۰

مذاکرات رسمی ایران و عراق از ماه آینده آغاز می‌شود

تیم کارشناسی شرکت ملی نفت ایران به منظور مذاکره با عراقی‌ها برای توسعه‌ میدانی مشترک از ماه آینده کار خود را آغاز می کند.
ایران و عراق - عصر نفت
ایران و عراق - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، جابراللعیبی وزیر نفت عراق اعلام کرده است عراق به زودی با ایران قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک برای دو میدان نفتی امضا می‌کند اما با این حال هیچ اسمی از این میادین و حجم سرمایه گذاری مشترک نبرده است.

ایرانو عراق حدود 25 میدان مشترک دارند که تاکنون توسعه پیدا نکرده است و اوایل سال جاری یک مقام مسئول در شرکت نفت مناطق مرکزی اعلام کرده بود یک تیم کارشناسی به منظور مذاکره با عراقی ها برای سرمایه گذاری مشترک در میادین آبان، پایدار غرب، نفت‌ شهر و دهلران تشکیل شده است.

البته باید گفت این تیم مذاکره حدود سه یا  چهار سال پیش فعال بود اما زمانی که عراق وارد جنگ شد عملا کار این تیم کارشناسی مختل شد.

ظاهرا هدف از تشکیل این تیم کارشناسی این است که دو کشور اطلاعات خود را در اختیار یک دیگر قرار دهند و بر اساس میزان سهمی که از میادین مشترک دارند برداشت کنند.

پیگیری خبرنگار فارس از وزارت نفت حاکی از ان است که در جلسه حدود یک ماه قبل که تیم کارشناسی عراقی به وزارت نفت ایران آمده بود مقرر شد تا مذاکرات دو طرف بر روی تمام میادین مشترک با عراق باشد و به طور کلی طرف مذاکره کننده با عراقی ها تیم کارشناسی از مجموعه شرکتهایی باشد که با عراق میدان مشترک دارند.

براین اساس قرار است از ماه آینده این مذارکاتبه طور رسمی بین ایران و عراق آغاز شود تا امکان سرمایه گذاری دوطرف در میادنین مشترم مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین ظاهرا مقرر شده است در صورتی که طرف عراقی آماده باشد این کشور در برخی از میادین که از نظر توسعه میدان جلو تر از ایران است و امکان توسعه میدان را بیشتر نسبت به ایران دارد از میدان تولید کرده و سهم ایران را از این میدان مشترک پرداخت کند که برای این کار باید مشخص شود که سهم ایران در این میداین به چه اندازه ای است تا بتوان این کار را انجام داد.

به گزارش خبرنگار فارس ظاهرا قرار است مذاکرات بین تیم های کارشناسی ایران و عراق از ماه آینده به طور رسمی آغاز شود.



منبع : فارس
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 19079
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *