۰

تشکیل کمیته مشترک تولید نفت ازمیادین مرزی با عراق

مدیرامور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک تولید نفت از میادین مشترک با عراق خبر داد و گفت: شرکت‌های آلمانی و اتریشی نتیجه مطالعات خود را بر روی میادنی نفتی این شرکت اعلام کردند.
آزادگان - عصر نفت
آزادگان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، احمد رجبی در نشست خبری که در حاشیه دومین روز  نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با بیان این‌که شرکت نفت مناطق مرکزی دو وظیفه مهم برعهده دارد، توضیح داد: وظیفه تولید از میادین مشترک و تامین گاز کشور در خشکی دو وظیفه مهم شرکت نفت مناطق مرکزی است که در زمینه‌ توسعه و تولید از میادین مشترک در دولت یازدهم 30 درصد افزایش تولید صورت گرفته است. همچنین 40 تا 45 درصد گاز مصرفی کشور توسط شرکت نفت مناطق مرکزی تولید و تامین می‌شود.

وی در مورد میادین نفتی مناطق مرکزی اظهار کرد: میادین آبان، پایدار غرب، نفت شهر و دهلران میادین نفتی مناطق مرکزی هستند که از نظر موقعیت در بالای میادین غرب کارون قرار گرفته‌اند.

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان این‌که حدود 20 تا 25 میدان مشترک در مناطق مرکزی وجود دارد که هنوز توسعه نیافته‌اند افزود: این میادین با عراق مشترک هستند. در این راستا یک تیم مذاکراتی بین ایران و عراق تشکیل شد که تا سه چهار سال پیش فعال بود، اما عراق وارد جنگ شد و این تیم مختل شد. البته اکنون این تیم مجددا در حال شکل‌گیری است.

رجبی ادامه داد: هدف از تشکیل این تیم این است که دو کشور اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و براساس میزان سهمی که از میدان مشترک دارند از میدان برداشت کنند.

وی اظهار کرد: ایران برای توسعه این میادین شرکت‌های داخلی قوی دارند اما ترجیح عراق این است که یک شرکت بین‌المللی بی‌طرف این کار را انجام دهند.

مدیر امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی در مورد آخرین میزان تولید میادین مرکزی توضیح داد: در حال حاضر روزانه 208 هزار بشکه در میادین نفتی تولید می‌شود که 15 هزار بشکه متعلق به میدان آذر است. همچنین ظرفیت تولید گاز از این میادین 280 میلیون مترمکعب در روز است که اکنون تولید آن را به 190 میلیون مترمکعب در روز کاهش داده‌ایم.

رجبی در مورد میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه و تولید از میادین مشترک مناطق نفت مرکزی، گفت: بسته سرمایه‌گذاری تدوین شده و میزان سرمایه مورد نیاز 8.5 میلیارد دلار برآورد شده است. سه پکیج توسعه میادین نفتی، توسعه میادین گازی و احداث ایستگاه تقویت فشار نیز تعریف شده است.

وی با بیان این‌که برای توسعه میادین هشت MOU امضاء شده است، توضیح داد: یکی از اینMOU ‌ها متعلق به شرکت OMV و برای میدان چشمه‌ خوش بوده که این شرکت MOU خود را تحویل داده است.

وی تصریح کرد: همچنین شرکت WINTERSHALL اقدام به تحویل MOU خود درباره میدان دهلران کرده است؛ در حالی که MOU‌های دیگر متعلق به شرکت‌های زاروبژنفت برای میادین آبان و پایدار غرب، تاتنفت برای میدان دهلران، PGNIG برای میدان سومار، PTTEP برای میدان دال‌پری، گازپروم برای میدان چشمه‌خوش و پتروناس نیز برای میدان چشمه‌خوش بوده است.

رجبی گفت: اینکه  MOU‌ها چه زمانی به قرارداد برسد منوط به تصمیم شرکت ملی نفت است.



منبع : فارس
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 17529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *