۰

مطالعه دانشگاه Delft هلند روی میدان نفتی اهواز

تولید نفت - عصر نفت
تولید نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «محمدرضا کمالی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست ازدیاد برداشت نفت در ایران اظهار داشت: ضریب بازیافت از مخازن نفتی ایران در مقایسه با متوسط ضریب بازیافت نفت در جهان بسیار پایین است و این امر مستلزم انجام تحقیقات گسترده و کار اجرایی و سرمایه گذاری زیاد است تا بتوانیم ضریب بازیافت نفت در کشور را ارتقا دهیم.

وی افزود: خوشبختانه چند سالی است که موضوع مهم افزایش ضریب برداشت نفت در محوریت برنامه های وزارت نفت قرار گرفته و با واگذاری مطالعه چندین مخزن نفتی برای شناسایی بهترین مسیر ازدیاد برداشت به پژوهشگاه صنعت نفت و دیگر دانشگاههای کشور، قدم موثری در این زمینه برداشته شده که اثر آنرا در سالهای آتی شاهد خواهیم بود.

کمالی با بیان اینکه در فاز نخست مطالعه بر روی میدان نفتی اهواز به پژوشگاه صنعت نفت واگذار شده"، گفت: با دانشگاه Delft هلند مذاکراتی برای مشارکت با پژوهشگاه صنعت نفت در مطالعه مخزن نفتی اهواز شده و با امضا قرارداد نهایی که در مراحل پایانی تدوین است، این دانشگاه معتبر در زمینه مطالعات مخازن و ازدیاد ضریب برداشت، شریک کاری ما در مطالعه مخزن نفتی اهواز برای شناسایی بهترین روش ازدیاد برداشت نفت از این مخزن خواهد بود.

وی ادامه داد: ضریب برداشت از لایه آسماری میدان اهواز حدود 40 درصد است که داده های اولیه ما نشان می دهد که این ضریب می تواند به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت از میدان یادآوران به عنوان دومین میدانی نام برد که وزارت نفت قرار است مطالعات آنرا برای ازدیاد برداشت به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار کند، گفت: در صورت موفقیت ما در مطالعه و ارائه روش مناسب ازدیاد برداشت از میدان اهواز، مطالعه میدان یادآوران به ما داده می شود که در این خصوص نیز مذاکراتی با شرکت OMD اتریش انجام شده تا شریک پژوهشگاه در این پروژه باشد.

وی افزود: مسئولان وزارت نفت رقم دقیقی را برای میزان متوسط ضریب برداشت از مخازن نفتی کشور اعلام نمی کنند و ارقام متفاوتی از 25 درصد تا 28 درصد تاکنون اعلام شده اما در مجموع متوسط ضریب بازیافت نفت در ایران بسیار پایین تر از متوسط جهانی است.

در ادامه این نشست، «محمد نجفی» عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران و دبیر انجمن Interpore در ایران از برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی ازدیاد برداشت نفت در ایران خبر داد و گفت: این کنفرانس قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده به منظور طرح و بررسی آخرین تکنولوژی روز جهان در خصوص ازدیاد برداشت نفت برگزار شود.

وی ادامه داد: این کنفرانس با حضور متخصصان تراز اول جهان در بحث ازدیاد برداشت نفت برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم از طریف انجمن Interpore ارتباطی موثر با مدیران شرکت های توانمند نفتی و گازی جهان برای حضور در ایران برقرار کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه، مقر اصلی انجمن Interpore که به محیط‌های متخلل از جمله محیط‌های متخلل هیدروکربوری می پردازد، امریکا است و پنجمین دفتر نمایندگی این انجمن قرار است با برگزاری کنفرانس بین المللی ازدیاد برداشت در ایران رسماً کار خود را آغاز کند.


منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 16207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *