۰
۳

رانت شیرین روابط عمومی وزارت نفت برای یک انتشاراتی+سند

رانت شیرین روابط عمومی وزارت نفت برای یک انتشاراتی+سند
ميزنفت/ در شرایطی که شرکت‌های نفتی در وضعیت نامساعد مالی قرار دارند و حتی در پرداخت بدهی‌های چند میلیونی خود گرفتار هستند، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در یک نامه عجیب و پرخرج به شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی از آن‌ها خواسته است برای حضور در کتابی تحت عنوان «دستاوردهای وزارت نفت در پسابرجام» مشارکت کنند!

در این نامه كه به امضای کسری نوری مدیرکل جدید روابط عمومی وزارت نفت رسیده است از شرکت‌های زیر مجموعه خواسته شده در این کتاب مشارکت کنند و دستاوردهای برجام در حوزه کاری خود را در اختیار گروه جمع آوری کننده اطلاعات قرار داده و بابت 4 صفحه 3 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنند و در صورت صفحات اضافی باید یک میلیون تومان دیگر به ازای هر صفحه پرداخت کنند. از آنجا تعداد صفحات باید زوج باشد لذا حداقل سود از يك صفحه اضافي ٢ ميليون تومان است.

در بخشی از این نامه می‌‌خوانیم: اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به منظور ثبت دستاوردهای گسترده و تجارب ماندگار صنعت نفت در حوزه تولید، توسعه، بومی سازی فناوری، ساخت داخل و موفقیت‌های حاصل در عرصه بین الملل، تدوین و انتشار کتاب دستاوردهای وزارت نفت در دوران پساتحریم را در دستور کار خود قرار داده است.در این کتاب علاوه بر روند نگاری فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش، بخشی نیز به معرفی و بازتاب تلاش‌های برجسته شرکت‌های سازنده تجهیزات، پیمانکاران اجرایی، مشاوران ونهادهای مالی منتخب و کارآمد دارای سوابق ارزشمند و عملکردهای اثربخش در فرآیند توسعه صنعت نفت اختصاص یافته است.
 


به بیان ساده‌تر، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با تعریف این کتاب و دعوت از همه شرکت‌هایی که چاره‌ای جز حضور در این کتاب ندارند، انتشارات نوین کوشان را به سود کلانی می‌رساند.  در پایان نامه نخست از مدیران عامل شرکت‌ها و روسای روابط عمومی خواسته شده است در اسرع وقت اطلاعات غیرطبقه بندی شده را در اختیار گروه اجرایی قرار دهند و با مجری طرح همکاری کامل را داشته باشند. نامه‌ای که به امضای کسری نوری رسیده است تا پس از نیمه تعطیل کردن شانا، برای انتشاراتی خاص رانت بزرگی را مهیا کند.
 
در نامه دوم اما تعرفه‌ها ذکر شده است که در سطور بالا بدان اشاره شد. در تعرفه‌ای که برای اسپانسری در نظر گرفته شده آمده است: طبق مصوبه شورای تدوین کتاب، شرکت‌های علاقمند به حضور در فضای اسپانسری جهت درج آرم در پشت جلد کتاب، آستر بدرقه ابتدایی و انتهایی و صفحه شناسنامه مبلغ 25 میلیون تومان پرداخت می‌نمایند.



این نامه اما به امضای دبیر اجرایی شورای تدوین رسیده که پس از نامه مدیرکل روابط عمومی برای شرکت‌ها ارسال شده است.  
هزینه چاپ این کتاب با مشخصات نوشته شده در نامه دوم نشان می‌دهد هزینه چاپ این مجلد به 70 میلیون نمی‌رسد ولی تیم اجرایی این کتاب حداقل یک میلیارد تومان بابت جانمایی صفحات، جلد و شناسنامه برای شرکت‌های نفتی دریافتی خواهد داشت آن‌هم بدون هیچ تلاشی!

محتوا توسط شرکت‌ها تولید می‌شود و تنها کار تیم اجرایی، پیگیری ارسال مطالب و صفحه بندی و امور چاپ است که سود وصف ناپذیری را برای کمترین زحمت به همراه دارد. جالب آنجاست که شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی برای پرداخت حقوق پرسنل خود مشکل جدی دارند ولی باید میلیون‌ها تومان برای تضمین سود یک موسسه انتشاراتی گمنام هزینه کنند و دست آخر آن را در گوشه کتابخانه خود قرار دهند. جستجو درباره انتشارات نوین کوشان نشان میدهد این موسسه، در حوزه چاپ سررسید فعال است و در سال 94 کتابی با عنوان پریا و قاصدک مهربان برای کودکان منتشر کرده است.

باتوجه به اینکه کتاب مذکور، از حمایت ویژه وزارت نفت برخوردار است بدون تردید همه شرکت‌های دولتی و غیردولتی از همه توان خود برای حضور در این مجلد بهره خواهند برد که تنها به سود ذینفع نهایی خواهد افزود و در عمل هیچگونه دستاوردی برای وزارت نفت ندارد.

فضای تبلیغاتی امروز فضای مجازی است و هزینه‌های هنگفتی به این شکل به سود وزارت نفت نیست ولی در دستور کار قرار گرفته است؛ شگفتا که چنین عقبگردی در روابط عمومی وزیری صورت گرفته که بارها از لزوم حضور صنعت نفت در فضای مجازی گفته است ولی در عمل اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در فضایی به فعالیت مشغول است که شبهه برانگیز است و تنها خروجی‌اش، سود هنگفت برای یک انتشاراتی گمنام است.

در حالی‌که کارکنان صنعت نفت در چنین وضعیتی قرار دارند و صدها نفر به دلیل کمبود منابع مالی اخراج شده‌اند پول بیت المال باید صرف اموری شود که بسیار پرابهام است؛ مانند روزهایی که یکی از مدیران سابق روابط عمومی وزارت نفت، تمامی کارهای انتشاراتی و تبلیغاتی وزارت نفت و شرکت‌های زیر مجموعه را به سمت شرکت خود سوق می‌داد. 
 
پرسش اساسی از روابط عمومی وزارت نفت این است که بر چه اساسی و با چه مکانیزمی این موسسه انتشاراتی به عنوان مجری برگزیده شده است و به چنین رانت بزرگی دست پیدا کرده است. موضوعی که به طور حتم بازرسی وزارت نفت آن را برررسی خواهد کرد و مانع تضییع حقوق بیت المال خواهد شد.

سهم کارکنان صنعت نفت از افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت و کشته شدن آنها طی چندماه اخیر، یک تشکر خشک و خالی در موضوع برجام بود و البته سهم یک انتشاراتی بی خبر از نفت، درآمد باد آورده ای است بس جذاب و شیرین!


 
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب: 16529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نفتي
Iran, Islamic Republic of
در نامه اول آمده با همكري و (هزينه) انتشارات نوين كوشان. سوال اينست كه اين انتشاراتي براي دريافت اين يك ميليارد چه مقدار و چگونه قرار است هزينه كند آيا ذكر كلمه هزينه واقعي است؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام و خدا قوت
جانا سخن از زبان ما می گویی....
کجایند عزیزان حسابرسی و امور پیمانهای وزارت نفت؟؟؟؟؟؟
بیانی
Iran, Islamic Republic of
اگر روابط عمومی را شخم بزنید خواهید دید چه پولهای بی حساب وکتابی خرج می شود ، مدیرکل معذول وفاقدصلاحیت امنیتی وحراستی و دو تابعیتی هنوز کار را در دست دارد و کسرایی مترسکی بیش نیست