۰

گزارش رویترز در باره ایران و شل

از زمان لغو تحریم ها در یک سال قبل، شرکت رویال داچ شل تنها ۳ محموله نفتی از ایران خریداری کرده است.این موضوع نشان دهنده مشکلات حقوقی و هزینه های بالایی است که همچنان مانع از رونق گرفتن تجارت با ایران می شود.
شل - عصر نفت
شل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، از زمان لغو تحریم ها در یک سال قبل، شرکت رویال داچ شل تنها 3  محموله نفتی از ایران خریداری کرده است که بخش کوچکی از رقمی است که این کشور از ایران خریداری می کرد. این موضوع نشان دهنده مشکلات حقوقی و قیمت های بالایی است که همچنان مانع از رونق گرفتن تجارت با ایران می شود.

این شرکت انگلیسی هلندی، دلیلی برای کاهش خرید خود از ایران که در گزارش سالانه این شرکت منعکس شده بیان نکرده و شرکت از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری کرده است.

اما منابع اگاه در تجارت نفتی گفتند، نفت ایران اغلب بسیار گران است و در هر موردی تحریم های پابرجای دولت آمریکا موجب می شود که معامله با جهموری اسلامی ایران با موانع حقوقی مواجه باشد.

به عنوان مثال، اسناد منتشر شده توسط شل نشان می دهد که وقتی کارکنان این شرکت چند صد دلار برای خرید بلیط به ایرلاین های ایرانی پرداخت کرده اند، این شرکت ناگزیر شده همین رقم معدود را نیز اعلام کند.

پس از توافق هسته ای که سال 2016 اجرایی شد، اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را در ژانویه این سال کاهش داد و آمریکا نیز برخی از تحریم ها در زمینه تجارت دلار را برداشت، اقداماتی که به ایران اجازه داد میزان صادرات نفت خود را به شدت افزایش دهد.

اما در حالی که تجاری ایران با مشتریان آسیایی و اروپایی افزایش یافته، بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی که دارای روابط مالی با آمریکا هستند همچنان در مورد خرید نفت از ایران محتاط هستند. اوایل ماه جاری میلادی، دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه شرکت ها و اشخاص ایرانی وضع کرد.

هزینه تخطی احتمالی از تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند بسیار بالا باشد. در سال 2014 بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس مجبور شد به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه چند کشور از جمله ایران حدود 9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.

از بین شرکت های بزرگ نفتی، تنها توتال در طی سال گذشته به میزانی قابل مقایسه با دوران قبل از تحریم ها از ایران نفت خریداری کرده است. این شرکت نفتی فرانسوی به دنبال انعقاد یک قرارداد جدید با تهران برای توسعه ذخایر نفتی و گازی این کشور است.

شل در گزارش سالانه خود اعلام کرده که در طی یک سال گذشته تنها 3 محموله نفتی از ایران خریده است.

این محموله ها شامل یک محموله 45 میلیون دلاری در ماه می است که 1.1 میلیون دلاری سوددهی برای این شرکت داشته است. همچنین دو محموله در ماه دسامبر به حجم های 103 و 106 میلیون دلار خریداری شده است. این دو محموله هنوز در حال ترانزیت هستند، بنابراین هنوز میزان سود یا ضرر احتمالی ناشی از آنها مشخص نیست.

در طی سال 2016 میلادی، شرکت شل بابت نفت خریداری شده از ایران در دوره قبل از تحریم ها، 1.942 میلیارد دلار بدهی به تهران پرداخت کرده است.

در سال های پیش از تحریم، شل روزانه 200 هزار بشکه از ایران نفت خریداری می کرد که معادل 6 محموله بزرگ در هر ماه بود.

به رغم کاهش تحریم های آمریکا در زمینه تجارت با ایران به دلار، شل گفته که هیچ کدام از پرداخت ها به دلار انجام نگرفته است.

اما حتی با وجود این دشواری ها، شل اعلام کرده که دفتر خود در تهران را در سال 2016 بازگشایی کرده و موافقتنامه های غیرالزام آوری را با شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در زمینه های پتروشیمی، توسعه نفت و گاز و فرصت های صادرات گاز به امضا رسانده است.



منبع : تسنیم
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 17046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *