۰
۲
روایتی از سید محمد غرضی

توده‌ای ها در جنوب چگونه کنترل شدند؟

... آنجا بچه‌های وزارت اطلاعات همه حضور داشتند و شرایط را کنترل می‌کردند، چون بر این باور بودند که بعضی از جریانات ضد انقلاب، در بین کارکنان مناطق نفتخیز حضور دارند.
سید محمد غرضی | میز نفت
سید محمد غرضی | میز نفت
ميزنفت/ متن زیر بخشی از اظهارات سید محمد غرضی وزیر اسبق نفت است که در گفت و گو با ميزنفت مطالب جالبی را بیان کرده است. وی در بخشی از مصاحبه خود به موضوع تحرک توده‌ای ها پرداخته است که در ادامه می‌آید:
 
دورادور در جریان بودم که بعضی از کارکنان نفتی، تحت تأثیر برخی احزاب و گروهک‌های معارض قرار گرفته‎اند. یک روز همه کارکنان جنوب را در محوطه باز مناطق نفتخیز گرد هم آوردم. حدود پنج هزار نفری می‌شدند. از آنان خواستم در این نشست صمیمی پرسش و پاسخ، مشکلاتشان را بگویند. تابستان بود و بعد از ناهار پرسش و پاسخ آغاز شد و تا آذان مغرب ادامه یافت. در آنجا بعضی از معترضان، تحمل نکردند و به جای طرح مسائل داخل نفت، مباحث سیاسی خارج از نفت را مطرح کردند تا کار به جای باریک رسید و برخوردهایی پیش آمد و عده‌ای هم دستگیر شدند.
 
من در برابر معارضان، مطابق تعریفی که از انقلاب و اداره کشور داشتم، محکم ایستادم و به شدت دفاع کردم و گفتم نظام جمهوری اسلامی هر نوع عقیده و تفکر و اندیشه‌ای را می‌پذیرد، اما اگر فرد یا گروهی به دنبال کار نظامی و سیاسی علیه نظام باشد، با صلابت جلوی آن می‌ایستیم تا ضررهای انقلاب، بیشتر از منافع آن نشود.
 
آنجا بچه‌های وزارت اطلاعات همه حضور داشتند و شرایط را کنترل می‌کردند، چون بر این باور بودند که بعضی از جریانات ضد انقلاب، در بین کارکنان مناطق نفتخیز حضور دارند. پس از آن، بررسی سوابق کارکنان مناطق نفتخیز از سوی وزارت اطلاعات آغاز شد، حزب توده قصد داشت کودتا کند که در جریان همین کودتا، عواملی در مناطق نفتخیز شناسایی شدند که در این حزب عضویت داشتند.
 
بنده در این جریانات و شناسایی و دستگیری‌ها، هیچ دخالتی نکردم و فرصت این کار را هم نداشتم، اما بعضی از کارکنان انقلابی نفت و بچه‌های وزارت در خوزستان، عوامل توده‌ای مناطق را می‌شناختند و به حذف تدریجی آنان کمک کردند. گروهی از کارکنان مناطق نفتخیز دستگیر شده بودند. به وزارت اطلاعات اعلام کردم که این افراد، متخصص و فنی و کاربلد هستند، اداره آنانی که کار سیاسی نمی‌کنند را به خودم بسپارید و اجازه دهید به کار فنی خود در نفت ادامه دهند، اما اشخاصی که فعالیت سیاسی دارند را خودتان رسیدگی کنید.
 
خیلی از کسانی که در دهه‌های 40 و 50 علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند و در زندان بودند، اما با ما نبودند را در مناطق نفتخیز و دیگر شرکت‌های وابسته وزارت نفت به کار گرفتم که بیشتر آنان به نظام و انقلاب وفادار ماندند و خدمت کردند، اما آنهایی که در فکر فعالیت‌های سیاسی علیه نظام و مبارزه مسلحانه و یا سربازگیری از نفت برای گروه‌های مسلح بودند را کنار گذاشتم.
 
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 16952
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای غرضی یادته بچه های مناطق را از دفترت با اسلحه کلتت بیرون کردیدیادت هست دو تا از کارمند یکی خانم و یکی اقا به نمایندکی امده بودند دفترت وقتی منطق نباشه همینه گفته بودی بیشترین تولید نفت را داشتی عزیز من ما 6 ملیون بشکه تولید داشتیم شما رسوندی به 4 ملیون
سعاد
Iran, Islamic Republic of
زوال صنعت نفت با غرضی شروع شد. نمونه بارز جمود فکری.