هشدار گلدمن ساکس درباره بازار نفت

2 خرداد 1396 ساعت 12:14

بانک گلدمن ساکس آمریکا هشدار داد علی‌رغم توافق اوپکی‌ها و کشورهای عمده نفت جهان برای پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی این احتمال وجود دارد که در ماه‌های پایانی سال آینده میلادی شاهد بازگشت مازاد عرضه نفت به بازار باشیم.


به گزارش ميز نفت ، بانک آمریکایی گلدمن ساکس طی گزارشی که روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد: علی‌رغم بهبود شرایط بازار نفت در پی توافق اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت و برای پایین نگه داشتن عرضه این احتمال وجود دارد که سال آینده میلادی شاهد بازگشت بحران مازاد عرضه به بازار نفت باشیم.

در گزارش این بانک آمده است در صورتی که توافق اوپک با دیگر کشورهای نفتی برای 9 ماه دیگر تمدید شود حجم عرضه نفت برای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در ماه‌های نخست سال 2018 به حالت طبیعی باز خواهد گشت اما ما پیش‌بینی می‌کنیم در صورتی که اوپک و روسیه و همچنین آمریکا تولید نفت خود را افزایش دهند در اواخر سال آینده میلیاردی دوباره به احتمال زیاد مازاد عرضه به بازار باز خواهد گشت.

طی هفته‌های گذشته قیمت نفت روند افزایشی پایداری را تجربه کرد اما طی امروز و با اظهارات ترامپ قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش نسبی را تجربه کرد.

ترامپ اخیرا اعلام کرده بود این کشور باید نیمی از ذخایر استراتژیک نفت خود را برای تامین بودجه بفروشد.

گلدمن ساکس معتقد است برای جلوگیری از بازگشت خط تولید نفت در جهان به سطوح بالا و درنتیجه کاهش شدید قیمت نفت باید روند معکوس قیمتی (بکواردیشن) به طور مستمر در بازار انجام شود. روند معکوس قیمتی به زمانی گفته می‌شود که قیمت نفت برای تحلیل در کوتاه مدت بالاتر از قراردادهای نفتی برای تحویل ماهانه قیمت‌گذاری شود.

این بانک همچنین معتقد است که هزینه تولید نفت نقش قابل توجهی را در بازار ایفا می‌کند اما به نظر نمی‌رسد طی سال‌های آینده شامل تغییر قابل توجه این عامل تاثیرگذار باشیم.

در این گزارش آمده است ما معتقدیم در شرایط کنونی بزرگترین تهدید علیه بازار نفت سبقت بیش از حد عرضه از تقاضا در سال 2018 باشد. افزایش تولید توسط اوپک و همچنین به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری‌های نفتی روسیه و بالا رفتن تولید نفت این کشور در کنار بهبود اوضاع صنعت نفت عراقی می‌تواند به افزایش تولید نفت در بازار جهانی طی سال آینده منجر شود.

این مساله در حالی اتفاق می‌افتد که تولید نفت شیل آمریکا نیز روندی افزایشی را می‌پیماید و پروژه‌های نفتی که در سال 2014 که در برزیل،‌ کانادا و دریای شمال کلید خورده‌اند را نیز نفت خود را طی سال آینده وارد بازار خواهند کرد.

برای جلوگیری از بازگشت بحران روسیه و اوپک باید توافق پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار را تا زمانی که شرایط طبیعی در بازار حاکم شود ادامه دهند.



منبع : فارس


کد مطلب: 17704

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/17704/هشدار-گلدمن-ساکس-درباره-بازار-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir