ارائه رویکرد جدید اکتشاف میادین نفت‌وگاز با کمترین ریسک

1 اسفند 1395 ساعت 11:13

با توجه به اختصاص 80 درصد اعتبارات اکتشاف نفت و گاز به بخش حفاری، محققان کشور رویکرد جدیدی برای کاهش هزینه‌های حفاری ارائه کردند.


به گزارش ميز نفت ، مهندس سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران روز یکشنبه، اول اسفندماه در افتتاح سی‌وپنجمین گردهمایی ملی علوم زمین با اشاره به ارزان شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: همزمان با کاهش قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی هزینه‌های ریسک اکتشافات میادین نفت و گاز افزایش پیدا کرده است؛ از این رو نمی‌توان انتظار کشف میادین جدید نفت و گاز را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه میادین کشف‌شده جزو میادین کوچک نفت و گاز است، یادآور شد: علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در زمینه فناوری‌های حفاری، ریسک اکتشافات معادن نفت و گاز افزایش پیدا کرده است.

هندی با اشاره به ارائه رویکرد جدید برای کاهش ریسک اکتشافات میادین نفتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد PLAy جایگزین روش‌های سنتی شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در گذشته به منظور اکتشاف معادن نفت و گاز کل منطقه مورد اکتشاف مورد بررسی قرار می‌گرفت، یادآور شد: در این رویکرد جدید با مطالعات جامع در حوزه‌های رسوبی و تشخیص PLAYها هزینه اکتشاف مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه بالاترین هزینه اکتشاف مربوط به عملیات حفاری می‌شود، اظهار کرد: 80 درصد هزینه‌های مربوط به اکتشاف صرف عملیات حفاری می‌شود؛ از این رو هرچقدر مطمئن‌تر اقدام به انجام عملیات اکتشاف شود، ریسک اکتشاف کاهش می‌یابد.

هندی با بیان اینکه رویکرد PLAy در این زمینه می‌تواند موثر باشد، افزود: PLAy مجموعه‌ای از میادین اهداف  اکتشافی است که امکان شارژ شدگی و تجمع هیدروکربوری را دارد و از لحاظ زمین‌شناسی به یک واحد چینه‌شناسی تعلق دارد.

به گفته این مقام مسؤول، با این روش به جای اینکه به دنبال میادین مختلف در یک منطقه باشیم، بر اساس مطالعاتی در حوزه‌های گسترش پوش‌سنگ، سنگ منشأ بالغ، سنگ مخزن و نفت‌گیرها اقدام به شناسایی یک منطقه طلایی خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: با استفاده از این روش می‌توان با کمترین ریسک منطقه اکتشاف مورد نظر را شناسایی کنیم.

وی همچنین به مزایای کاربردی کردن رویکرد PLAy برای اکتشاف میادین اشاره کرد و یادآور شد: این روش علاوه  بر آنکه راهبرد صحیح در حوزه فعالیت اکتشافی ارائه می‌دهد، منجر به افزایش کارایی و سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری‌ها شده و استانداردسازی نقشه‌ها، اطلاعات و رویه‌های اکتشافی را به دنبال دارد.

هندی همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری به منظور تغییر ساختار در حوزه اکتشاف، نقشه‌ها را به‌روزرسانی کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی در برنامه ششم توسعه با استفاده از این رویکرد تدوین شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن پنج طرح اولویت‌دار در کل کشور بر اساس این رویکرد تهیه شده است که امیدواریم در زمینه اکتشاف گام‌های بلندتری برداشته شود.

هندی با بیان اینکه در هفته گذشته اکتشاف پنج میدان گازی اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد که با این رویکرد جدید علمی به استانداردهای بین‌المللی در حوزه اکتشاف دست یابند و با ریسک کمتر دستاوردهای مهمی برای کشور به ارمغان آورند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 16758

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/16758/ارائه-رویکرد-جدید-اکتشاف-میادین-نفت-وگاز-کمترین-ریسک

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir