۰
۲
نگاهی به ابطال مجوز خوراک پالایشگاه خوزستان

بسمه تعالی٬ پالایشگاه بی پالایشگاه

بسمه تعالی٬ پالایشگاه بی پالایشگاه
ميزنفت/ «بسمه‌تعالی؛ بفرمائید مجوز خوراک باطل شده است». این عبارت پارافی از وزیر نفت است خطاب به معاون برنامه ریزی وزارت نفت در باره خوراک پالایشگاه خوزستان؛ پالایشگاهی که قرار بود 180 هزار بشکه از نفت میادین یادآوران، آزادگان و جفیر را به فرآورده‌هایی بنزین، گازوئیل، ال پی جی، سوخت جت و ... تبدیل کند اما بر حسب یک اجتهاد شخصی دیگر، قانون زیر پا گذاشته شد.

 پالایشگاه خوزستان جزو طرح‌های پالایشی بود که در دولت قبل مورد تصویب قرار گرفته بود و مجوز خوراک آن از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده بود. در اوائل اجرای پروژه این پالایشگاه، یکی از مدیران خوشنام صنفت پالایش بنام محمد زالی مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفت و با منابع شرکت ملی پالایش و پخش بیش از 50 میلیارد تومان برای امور راه اندازی آن هزینه شد.

قرار بود این پالایشگاه در حوالی خرمشهر و آبادان و در زمینی به مساحت 340 هکتار احداث شود که امور اختصاص زمین و آماده سازی آن انجام شده بود ولی طبق قانون باید 80 درصد سهام آن واگذار می‌شد. سال 93 بود که برای خرید این پالایشگاه مزایده‌ای برگزار شد که شرکت انرژی پاسارگاد به اتفاق چند شرکت دیگر، 4 میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کردند تا در مزایده شرکت کنند. با برنده شدن شرکت انرژی پاسارگاد در این مناقصه، پول سایر متقاضیان باز گردانده شد ولی پول انرژی پاسارگاد به خزانه رفت.

سید مهدی میرمعزی مدیرعامل این شرکت پس از برنده شدن در مزایده، طی مکاتباتی که با منصور معظمی، معاون وقت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت انجام داد از او درباره تعهد شرکت ملی نفت در قبال خوراک پرسید که معظمی این موضوع را از وزیر نفت استعلام کرد که زنگنه طی پارافی نوشت: « بسمه‌تعالی؛ بفرمائید مجوز خوراک باطل شده است».

با ارائه این نامه، شرکت نفت پاسارگاد از واریز 20 میلیارد تومان دیکر- به عنوان قسط اول از 110 میلیارد تومان- به حساب سازمان خصوصی سازی منصرف شده و با ارائه دستور وزیر نفت به سازمان خصوصی سازی خواستار برگرداندن 4 میلیارد تومان واریز شده به حساب خود می‌شود.

سازمان خصوصی سازی نیز با بیان اینکه این پول به خزانه واریز شده است، زنگنه را مسئول این موضوع می‌داند زیرا وی بصورت غیر قانونی مجوز خوراکی را باطل کرده بود که بر اساس همان مصوبه، پالایشگاه خوزستان در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفته بود.

ابطال مجوز خوراک پالایشگاه - که جزءدارایی آن محسوب می‌شود- توسط بیژن نامدار زنگنه در واقع این طرح را فاقد ارزش کرده است و قطعاً دیگر بخش خصوصی تمایلی برای حضور در این طرح نخواهد داشت. خبرگزاری تسنیم در همان روزها نوشت: این اقدام وزارت نفت در حالی صورت گرفت است که پیش از این نیز ساخت پالایشگاه جدید شیراز  برای آنکه مشکل تأمین خوراک طرح فراگیر پالایشی سیراف - که قرار است در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 480 هزار بشکه در روز- برطرف شود، متوقف شده بود.

این اتفاق در حالی رخ داد که متاجی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده بود در صورت وجود سرمایه‌گذاران جدید که دارای توانمندی مالی لازم و برنامه ریزی منسجم در زمینه اجرای چنین طرحهایی باشند، امکان حضور و مشارکت در این طرح‌ها میسر بوده و وزارت نفت از آنها استقبال می‌کند.

نکته مهم تر این است که اگر وزارت نفت بنا به ابطال مجوز تأمین خوراک پالایشگاه خوزستان داشت؛ چرا نمایندگان وزارت نفت در زمان حضور در جلسات هیئت عالی واگذاری درباره لغو مجوز خوراک این طرح سخنی به میان نیاوردند؟! البته در نامه‌ای هم که منصور معظمی خطاب به وزیر نفت نوشته است نیز آمده است که " مجوز خوراک به دلیل این که مربوط به پالایش و پخش است باطل نشده است." وی در ادامه نیز پیشنهاد می‌دهد که  بگوئیم -مجوز تأمین خوراک- دارد بلکه بانک آن را اجرایی کند که وزیر نفت در پاسخ می‌گوید مجوز خوراک باطل است.

با این وجود زنگنه طی اقدامی غیر قانونی مجوز خوراک این پالایشگاه را باطل کرد تا بار دیگر مخالفت ذاتی او با ساخت پالایشگاه‌ها عیان شود. البته اینکه طرح پالایشی توسط چه کسی ارائه شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بطوری که یکی از شاگردان وزیر نفت با ارائه طرح خام سیراف، توانست موافقت وزیر نفت را برای احداث 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای اخذ کند تا پالایشگاه جدید شیراز فدای طرح غلطی شود که وزیر نفت دوست دارد.
 
سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 16791
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ژنرال=دیکتاتور
نیما
Iran, Islamic Republic of
!!!