حاضر به مذاکره گازی با ترکمن‌ها هستیم اما با شرایط جدید

9 بهمن 1395 ساعت 9:49

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ما حاضریم پای میز مذاکره با ترکمن‌گاز بنشینیم، خسارت هایی که به ایران زده شده را باید قبول کنند و میزان مطالبات و پرداخت ها نیز به طور مشخص روشن شود تا در صورت کسب توافق مسیری مشخص در ادامه تجارت گازی دو کشور داشته باشیم.


به گزارش ميز نفت ، «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: شرکت ترکمن گاز برخلاف توافقی که با ایران در روزهای پایانی سال 20166 داشت، اقدام به قطع گاز کرد و خودشان هم متوجه شده اند که این اقدام به ضررشان بوده است.

وی افزود: ما حاضر به مذاکره مجدد با طرف ترکمنی هستیم و از تجارت گازی با این کشور و تمامی کشورهای همسایه در شرایطی که منافع ملی برای ما به دنبال داشته باشد و شرایط برد - برد رقم زده شود استقبال می کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز فرآیند ارسال شکایت گازی ایران به داوری بین المللی گفت: ما حاضریم این روند را فعلا پی نگیریم تا مذاکرات مجدد با ترکمنستان صورت بگیرد اما با توجه به اینکه ترکمن‌ها بدون توجه به توافق به امضا رسیده، اقدام به قطع گاز کردند ما دیگر آن توافق قبلی را قبول نداریم، چرا که آنها زیر توافق زده اند و باید مجدد مذاکره شود و به توافقات جدیدی دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران همواره نشان داده که به تعهدات و توافقات بین المللی خود پایبند است و در تجارت گازی با ترکمنستان نیز علی رغم اینکه آنها گاز صادراتی به ایران را متوقف کردند، ما در زمینه سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان، به تعهدات خود مثل گذشته پایبند ماندیم و هم اکنون نیز روزانه 6 میلیون مترمکعب در روز فرآیند سوآپ گاز این کشور انجام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه "در صورت ادامه ارسال گاز از سوی ترکمنستان نیروگاههای شمال کشور به مصرف سوخت مایع روی نمی آوردند و این از نظر حفظ محیط زیست برای ایران دارای اهمیت بود"، خاطرنشان کرد: ما حاضریم پای میز مذاکره بنشینیم، خسارت هایی که به ایران زده شده را باید قبول کنند و میزان مطالبات و پرداخت ها نیز به طور مشخص روشن شود تا در صورت کسب توافق، مسیری مشخص در ادامه تجارت گازی دو کشور در سالهای آینده داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد که این کشور آماده ادامه مذاکرات با ایران پس از قطع عرضه گاز به این کشور در ماه جاری میلادی است، اما همچنین این حق را برای خود قائل است که اختلاف بر سر پرداخت پول گاز را به داوری ببرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفته که بدهی گازی ایران و قطع گاز ارسالی از عمل نکردن شرکت ملی گاز ایران به مقرره «بگیر یا بپرداز» ناشی می شود که در قرارداد گازی امضا شده بین طرفین درج شده است. این ادعای وزارت امور خارجه ترکمنستان در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته اعلام کرده بود طبق قرارداد موجود و توافق های به امضا رسیده، ترکمن‌ها به هیچ وجه حق قطع گاز ارسالی به ایران را نداشته اند.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 16477

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/16477/حاضر-مذاکره-گازی-ترکمن-ها-هستیم-اما-شرایط-جدید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir