۰

انتشار اسناد مربوط به اشغال ایران در شهریور1320

شهریور 1320 در حافظه تاریخی مردم کشورما با اشغال بخش های مهمی از خاک این مرز و بوم گره خورده است، آن هم در شرایطی که ایران در جریان جنگ جهانی دوم رسما اعلام بی طرفی کردده بود.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تهران پرس، به مناسبت سالگرد اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین موسسه به انتشار اسناد و عکس های تاریخی مرتبط با این دوران اقدام نموده است.

كشورمان به دليل برخورداري از موقعيت جغرافيايي ويژه خود همواره مورد توجه و تجاوز كشورهاي مختلفي نظير روسيه، انگلستان و عثماني بود. در زمان حكومت پهلوي نيز پس از وقوع جنگ جهاني دوم با وجود اعلام بيطرفي ايران در سوم شهريور ۱۳۲۰ نيروهاي متفقين به اشغال ايران پرداختند. اسناد موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بر نحوه اشغال خاك ايران توسط دولتهاي انگليس و روسيه با هدف دستيابي به خاك هندوستان و تحت نفوذ قرار دادن آن كشور از طريق عبور از مرز ايران و تصرف نقاطي از خاك ايران در نواحي مرزي مانند مرو، هرات، سيستان و بلوچستان و تقسيم خاك ايران به دو منطقه سياسي و نفوذي شمالي و جنوبي را نشان می دهد. همچنين گزارشهايي از چگونگي اشغال ايران توسط نيروهاي متفقين وجود دارد كه سبب بروز خساراتي فراوان از جمله قحطي، گراني، ناامني و خرابي عمارات و كارخانه‌ها كشور شد. برای دیدن عکسهای نایاب تاریخی این دوره و همچنین مطالعه اسناد مذکور کافی است تا به نشانی اینترنتی http://www.iichs.org/ سری بزنید و اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ را مورد مطالعه قرار دهید.


منبع:روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 2098
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *