۰
درس تیلرسون به یک استدلال عجیب

نقش قراردادهای نفتی در جلوگیری از تحریم‌های جدید؛ «هیچ»

تیلرسون پس از آنکه به وزارت امور خارجه آمریکا رسید رویکرد خود را بطور کامل تغییر داد و به جمع افرادی پیوست که از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرد آن هم با وجود روابط گرمی که با پوتین دارد.
رکس تیلرسون - عصر نفت
رکس تیلرسون - عصر نفت
وحید حاجی‌پور/ مدافعان سرسخت نسل جدید قراردادهای نفتی می‌گویند IPC دارای ویژگی‌هایی است که هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. یکی از این موارد نقش IPC در جلوگیری از تحریم‌های مجدد نفتی از طریق پیوند زدن منافع شرکت‌های بزرگ نفتی به منافع کشور است.

بر اساس توضیحاتی که بارها از سوی مدافعان IPC شنیده شده است، شرکت‌های نفتی دارای قدرت سیاسی مطلوبی هستند که در صورت امضای قراردادهای نفتی با شرکت ملی نفت، در برابر تحریم‌های غرب ایستادگی کرده و مانع وضع تحریم‌های جدید شوند. بر این اساس سال‌های حضور شرکت نفتی خارجی در صنعت نفت ایران 25 ساله خواهد بود و با توجه به بلند مدت بودن منافع و همچنین پاداش در نظر گرفته شده برای حضور در زمان بهره برداری، لابی شرکت‌های نفتی به کمک ایران خواهد آمد.

این استدلال بدنبال آن است که نفت و قراردادهای نفتی را یکی از پارامترهای اثرگذار در اتخاذ سیاست‌های بین المللی معرفی کند که شاید در نگاه نخست درست باشد ولی تجارب متفاوتی در این باره وجود دارد که هر یک از این مصادیق، به کشور تحریم شده و نقش آن در بازی ابرقدرت‌های جهان بستگی دارد. بهتر است نگاهی به روسیه داشته باشیم، کشوری که در دو قطبی غرب و شرق، نماینده شرق است و از قدرت بسیار یدر معادلات جهانی برخوردار است.

این کشور به دلیل مواضع خود در شبه جزیره کریمه با تحریم‌های جدی اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد ولی شرکت‌های نفتی حاضر در این کشور مانند اگزون موبیل اعتراض خود را به این مصوبه اعلام کردند. رکس تیلرسون مدیر سابق این شرکت که تا سال گذشته مدیریت اگزون موبیل را بر عهده داشت یکی از منتقدان اصلی تحریم‌ها بود و برای دور زدن تحریم‌ها روابط پشت پرده‌ای را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر قرار کرد. در آمریکا او را حافظ منافع روسیه در این کشور نامیدند و مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت ولی وی می‌گفت موضوع نفت از سیاست جداست و منافع اگزون موبیل نباید به دلیل نزاع‌های سیاسی به خطر بیفتد.

با این وجود هیچ اصلاحی در تحریم‌ها صورت نگرفت و همه چیز معلق ماند تا روزی که دونالد ترامپ به عنوان صاحب جدید کاخ سفید برگزیده شد و رکس تیلرسون را به عنوان وزیر امور خارجه خود برگزید. این انتخاب با انتقادهای شدید آمریکایی‌ها مواجه شد زیرا تیلرسون را یک «پوتین پرست» عنوان کردند. انتخاب او موجب افشاگری‌های رسانه‌های این کشور شد بطوریکه پرونده همکاری‌های او با شرکت ملی نفت ایران در زمان تحریم افشا شد.

یو اس ای تودی چند ماه پیش در این باره گزارش داد: سناد ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا  نشان می دهد که شرکت آمریکایی اگزون موبیل در دوران مدیریت رکس تیلرسون، نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ از طریق یکی از شرکت های تابعه اروپایی اش با ایران، سوریه و سودان همکاری تجاری داشته است.  بر اساس اسناد ارائه شده که توسط موسسه تحقیقاتی آمریکن بریج، وابسته به حزب دموکرات افشا شده، در سال های 2003، 2004 و 2005 فروش هایی از سوی سرکت اینفینیوم، که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت اگزون موبیل است، به این کشورها صورت گرفته است.اسناد افشا شده نشان می دهد که این شرکت 53.2 میلیون دلار به ایران فروش داشته ، 6000 هزار دلار به سودان و 1.1 میلیون دلار به سوریه.

همچنین اگزون موبیل  در سال 2011 با روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفت دولتی روسیه، برای اکتشاف و تولید مشترک نفت قرارداد امضا کرد. پس از آن این شرکت 10 شرکت سرمایه‌گذاری مشترک برای طرح‌هایش در روسیه تشکیل داد. در سال 2013، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جایزه «رسم دوستی» روسیه را به او اهدا کرد اما تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به علت ضمیمه کردن کریمه، برای این شرکت گران تمام شد و اگزون موبیل مجبور شد برخی طرح‌های خود را در روسیه رها کند که یک میلیارد دلار ضرر را برای آن به دنبال داشت.

اما تیلرسون پس از آنکه به وزارت امور خارجه آمریکا رسید رویکرد خود را بطور کامل تغییر داد و به جمع افرادی پیوست که از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرد آن هم با وجود روابط گرمی که با پوتین دارد.  اشاره به این موضوع ضروری است که  در جلسات تایید صلاحیت تیلرسون، یکی از موضوعات جنجالی و مورد سوال سناتورهای آمریکایی، روابط نزدیک او با روسیه و شخص ولادیمیر پوتین بود.

«جان مک کین» سناتور ارشد جمهوریخواه  و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2008 در این باره گفت: «من اطلاعاتی درباره روابط آقای تیلرسون با ولایدمیر پوتین ندارم اما باید به شما بگویم این مایه نگرانی من است».

تیلرسون وزیر امور خارجه است و حالا جایگزین او در اگزون موبیل خواستار پایان دادن به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه شده است و در مقابل، تیلرسون این خواسته را رد می‌کند تا مشخص شود آنچه که بر نفت تاثیر گذار است سیاست است تا اقتصاد. نیویورک تایمز در نوشته است با به خطر افتادن منافع شرکت نفتی اگزون موبیل، این شرکت از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست کرد تا تحریم‌های نفتی روسیه را لغو کند و اجازه بدهد در پروژه‌های نفتی با شرکت‌های روسی و حفاری‌های قطب شمال فعالیت کند.

شرکت اگزون موبیل به ریاست تیلرسون (وزیر امور خارجه فعلی دولت ترامپ) در سال گذشته هم از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست لغو تحریم کرده بود اما این درخواست مورد توجه واقع نشده بود. پیش‌تر ایگور سچین رئیس «روسنفت روسیه» اعلام کرد که احتمالاً با شرکت «انی» ایتالیا فعالیت خود را ادامه خواهد داد. حتی گمانه‌زنی‌ها بر ادامه همکاری با دیگر شرکت‌های اروپایی هم وجود دارد.

ظاهراً گزارش این درخواست توسط تیلرسون وزیر امور خارجه دولت آمریکا و رئیس سابق شرکت اگزون موبیل ارائه شده اما وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده این مسئله شخصی است و تصمیم‌گیری این وزارتخانه بر روی مسائل شخصی انجام نمی‌شود. موضع وزارت امور خارجه و خزانه داری بخوبی نشان می‌دهد که برخلاف آنچه که در داخل به عنوان جذابیت‌های اقتصادی برای واکسینه کردن کشور از تحریم‌ها مطرح می‌‌شود با تغییر رویکرد تیلرسون یک ادعای بسیار بزرگ است که با توجه به اوضاع منطقه و افزایش قدرت ایران در این حوزه، این سیاست است که اقتصاد و جذابیت‌های نفتی را به این و آن سو می‌برد و نه بالعکس.
 
 
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 17364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *