۰
برگرفته از کیفرخواست بدهکار 2 میلیاردی

نکاتی که باید از پرونده زنجانی بدانیم

بابک زنجانی - عصر نفت
بابک زنجانی - عصر نفت
ميزنفت/ با بازداشت و آغاز بازجویی از علیرضا زیباحالت منفرد٬ پرونده ویژه و البته سیاسی شده بابک زنجانی به روزهای مهم خود نزدیک می‌شود. در گزارش روز گذشته توضیحی درباره متهم دستگیر شده و رابطه خاص او با بابک زنجانی نوشته شد اما برای آنکه بدانیم او باید به چه پرسش‌هایی پاسخ دهد باید چند نکته کلیدی از این پرونده را در خاطر داشته باشید.

در ادامه نکات کلیدی و مهم که از کیفرخواست بابک زنجانی استخراج شده است٬ منتشر می‌شود.
 
*بابک زنجانی در انتهای سال 90 فعالیت نفتی خود را آغاز کرد و با واسطه گری مهدی شمس٬ یکی دیگر از متهمان به صندوق‌های بازنشستگی نفت رفت.
شمس می‌گوید رابط این دیدار نبوده است و رئیس وقت صندوق‌های بازنشستگی پیشتر با زنجانی آشنا بود ولی کیفرخواست می‌گوید او رابط این دیدار بوده است.

*زنجانی در تاریخ 25 مرداد 87 بانک FIIB و درتاریخ 5 شهریور1387 بانک کنت تاجیکستان را خریداری کرده است.بانک FIIB فعالیت مهم خود را از سال 90 آغاز می‌کند که به دلیل سهامداری 60 درصدی بانک ملت به آن اعتماد شد.

*با این اقدام٬ وی خود را قابل اعتماد معرفی می‌کرد و برای صادرات 3 میلیون بشکه نفت با صندوق‌های بازنشستگی نفت به توافق رسید.

*به دلیل قطع بودن سیستم سوئیفت٬ وی نرم افزاری به نام «آبیان» را طراحی کرد و با ارسال پیام‌های جعلی چند بانک داخلی و چند نهاد را فریب داد.

*بررسی سوابق سوئیفتی نشان می‌دهد هیچکدام از پیام‌ها واقعی نبوده وهمگی جعلی بوده‌اند، به گونه‌ای که کارمندان زنجانی متن پبام‌ها را به صورت از پیش تعیین شده درسیستم خود داشته‌اند، همچنین درمدت فعالیت زنجانی پیام‌های سوئیفتی میان بانک انصار، مسکن، صادرات، توسعه و تعدادی بانک دیگر رد و بدل شده که فقط در یک فقره و برای خرید یک جرثقیل پیام صحیح منتشر شده و مابقی جعلی است.

*او در ابتدای بازداشتش٬ از زندان به خواهر خود پیام می‌دهد به تغییر سندها و پیام‌های بین بانکی اقدام کند.

*پرونده وی با نفت مشمول دو محور است. عدم واریز 700 میلیون یورو به حساب پیمانکاران و عدم پرداخت 1.3 میلیارد یورو پول محموله‌های نفت کوره.

*وی 5 روز پیش از تحریم شدنش در روزهای پایانی آذرماه برای معامله 138 شرکت متعلق به تامین اجتماعی با سعید مرتضوی به توافق می‌رسد.

*وزارت نفت از انتهای سال 90  نامه نگاری‌ها را آغاز می‌کند و در نهایت در اردیبهشت 91 توافقنامه‌ای را با وی امضا کرده و از وی تضامین دیگری را دریافت می‌کند.

*زنجانی در مجموع 11 محموله از شرکت ملی نفت تحویل می‌گیرد.

*از 1.42 میلیارد یورویی که با مجوز بانک مرکزی در اختیار وی قرار گفته بود او حدود 700 میلیون یورو را به پیمانکاران پرداخت کرد آن‌هم با ارزهایی مانند وون٬ روپیه٬ ین و ... در حالی‌که قرار بود یورو پرداخت کند.

*زنجانی در عملیات فریب خود٬ گذشته خود از جمله فروش نفت برای صندوق‌های بازنشستگی نفت و شراکت با بانک ملت را همواره مطرح می‌کرده است.

*مصوبه 7 تیر ماه 91 که طی آن 3 وزیر و رئیس کل بانک مرکزی آن را امضا می‌کنند با بازیگردانی فلاح هروی به ثمر می‌نشیند. طی این صورتجلسه به وزارت نفت تکلیف می‌شود ارز حاصل از صادرات نفت را به بانک FIIB واریز کند.

*زنجانی در صدد بود با جعل حواله‌های ارزی کلان و پیام‌های سوئیفتی بتواند از موسسه‌های اعتباری و بانک های داخلی اسناد بهادار دریافت کند و با پرداخت آن به شرکت ملی نفت دین خود را به این شرکت بپردازد.

*شمس متعهد شده بود تمام محموله‌های نفتی را به فروش برساند و بابت انجام این کار از بابک زنجانی درصدی را دریافت کند.

*جالب است بدانید که بابک زنجانی بیش از 400 میلیون دلار از بدهی خود به بانک ملت را پرداخت می‌کند و فقط بدهی وزارت نفت را پس نمی‌دهد!


 
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 16349
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *