۰

چرا خط لوله صلح اجرایی نشد؟

در حالی که پاکستان پروژه گاز موسوم به خط لوله صلح با ایران را بیش از یک دهه معطل گذاشته، مقام آگاه در وزارت نفت این کشور اعلام می‌کند، پابرجایی تحریم‌های دلاری ایران و احتمال بازگشت دوباره تحریم‌ها مانع بزرگ اجرای این پروژه است.
خط لوله صلح - عصرنفت
خط لوله صلح - عصرنفت
به گزارش ميزنفت به نقل از بیزینس رکوردر، مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی می‌گویند تعدادی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جمله مبادلات دلاری باعث به تأخیر افتادن اجرای پروژه IP بین ایران و پاکستان شده است. آنها گفته‌اند به محض اینکه تحریم‌ها کاملاً برداشته شد، کار عملی روی این پروژه آغاز خواهد شد. 

آنها در پاسخ به زمان اجرای پروژه گفته‌اند، پاکستان به ایران اطلاع داده است که در حال حاضر مؤسسات مالی بین‌المللی به دلیل محدودیت در مبادلات دلاری، این پروژه را تأمین مالی نمی‌کنند. مسئله دیگری هم وجود دارد و آن این است که احتمال بازگشت تحریم‌های ایران وجود دارد، در صورتی که «اسنپ بک» ایجاد شود، تحریم‌های قبلی علیه ایران احیا خواهد شد. 

آنها گفته‌اند به سبب تحریم‌ها مبادلات با دلار اجازه داده نمی‌شود و سرمایه‌گذاران به دلیل مسئله «اسنپ بک» حاضر به فاینانس مالی این پروژه نیستند. 

این مقامات آگاه در وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرده‌اند در صورتی که ایران با شرایط غربی‌ها را قبول نکند، احتمال برگشت دوباره تحریم‌ها وجود دارد.

به گفته این منابع آگاه در صورتی است که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود،پاکستان آماده است تکمیل خط لوله گاز را طی 30 ماه آینده به پایان برساند.

آنها همچنین گفته‌اند دولت پاکستان مبلغ 25 میلیون روپیه برای توسعه زیرساخت‌های گاز در این کشور از جمله احداث پروژه خط لوله سرخ (IP) اختصاص داده است. 

انها در تشریح جزئیات این پروژه گفته‌اند بیانیه بین دولت‌ها در 24 می 2009 بین ایران و پاکستان امضا شد و متعاقب آن، پاکستان تضمینی را در 28 می 2010 ارائه کرد. مشاورانی در11 آوریل 2011 منصوب شدند. 

قرار است خط لوله گاز به قطر 56 اینچ از میدان گازی پارس جنوبی ایران کار گذاشته شود و این خط تا نواب‌شاه در پاکستان ادامه خواهد یافت، طول این مسیر 1939 کیلومتر خواهد بود که 1150 کیلومتر آن در سمت ایران و 781 کیلومتر در سمت پاکستان خواهد بود. 


*هر کشور مسئول اجرای خط لوله بخش طرف خودش خواهد بود.
ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در مورد احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. تا کنون ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است.

پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث می‌کرد اما به دلیل تهدیدهای آمریکا کار احداث خط لوله را تاکنون آغاز نکرده است.

طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان،اگر تا پایان دسامبر این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد. اما در سفر اخیری که مقامات این کشور به ایران داشتند ایران از این جریمه چشم‌پوشی کرد.

منبع: فارس
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 17973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *