افزایش قیمت برای کم مصرف‌ها

حرکت معکوس دولت در قبوض گاز

20 بهمن 1395 ساعت 10:11

در تعرفه گذاری جدید گاز قیمت این حامل انرژی برای 8 ماه از سال برای تمامی مشترکین پرمصرف و کم مصرف گاز مقدار یکسان 150 تومان تعیین شده که نسبت به تعرفه قبلی برای مشترکین کم مصرف با افزایش 45% و برای مشترکین پرمصرف با کاهش 65% همراه شده که به دور از عدالت است.


مسعود احمدی/ بنابر مصوبه‌ای که در 3 مهرماه 95 از سوی هیات وزیران ابلاغ شده قرار است که هشت ماه ابتدای سال به عنوان فصل گرم لحاظ گردد و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال که گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه می‌شود. بنابر گفته مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از ابتدای آذرماه دوباره روند قیمت‌گذاری بر مبنای تصاعدی محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف قیمت بالاتری را با توجه به تصاعدی بودن قیمت هر مترمکعب گاز باید بپردازند.

گفتنی است که تا پیش از این تعرفه گاز بر مبنای میزان مصرف مشترکین به صورت پلکانی تعیین می‌شد و با افزایش میزان مصرف گاز، هزینه مصرف گاز نیز افزایش می‌یافت. در این مصوبه بدون لحاظ نمودن میزان مصرف گاز تعرفه گاز به مقدار ثابت 150 تومان تعیین شده است که دور از عدالت است.

به عبارت دیگر دیگر اهمیتی ندارد که مشترکین چه الگوی مصرفی دارند و می توانند بدون محدودیت از گاز برای مصارف خود استفاده کنند. این اقدام در واقع مشوقی برای مشترکین پرمصرف برای توسعه فعالیتهایی مانند احداث سونا و جکوزی شخصی در منازل است. چراکه تا پیش از این به ازای هر مترمکعب گاز 430 تومان پرداخت می کردند که در تعرفه گذاری جدید با تخفیف 65% روبرو شده اند.

از طرف دیگر مشترکین کم مصرف که تاکنون به ازای مصرف هر مترمکعب گاز 108 تومان پرداخت می کردند با افزایش 45% قیمت گاز باید 150 تومان پرداخت نمایند.

 

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از نظام هوشمند تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی از جمله گاز مردم را به رعایت الگوی مصرف گاز هدایت کرده اند. این روش قیمت گذاری که  نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی نام دارد با توجه به روند مصرف عموم مردم، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف مجاز تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.

بنابر این ضروری است که با هدف تحقق عدالت اجتماعی در پرداخت یارانه انرژی شیوه قیمت گذاری جدید تعرفه گاز ملغی گردد و نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایش در دستور کار وزارت خانه نفت قرار گیرد. چرا که با مقایسه میانگین قیمت صادرات گاز (700 تومان برای هرمترمکعب) مشترکین پرمصرف حدودا ماهانه 80 هزار تومان یارانه پنهان دریافت می‌کنند که در واقع فرصت صادرات گاز از کشور سلب شده است
 
 


کد مطلب: 16633

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/16633/حرکت-معکوس-دولت-قبوض-گاز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir