گروکشی هندی‌ها بر سر توسعه میدان فرزاد B

5 شهريور 1396 ساعت 12:44

هندی‌ها با وجود آنکه نتوانستند پیشنهاد جذابی برای خرید گاز میدان فرزاد B ارائه کنند اما سعی دارند از طریق کاهش خرید نفت، ایران را تحت فشار قرار داده تا کار توسعه این میدان مشترک را خودشان برعهده بگیرند.


به گزارش ميز نفت ، روز گذشته رویترز براساس آمار تانکرهای گرفته شده از سرویس ردیابی تانکرها رسما اعلام کرد شرکت نفتی اسار هند در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش 18.3 درصد نفت کمتری از ایران خریداری کرده است.

ظاهرا این روند فشار به ایران باوجود آنکه که گفته می شود شرکت پالایش نفت اسار توسط روس ها خریداری شده توسط هندی ها ادامه دارد تا بتوانند توسعه میدان گازی فرزاد بی را برعهده بگیرند.

با این وجود علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است مذاکره با هندی ها ادامه دارد و چنانچه پیشنهاد فنی و مالی مناسبی ارائه کنند توسعه میدان فرزاد B به آنها سپرده می‌شود.

اما همانطور که پیشتر توسط مسئولان صنعت نفت ایران اعلام شده بود توسعه میدان فرزاد B به دلیل مشترک بودن معطل هندی‌ها نیست، مطالعات توسعه این میدان به روش  EPCF ادامه دارد و اگر هندی ها نتوانند پیشنهاد جذابی برای خرید گاز این میدان ارائه کنند کار توسعه توسط شرکت های داخلی انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش،مذاکره ایران با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B از مرداد ماه سال 1388، آغاز شد، این مذاکرات بعد از حدود 6 سال نه تنها به نتیجه نرسید بلکه کار ایران و هند در این زمینه به گروکشیدن رسید و این میدان همچنان چشم انتظار توسعه نشسته است.

 حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B، بیش از 21 تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که 12.5 تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

ظاهرا براساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران گاز تولیدی این میدان درصورتی که شرکتهای خارجی اقدام به توسعه آن کنند تبدیل به ال ان جی شده و صادر می شود و اگر قرار باشد کار توسعه توسط شرکت‌های ایرانی صورت گیرد این گاز برای پالایش و مصرف به داخل کشور خواهد آمد.



منبع : فارس


کد مطلب: 18764

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/18764/گروکشی-هندی-ها-سر-توسعه-میدان-فرزاد-b

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir