برای افزایش قیمت ها کاهش دهد، ایران را از این توافق مستثنی کرده و به تهران اجازه داده تا تولید خود را به میزان 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد و به 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

وزارت نفت ایران به شرکت های نفتی بین المللی متوسل شده تا از آنها برای محقق کردن اهداف تولیدی خود کمک بگیرد. رویال داچ شل هفته گذشته قراردادی را برای ارزیابی 3 میدان بزرگ نفتی و گازی ایران امضا کرد. شرکت توتال نیز در ماه نوامبر موافقتنامه غیرالزام آوری با ایران برای یک پروژه توسعه گازی 4.8 میلیارد دلاری به امضا رساند.

حمیدرضا عراقی، مدیر شرکت ملی نفت ایران پس از امضای موافقتنامه با گازپروم گفت: «ما نیاز زیادی به ایجاد ظرفیت داریم... انشاالله در طی یک یا دو ماه آینده، ما قادر خواهیم بود این موافقتنامه ها را به پروژه و قرارداد تبدیل کنیم.»
روسیه همچنین موافقتنامه هایی برای توسعه نیروگاه برق بندرعباس در سواحل جنوبی ایران و برقی کردن خط آهن شمال شرق ایران امضا کرده است. به گفته وزیر ارتباطات ایران، با مدنظر قراردادن سایر موافقتنامه ها در زمینه های تجاری، مالی، صنعتی و معدنی و کشاورزی، موافقتنامه های اولیه مذکور می تواند منجر به قراردادهای نهایی به ارزش 10 میلیارد دلار شود.


منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 16001
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *