۰

افزايش قيمت نفت، خبری ناگوار برای هند

هند به عنوان يکي از بزرگترين وارد کنندگان نفت خام در جهان از قيمت پايين نفت در سه سال اخير سود برده، اما افزايش قيمت نفت در ماه هاي اخير، دولت اين کشور را که در آستانه انتخابات منطقه اي و انتخابات فدرال قرار دارد در مخمصه قرار داده است.
نفت هند - میز نفت
نفت هند - میز نفت
به گزارش میز نفت ، کاهش جهاني بهاي نفت در چند سال اخير، باعث بهبود تراز تجاري و حساب هاي جاري هند شد اما اکنون دولت در واقع بر سر يک دو راهي قرار گرفته که آيا سياست هاي انرژي خود در قيمت هاي سوخت را به منظور جلوگيري از واکنش شديد مصرف کنندگان به دنبال افزايش قيمت آن حفظ کند، يا سياست افزايش قيمت را در پيش گيرد. 

قيمت نفت برنت طي 6 ماه اخير، در حدود 31 درصد افزايش پيدا کرده است. اين در حاليست که هند بيش از 82.1 درصد از نفت مورد نياز و 94 درصد از گاز خود را وارد مي کند.

در حال حاضر افزايش قيمت نفت منجر به روند نزولي تراز تجاري و حساب هاي جاري هند شده است. براي مثال، ميزان پرداخت هند براي نفت در ماه دسامبر سال 2017 ميلادي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل تقريبا 35 درصد افزايش نشان مي دهد.

بر همين اساس افزايش قيمت نفت به تهديدي براي يکي از اصلاحات کليدي «نارندرا مودي» نخست وزير هند تبديل شده است. وي در سال 2014 ميلادي اعلام کرده بود که قيمت سوخت را کاهش مي دهد. اما کارشناسان اقتصادي بر اين باور هستند که افزايش قيمت نفت، سرانجام دولت هند را مجبور خواهد کرد با کاهش عوارض محصولات نفتي يا قيمت گذاري جديد سوخت، براي کنترل تورم تلاش کند.

اين در حاليست که دولت هند براي کاهش اتکا به بازارهاي خارجي براي تامين انرژي کشور برنامه هايي براي توليد داخلي طراحي کرده که تاکنون به بار ننشسته اند به طوري که پيش بيني ها براي آغاز توليد بزرگترين پروژه نفت و گاز اين کشور توسط شرکت نفت و گاز طبيعي هند (ONGC) با تاخير حداقل يک ساله روبرو شده است.

اين شرکت که بزرگترين طرح اکتشافي هند را در دست دارد برنامه ريزي کرده بود که از ماه ژوئن سال آينده توليد گاز از يک بلوک آب عميق در بخش شرقي سواحل اين کشور را آغاز کند اما اکنون مشخص شده است که اين طرح تا نيمه دوم سال 2020 عملي نخواهد شد.

در حال حاضر حتي مرحله انجام مناقصه براي تامين تجهيزات و خدمات براي اين پروژه 5 ميليارد دلاري نيز به جايي نرسيده است.

دولت هند به آغاز بهره برداري از اين بلوک انرژي که در خليج بنگال واقع شده است اميد زيادي دارد زيرا موفقيت اين طرح در تحقق هدف دولت مودي، براي کاهش واردات نفت اين کشور و دو برابر کردن سهم گاز در سبد انرژي اين کشور به 15 درصد، نقش حياتي دارد.

البته هند هم اکنون در ميادين قديمي نيز با کاهش توليد روبروست. شرکت ONGC توليد روزانه 15 ميليون متر مکعب استاندارد گاز و 77 هزار بشکه در روز نفت از اين بلوک را هدف گذاري کرده است.


منبع : ایرنا
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 20351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *