۰
وکیلی: مصرف بیشتر ساختمان‌ها در رده G هم نیست

کاهش واردات گاز از ترکمنستان با بهینه‌سازی مصرف گاز هتل‌های مشهد

طرح ملي افزايش کارآيي موتورخانه هتل‌های مشهد کليد خورد
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در مراسم امضای تفاهم‏نامه همکاري در اجراي طرح ملي افزايش کارآيي موتورخانه‏ها
کاهش واردات گاز از ترکمنستان با بهینه‌سازی مصرف گاز هتل‌های مشهد - میز نفت
کاهش واردات گاز از ترکمنستان با بهینه‌سازی مصرف گاز هتل‌های مشهد - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، در مراسمی که صبح روز چهارشنبه هفت گذشته (15 دی) در محل شركت گاز استان خراسان رضوي، با حضور دكتر وكيلي مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت و ساير ذي‌نفعان تفاهم‏نامه پنج‌جانبه همکاري در اجراي طرح ملي افزايش کارآيي موتورخانه‏ها در هتل‏ها و هتل-آپارتمان‏هاي شهر مشهد امضا و مبادله شد.
 
اين تفاهم نامه بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقا نظام مالي کشور و در چارچوب مصوبه شوراي اقتصاد، به منظور همکاري در اجراي راهکارهاي بهينه سازي مصرف انرژي در تاسيسات گرمايشي موتورخانه هتل ها و هتل آپارتمان هاي مستقر در شهر مشهد مقدس، في مابين شرکت بهينه‏سازي سوخت، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوي، شرکت گاز استان خراسان رضوي،  اتحاديه‏هاي هتلداران استان خراسان رضوي و هتل- آپارتمان‏داران و مهمان‌پذيران مشهد مبادله شده است.
 
در فاز نخست اين تفاهم‌نامه كه قرار است راهكارهاي بهينه‌سازي مصرف سوخت در موتورخانه تعداد يكصد هتل‏ها و هتل-آپارتمان‏هاي شهر مشهد اجرا شود،  كاهش مصرف گاز و ارتقاء كارايي انرژي موتورخانه ها و سيستم هاي تاسيساتي هتل ها و هتل آپارتمان ها، كاهش آلاينده هاي زيست محيطي، حمايت از توليد کنندگان داخلي استان خراسان رضوي و بهره گيري از توانمندي ها و پتانسيل هاي بومي استان و تشويق هتلداران و هتل آپارتمان داران استان به سرمايه گذاري در حوزه بهينه سازي مصرف انرژي بعنوان هدف دنبال مي شود.
 
مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت کشور در اين مراسم با انتقاد از مصرف بي رويه انرژي در کشور گفت: متاسفانه ساختمان به تنهايي بخش قابل ملاحظه‌اي از شاخص مصرف انرژي کل کشور را در خود جاي داده است.
 
دكتر علي وکيلي تصریح کرد: بر اساس استاندارد تدوين شده "برچسب انرژي"، تعداد زيادي از ساختمان هاي کشور حتي در رده مصرف انرژي G هم قرار ندارد و اين موضوع در بخش هتل‌ داري خراسان رضوي و شهر مشهد بيشتر مشاهده مي شود.
 
برچسب انرژی از هفت فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) تشکیل شده که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است. حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارآیی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارآیی دستگاه است.
 
به گفته وکیلی، در چارچوب اين طرح واحدهاي اقامتي با بكارگيري يک شرکت رتبه دار از سازمان برنامه و بودجه در رشته تاسيسات و تجهيزات نسبت به اجراي راهكارهاي بهينه سازي اقدام خواهد نمود و شرکت بهينه سازي مصرف سوخت به نمايندگي از شرکت ملي نفت ايران به منظور کمک و حمايت از اين طرح و ترغيب بخش هاي مختلف تا 60 ماه گاز صرفه جويي شده را با نرخ 13 سنت  دلار آمريكا به ازاي هر متر مکعب گاز صرفه جويي شده در سقف اصل و فرع و ساير هزينه هاي متعلقه سرمايه گذاري پرداخت مي کند.
 
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یادآور شد: خراسان رضوي به تنهايي 8.6 درصد مصرف گاز کشور را دارد که به طور متوسط رقمي معادل 36.7 ميليون متر مکعب در روز است. با توجه به اينکه 54 درصد کل هتل‌هاي کشور در استان خراسان رضوي قرار دارند و بر اساس اطلاعات شرکت گاز استان ميزان 11 درصد مصرف گاز را به خود اختصاص داده­اند، از این رو مصرف هتل‌ها و هتل آپارتمان­هاي مشهد روزانه حدود چهار ميليون مترمکعب گاز طبيعي مصرف دارند و اجراي اين طرح در اين استان با توجه به گستردگي مصرف مي‌تواند نتايج موثر و مطلوبي در برداشته باشد. اجرای طرح­های مرتبط با بهینه­سازی مصرف گاز طبیعی در بخش­های مختلف می­تواند کمکی شایانی به قطع وابستگی به واردات گاز در فصول سرد سال کند و از لحاظ استراتژیک، اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
در قالب اين طرح 600 هزار موتورخانه در سراسر کشور بهينه سازي خواهد شد که از اين تعداد 100هزار مورد در واحدهاي تجاري و اداري و 500 هزار موتورخانه هم در بخش هاي مسکوني و اماکن اقامتي رسمي و غيره است، که بهينه­سازي موتورخانه­هاي شهر مشهد اولين گام موثر اجرایی در اين راستا محسوب می­‌شود.
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 16271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *